View : 850 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정익중-
dc.contributor.authorWANG, YIQIAN-
dc.creatorWANG, YIQIAN-
dc.date.accessioned2017-08-27T12:08:56Z-
dc.date.available2017-08-27T12:08:56Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000139051-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000139051en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236394-
dc.description.abstract본 연구는 <2015년 전국다문화실태조사> 자료를 활용하여 한국 다문화가족이라는 상황에서 부모와의 관계와 다문화가족 아동의 자긍심의 관계를 살펴봄으로써 이중언어인식이 어떤 영향을 주는지 살펴보았다. 또한 아동이 느끼는 이중언어인식이 부모와의 관계 사이에서 매개역할을 하는지도 확인하는 목적이있다.    본 연구는 <2015년 전국다문화가족 실태조사>를 이용하였고, 9세부터 18세 미만의 다문화가족 총 2934명 아동을 대상으로 SPSS 21.0를 활용하여 분석하였다. 연구를 수행하기 위해 첫째, 각 빈도  특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 결혼이민자의 국적에 따른 주요 변수 의 평균 차이를 알아보기 위해 일원배치 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 셋째, 독립변수인 부모와의 관계와  종속변수인 다문화가족자긍심 매개변수 이중언어인식 등 주요변수들 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시하고 마지막으로 부모와의 관계와 아동의 다문화가족 자긍심에서 이중언어인식의 효과를 검증하기 위해 매개회귀 분석을 시행하였으며, Sobel-test를 그 유의성을 확인하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 다문화가족 부모와의 관계가 다문화가족자긍심에 영향을 주는지 살펴본 결과, 부모와의 관계가 긍정적일수록 다문화가족 아동의 자긍심이 높아지는 것으로 나타났다. 다문화가족 아동이 부모와의 관계가 원만할수록 다문화가족에 대해 가지는 자긍심이 높아진다는 사실을 알 수 있었다. 둘째, 다문화가족 부모와의 관계와 다문화가족자긍심 간에 이중언어인식 매개효과가 있는지 살펴본 결과, 이중언어인식은 부모와의 관계와 다문화가족의 자긍심 사이에서 부분 매개역할을 하였다. 셋째, 추가분석을 통한 본석하여 나라인수가 제일 많은 3개 나라를 선택하였고, 국가에 따라 다문화가족 부모와의 관계가 이중언어인식의 매개효과를 통해 다문화가족 아동의 자긍심 영향을 주는 지 살펴본 결과, 부모와의 관계가 이중언어인식의 매개를 통해 다문화가족 아동의 자긍심에 영향을 끼친다는 사실이 3개 국가의 분석틀 안에서 동일한 것으로 밝혀진 것이다.      그러므로 다문화가족아동의 자긍심을 향상하려면 부모자녀관계향상을 위한 부모교육 프로그램, 이중언어인식 중요성을 인식하도록 돕는 프로그램, 또한 국가별 차별화된 프로그램 등 지속적인 지원 및 체계가 마련되어야 함을 시사한다.;The purpose of this study is to investigate the effect of bilingual perception by looking at the relationship with parents and the relationship with the self-esteem of multicultural family children in the context of Korean multicultural family using the original materials of <2015 National Multicultural Survey>. Its purpose is to confirm whether bilingual perception of children is mediating the relationship with parents. This study used <2015 National Multicultural Survey> and analyzed 2934 children from 9 to 18 years of age in multicultural family using SPSS 21.0. To conduct the study, first, frequency analysis was performed to examine the frequency characteristics. Second, ANOVA was conducted to find out the mean difference of major variables according to the nationality of married immigrants. Third, correlation analysis was carried out to investigate the relationship among main variables such as an independent variable, the relationship with parents, a dependent variable, the self-esteem of multicultural family, a parameter, bilingual perception finally regression analysis was performed to verify the effects of bilingual perception on the relationship with parents and the self-esteem of multicultural family children, the significance of Sobel-test was confirmed. The conclusions of this study are as follows. First, as a result of examining whether the relationship with parents of multicultural family affects the self-esteem of multicultural family, it is found that the more positive the relationship with parents, the higher the self-esteem of multicultural family children. Second, as a result of investigating whether there is a mediating effect of bilingual perception between the relationship with parents of multicultural family and the self-esteem of multicultural family, bilingual perception did a partial mediation between the relationship with parents and the self-esteem of multicultural family. Third, we chose three countries with the largest number of acquisitions through further analysis, as a result of examining whether the relationship with parents of multicultural family affects the self-esteem of multicultural family children through the mediation effect of bilingual perception, the fact that the relationship with parents has an effect on the self-esteem of multicultural family children through the mediation effect of bilingual perception is found to the same within the analysis framework of the three countries. Therefore, it also suggests that there should be continuous support and system for a parent education program to improve the relation between parents and children in order to improve the self-esteem of multicultural family children, a program that helps recognize the importance of bilingual perception, and differential programs by country, etc.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 연구의 목적 4 Ⅱ. 선행연구 고찰 5 A. 다문화가족 및 아동 5 1. 다문화가족 및 다문화가족 아동 현황 6 2. 다문화가족 국적별 현황 9 B. 주요변수 논의 11 1. 다문화가족 자긍심 11 2. 다문화가족의 부모와의 관계 12 3. 이중언어인식 14 C. 다문화 아동의 자긍심에 미치는 영향요인 15 1. 자긍심과 이중언어인식 15 2. 자긍심과 부모관계 17 3. 부모관계와 자긍심의 관계에서 이중언어 인식의 매개효과 18 4. 결혼이주민여성의 국가별 차이 20 Ⅲ. 연구방법 20 A. 연구모형 22 B. 연구대상 23 C. 연구도구 24 1. 독립변수: 부모와의 관계 24 2. 종속변수: 아동의 다문화가족 자긍심 25 3. 매개변수: 이중언어인식 26 4. 통제변수 26 5. 재료분석 방법 28 Ⅳ. 연구결과 29 A. 인구사회학적 특징 29 B. 주요변수들의 기술통계 31 C. 주요변수들의 상관관계 분석 32 D. 주요변수에 대한 차이검증 33 E. 모형검증을 위한 회귀분석 34 Ⅴ. 결론 및 논의 47 참고문헌 52 ABSTRACT 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent833666 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title부모와의 관계가 이중언어인식의 매개를 통해 다문화가족 아동의 자긍심에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe effect of parent-child relationship on children’s self-esteem mediated by bilingual recognition in multicultural families-
dc.format.pageiv, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE