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장애인복지시설 사회복지사의 인권감수성에 관한 연구

Title
장애인복지시설 사회복지사의 인권감수성에 관한 연구
Other Titles
A study on the human rights sensitivity of social workers in the welfare facilities for the people with disability
Authors
장바론
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순둘
Abstract
본 연구는 장애인복지시설 사회복지사의 인권감수성과 인권감수성에 영향 미치는 요인을 알아봄으로써 사회복지사의 인권감수성 향상을 위한 방안을 탐색하는데 목적이 있다. 사회복지사의 인권감수성(하위개념 : 상황지각, 결과지각, 책임지각)을 종속변수로 하여, 인구사회학적 요인(성별, 연령, 학력, 사회복지사자격증 급수, 결혼상태, 장애인복지시설 근무기간, 사회복지사로 근무한 기간, 직위 등)을 통제한 상태에서, 개인요인(인권교육이수시간과 인권업무담당자 인지정도), 근무환경요인(시설유형, 인권컴플라이언스)이 인권감수성에 어떠한 영향에 미치는지 분석하였다. 본 연구를 위하여 성남시에 소재한 장애인복지관 또는 장애인거주시설에 종사하는 사회복지사 총 200명을 대상으로 설문을 실시하였고, 자발적으로 설문조사에 참여한 모든 사회복지사들이 성실하게 응답하여 불성실한 응답으로 인한 사례제거 없이 총 200개의 모든 사례가 분석에 사용되었다. 분석방법은 SPSS 21.0을 이용하여 기술통계 및 다중회귀분석 방법으로 분석하였다. 본 연구의 대상자인 장애인시설 근무 사회복지사들의 인구사회학적 특성을 보면, 성별은 남성 응답자보다 여성의 응답자가 3배 이상 많았고, 평균연령은 37.29세(표준편차 10.76)로 응답자는 27세에서 47세까지 다양한 분포를 보였다. 학력의 경우 대학교 이상이 가장 많았으며, 대부분의 사회복지사가 전문학사 이상의 학력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 응답자의 직위는 일반사회복지사가 가장 많았고, 장애인시설 근무기간은 평균 42.42개월로 약 3년 6개월의 경력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 인구사회학적 요인(성별, 학력, 연령, 사회복지사자격증 급수)을 통제한 상태에서 개인요인(인권교육이수시간과 인권업무담당자 인지정도), 근무환경요인(시설유형, 인권컴플라이언스)이 인권감수성(하위개념: 상황지각, 결과지각, 책임지각)에 미치는 영향을 다중회귀분석으로 확인한 결과 인권업무담당자 인지여부가 인권감수성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 인권업무 담당자에 대한 인지가 높을수록 인권감수성이 높은 것을 의미한다. 보다 구체적으로 인권감수성의 하위개념들에 대한 영향력을 살펴보면, 인권업무 담당자 인지여부, 시설유형, 인권컴플라이언스가 통계적으로 유의하게 상황지각 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 인권업무 담당자로서 인지여부가 높을수록 인권컴플라이언스가 적을수록, 거주시설보다는 복지관에 근무하는 사회복지사가 상황지각이 높다는 것을 알 수 있다. 또한 사회복지 1급 자격을 보유하고 있는 경우 결과지각이 높은 것으로 나타났다. 한편 책임지각에서는 장애인복지관보다는 장애인 거주시설에 근무하는 경우, 인권업무 담당자를 인지하고 있을수록, 인권컴플라이언스가 높을수록 책임지각을 높이는 것 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 결과지각, 책임지각 향상을 위한 인권교육 내용 및 방식의 개선이다. 상황지각이 비교적 높은 상태에서 결과지각과 책임지각이 낮을 경우 인권문제를 문제로 인식을 할 수는 있으나 이를 해결하려는 행동으로 이어질 확률은 낮을 수 밖에 없다. 인권교육의 내용이 인권침해 사례를 중심으로 상황지각 향상에만 치중되어 있는 교육을 실시하기 보다는 한 사례를 중심으로 이러한 침해사례가 타인에게 어떤 영향을 미칠지, 또 사회복지사로서 어떻게 접근할 것인지 등 자신의 생각을 정리할 수 있는 토론회식 수업이 필요할 것으로 본다. 둘째, 장애인복지시설 사회복지사가 기관 내 인권업무 담당자를 잘 인지할 수 있는 시스템이 필요하다. 연구결과 인권업무 담당자에 대한 인지여부가 높을수록 인권감수성, 상황지각, 책임지각이 높은 것으로 나타났다. 인권업무 담당자의 인지를 높이는 방안으로는 인권업무 담당자가 사회복지사를 대상으로 연 1회 인권교육을 의무적으로 실시하여 알리는 방안이 있다. 교육 시 인권업무 담당자의 업무 내용을 구체적으로 알려줌으로써 인권문제 발생 시 사회복지사의 대처방안과 인권업무 담당자와의 역할을 명확하게 인지할 수 있도록 한다. 인권업무 담당자의 인지를 높이는 또 다른 방안은 꾸준한 홍보이다. 대부분의 장애인복지시설 홈페이지에는 직원의 업무와 연락처가 적힌 조직도가 있는데 인권업무 담당자의 경우 별도의 표시를 통해 조직도 내에서도 눈에 잘 뛸 수 있도록 하여 접근성을 높이도록 한다. 셋째, 제재 중심이 아닌 예방적 차원의 인권컴플라이언스를 구축하여야 한다. 연구결과 근무환경요인에서 인권컴플라이언스와 상황지각은 부(-)적 관계, 책임지각은 정(+)적 관계를 나타내었다. 즉, 인권컴플라이언스가 많으면 상황지각은 낮았고 반면 인권컴플라이언스가 많을 경우 책임지각은 높았다. 이는 인권컴플라이언스가 많은 상황에서 인권문제가 발생하였을 경우 그 문제로 인한 처벌사항이 두려워 문제를 문제화하지 않고 묵인하려는 태도 발생 확률이 높은 것으로 해석할 수 있다. 그러나 이미 인권문제로 인식이 되었을 경우 제대로 해결이 되지 않을 경우 제재가 가해질 수 있음에 따라 인권컴플라이언스가 많은 상황에서는 제재 사항을 완화하기 위하여 책임지각이 높은 것으로 해석된다. 넷째, 장애인복지관 사회복지사의 책임지각, 장애인거주시설 사회복지사의 상황지각 및 전반적인 사회복지사의 결과지각 향상 방안 마련이다. 연구결과 시설유형에 따라 상황지각과 책임지각은 통계적으로 유의한 결과가 나타났고, 결과지각은 통계적으로 유의하지 않았다. 즉, 장애인복지관 사회복지사의 경우 상황지각에 비해 책임지각이 낮아 인권문제를 문제로 인식할 가능성은 높지만, 이를 해결하려는 책임의식까지는 도달할 확률이 낮아 인권옹호행동으로 이어질 가능성이 낮음을 알 수 있다. 현재 장애인복지관을 대상으로 하는 감사는 지자체 회계감사가 유일한 점을 감안하여 외부 인권컴플라이언스의 일환으로 외부 인권감사를 실시하여 장애인복지관 사회복지사의 책임지각 향상이 필요하다. 장애인거주시설 사회복지사의 상황지각을 향상할 수 있는 방안으로는 인권컴플라이언스의 제재장치 중 '성과관리 시스템' 및 '내부고발자 보호제도'의 개선이 필요할 것이다. 성과관리 시스템 중 인권침해 사례에 대한 문제제기 시 그에 상응하는 포상을 제공하거나 인사고과에 반영하여 인권침해 사례가 묵인되지 않도록 해야 한다.;The purpose of this study is to understand the degree of human rights sensitivity of social worker in the welfare facilities for the people with disability and to search for improvement plan to them recognizing factors which impact human rights sensitivity. Human rights sensitivity of social worker is dependent variable(subordinate concept : situation perception, result perception, responsibility perception) and control social demographic characteristics(sex, age, level of education, level of social worker certification, marriage, working period in welfare facilities for the people with disability, position of working place etc.). In this study, analyzing what effect individual factor(time of human rights education, recognizing the person in charge of human rights) and working environment factor(kind of facility, human rights compliance) to human rights sensitivity. For this research, survey 200 social workers who works at rehabilitation center for the people with disability or residential center for people with disability. All respondents answered voluntarily and sincerely so 200 cases were analyzed without case removal. Method of analysis was descriptive statistics and multiple regression analysis using SPSS21.0. In this study, sociodemographic characteristic of social workers in welfare facilities for the people with disability was as in the following. The number of female respondents were three times more than male respondents. Average age was 37.29(std 10.76) so there were various age from 27 to 47. In case of academic background, bachelor's degree was most and mostly social workers were having college degree program. Position at working place, the number of general social workers is the most and working period of respondent in facilities of the people with disability is average 42.42 months so they have working experience approximately 3years 6months. individual factor(time of human rights education, recognizing the person in charge of human rights), in a state to control the population (sex, education, age, social welfare certification) sociological factors(type of facility and human rights compliance) the working environment factors of human rights sensitivity a result of multiple regression analysis to determine the impact on the (a subordinate concept : situational awareness, perception and perceived responsibility). Whether a charge of the business of human rights sensitivity shown to have a significant impact on human rights. Responsible for Human Rights which means a high awareness about the higher the human rights sensibility. More specifically, human rights a subordinate concept of the sensitivity about the influence business representative type of facility and human rights compliance, whether statistically, human rights. Appears to be perception factors affecting the situation significantly. In other words, whether as a Responsible for Human Rights is working for the welfare rather than a residential installation, the less the higher the human rights compliance that situational awareness is a social worker. Which also holds the right grades 1 to social welfare, late results turned out to be high. In the meantime, if disabled people working in structures rather than perceived responsibility, the Center for the Handicapped, human rights staff aware of, human rights, compliance is higher.Is the perceived responsibility showed. Practical implications based on the results of this study are as follows. First, the perceived consequence, improve content and methods of human rights education to improve perceived responsibility. Situational awareness at a relatively high and perceived responsibility of the results of the human rights is the result of a low as recognition, but we can do to translate into action to address these. Only the odds are low. The violation of human rights were the contents of the human rights education in education which focus only on improving the situational awareness in one case, rather than these violations. Some others will be affected, and social workers to organize his thoughts, such as how we approach as a forum that will need lessons. Secondly, social welfare institution obstacle that can be well aware of the person in charge of human rights within the agency a system is needed. Studies show that human rights task managers for situational awareness, the higher the sensitivity of human rights, whether perceived responsibility turned out to be high. Responsible for human rights in the pros and cons of increasing the knowledge of a Responsible for human rights is a social worker once a year to human rights education be mandatory for letting you know.to exist Responsible for Human Rights Education in the event of a specifically informed of the event of a social worker by human rights issue clearly the role with a business plan of action and human rights. So that it can be aware of. Another option is steady is the height of a Responsible for human rights promotion. Most of the welfare institution obstacle, contact with the organization and employee have otherwise indicated in the case of a Responsible for human rights organizations through the in. Can be to increase accessibility to a great job in the snow. Third, the sanctions but not the center of preventive deployment shall be the level of human rights compliance. Studies show that situational awareness and compliance of human rights in the working environment factors is a (-) relationship, perceived responsibility does the exact relationship (+) enemies. In other words, human rights compliance have a lot of situational awareness is low and while the human rights compliance have a lot of perceived responsibility is to be high. If the problem was caused by human rights in many situations the problem is human rights issue this issue for fear of any punishment due to problems to acquiesce without attitude. It can be construed as a high probability. However, sanctions will be imposed if not already done enough when be recognized as human rights issues can be many circumstances, sanctions compliance in accordance with the human rights. Perceived responsibility is more likely to ease your interpretation. Fourth, the Center for the Handicapped is the responsibility of the social worker perceptions, disabled residential units situational awareness of the social worker and Improvement for late the result of overall social worker. The perceived responsibility and situational awareness in accordance with the type of research facilities, a statistically significant results, and as a result, tardiness is not statistically significant. In other words, for the Disabled Welfare Center social workers perceived responsibility compared to the situational awareness is low in the case of the human rights issue is likely to recognize them as an issue, but to solve. Low probability to reach by the sense of responsibility can see that the protection of human rights led to action less likely. The current audit aimed the Center for the Handicapped is local government audit is the only given by external audits of human rights compliance as part of its external human rights. Perceived responsibility of the social worker the Welfare Improvement is needed. Disabled residential units situational awareness of the social worker to improve sanctions mechanism of the compliance of human rights in ways 'Performance Management System' and whistleblowers 'Protection, improvement of the '. Raising suspicions in the violation of human rights of performance management system, or review of their performance in the corresponding reward when, reflecting the violation of human rights not be tolerated.
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