View : 40 Download: 0

중국의 양로보험제도 통합에 관한 연구

Title
중국의 양로보험제도 통합에 관한 연구
Other Titles
Study on the pension insurance system planning in China : taking Beijing and Shanghai as cases
Authors
YANG, JIERU
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
진승권
Abstract
인구노령화, 출생률 감소, 핵가족화 등 사회문제의 심화 등으로 전통적인 가정양로보장의 기능 역시 점차 약화되고 있다. 따라서 국민들의 양로에 대한 걱정이 점차 커져 양로보장에 대한 국민의 요구는 더욱 높아질 것으로 판단된다. 양로보험은 당대 양로보장 체계의 핵심 내용이며, 또한 양로보장제도 개혁의 성패의 관건이다. 중국의 양로보험제도는 건국 후에 시작하였는데 지금까지 50여년 동안을 거쳐 많은 성과를 이루었지만 아직 통합수준이 낮은 문제 또한 존재한다. 본 연구는 역사적 시각에서 중국 사회보장 및 양로보장의 진화 발전 과정을 살펴보고 역사를 바탕으로 하는 현재 중국 양로보장의 발전 경로를 되돌아 보면서 베이징과 상하이의 도시 직원 양로보험 통합 문제를 대상으로 연구하고자 한다. 먼저, 베이징과 상하이의 양로보험의 발전과정을 서술하면서 두 도시의 양로보험 개혁을 비교하였고 두 도시의 양로보험 평균소득대체율 수준을 연구대상으로 소비, 정책, 경제의 3가지 측면에서 베이징과 상하이의 양로보장 수준을 분석했다. 소비측면에서는,“중·저(中低) 수입가정 일인당 소비성 지출”, “일인당 소비 지출”, “중·고(中高) 수입 가정 일인당 소비성 지출”에 대한 대체율 수준을 계산하여 두 도시의 양로 요구와 만족도를 비교하였다. 그 결과 베이징의 양로보장 수준이 해마다 제고됨에 따라 동시에 퇴직직원으로 하여금 본 시의 중·고급 소득 인원의 소비 수준을 향유할 수 있게끔 한다. 상하이에서는 2011년 외래 직원 및 도시주변 근로자를 모두 <도시 직원 양로보험>에 가입하게한 후에 노령인구 연금 부담이 완화되는 효과가 있었지만 보장수준에는 여전히 한계를 보이고 있다: 2012년 양로보장 수준은 "일인당 소비수준"정도에만 머물러 있다. 정책 측면에서는, 두 도시의 도시 직원 양로보험 정책의 차이와 직원의 양로 보험 납부율의 차이, 노령인구 부양율의 차이 비교를 통해 두 도시의 양로 보장 수준 실현 난이도를 분석했으며 정부가 노령화 인구의 부담에 대응하기 위해 정책을 조정할 때의 차이를 분석했다. 두 도시의 비용 납부율, 노령인구 부양율, 평균대체율의 비교에서 볼 수 있는 것은 상하이의 평균대체율이 상대적으로 낮은 원인이 상하이의 큰 노령인구 스트레스와 밀접한 관계가 있다는 점이다. 상하이는 부양율이 북경의 두배인 상황에서 현재에 대체율 수준을 유지한다는 것이 쉽지 않은 일이다. 상하이 정부는 대체율은 이미 너무 늦었다는 것을 인식하였고 비용 납부율을 향상시키는 방법을 통해서 양로보장 수준을 향상시켜다. 하지만 양로보험의 납부 비용은 일정한 상한선에 도달할 때 노인 인구 부양율의 증가는 양로보험 대체율을 할 수 없이 내려야 한다는 것을 의미한다. 경제적 측면에서는, 전국 범위 내에서의 두 도시의 GDP 수준 및 평균 대체 수준 비교를 통해서 양로 보장 수준과 경제의 조화로운 발전의 관계를 탐구하였다. 통계에 따르면 최근 베이징과 상하이의 일인당 GDP 수준은 늘 전국 3위안에 위치해 있고 일인당 연금수준도 전국 2위 안에 최상에 위치해 있지만 대체율 수준은 전국의 31개 성에 뒤처진다. 이상의 연구결과를 통해, 베이징에 비해 상하이의 양로보장 현황은 개선을 필요로 한다는 점을 알 수 있다. 상하이의 양로보험이 직면하고 있는 가장 큰 문제는 바로 노령화 문제이다. 전국적인 양로보험 제도의 통합 추세 하에서 두 시의 도시노동자 양로보험을 먼저 통합시키면 노령인구의 부담을 적당히 완화하고 보장 수준을 제고함으로써 상하이의 긴박한 사회보장 상황을 개선할 수 있을 것으로 생각된다. 두 도시의 양로보험의 통합은 두 측면의 문제와 관련되는데 첫째는 비용 납부 상의 문제이고 둘째는 배분 상의 문제이다. 비용 납부 상에서 상하이의 높은 비용 납부율은 기업과 개인에 대해 모두 무거운 부담이다. 상하이의 도시 직원양로보험 중 기관, 사업기관, 기업, 사회단체 등 업체의 비용납부 비율은 21%에서 20%로 인하하고 자영업자, 자유직업자 등의 비용납부 비례도 29%에서 20%좌우로 인하함으로써 더 많은 소형기업과 자영업자로 하여금 도시 직원 양로보험에 참여할 수 있는 능력을 가지게 하여 양로보험의 적용 범위를 확대시켜야 한다. 또한, 배분 상의 통합 후 두 도시의 퇴직자와 재직인구를 통합하고 자금을 통일적으로 분배하기에는 여유자금이 비교적 많아 노령인구의 부담이 상대적으로 심각하지 않은 지역에 불리하다. 양로보험의 통합 수준 제고의 목적은 결국 양로보장 수준의 균등화를 실현하는 동시에 노동력이 전국적으로 자유롭게 이동하는 것을 보장하는 데에 있다. 만약 각 지역마다 모두 자기만의 이익을 견지한다면 양로보험의 통합 사업을 진행하기 어렵고 노동력의 자유 유동과 노인 생활을 보장하는 목표도 실현하기 어려우며 더욱이 날로 심각해지는 노인인구로 인한 부담에도 대처할 수 없게 된다. 현재 중국은 가장 빠른 인구 노령화 과정을 겪고 있는 국가로 기본 양로보험 통합 속도를 가속화하여 날로 증가하는 노령인구에 대비해야 할 것이다.;The increasing social problems such as aging population, decreasing birth rate and diminishing family scale push the family supporting into continuous obsolescence. Thus, with such increasing demand, the problems of domestic old-age insurance keep rising constantly. The pension insurance is the core of contemporary pension system. Also, it is the vital factor in the reform of social pension system. Chinese pension system was established since the founding of Republic, so it has a history of more than 50 years. Many great achievements have been made in the constant reform of pension system. However, it is also stuck in the problem of low-level overall planning. The research reviewed the development and transition of Chinese social insurance and pension system. Then the overall planning of urban workers’ pension insurance in Shanghai and Beijing was chosen as the research objects. It made a comparison between the reforms of the two cities’ pension insurance by telling their development history. Then it analyzed the pension security levels in respects of consumption, policy and economic development with the research object of average substituting rate of pension insurance in the two cities. On the consumption side: The personal consumption expenditure of low income families, per capita consumption expenditure and personal consumption expenditure of high income families were chosen as the reference to compare the demand of pension and satisfaction degree in the two cities. The yearly increasing level of pension insurance in Beijing enables its retirees to enjoy the consumption standard of local high income group. Shanghai added migrant workers into pension insurance for urban workers. This action eased the burden of aging problem. However, the pension insurance level was still relatively low. Till 2012, it just reached the “personal consumption expenditure” level. On the policy side: To clarify the difficulty level in realizing the pension insurance and the regulation policy to control the aging problem, the analysis was conducted with the comparison between the average paying rate of pension insurance and supporting rate of aging people in the two cities. Through the comparison, it could be discovered that the relatively low substituting rate in Shanghai was due to the serious aging problem. It was quite difficult to maintain such substituting rate with nearly twice of aging people supporting rate in Beijing. Shanghai government had realized the low substituting rate. It came up with the idea of raising the paying rate to upgrade pension insurance level. However, once the paying rate reaches the upper limit, the raising supporting rate means that the substituting rate will irresistibly go down. On the economic development side: The coordinative relation between pension insurance level and economic level in the two cities was measured by their nationwide ranks of GDP level and average substituting rate level. According to the statistics, the per capita GDP in Beijing and Shanghai had been ranking top 3 in recent years. The per capita pension level had been ranking top 2. However, their substituting rates kept at the bottom among the 31 provinces and cities in nation. The research above shows that compared with Beijing, the biggest problem of pension insurance in shanghai is the aging problem. Under the tendency of national overall planning of pension system, Shanghai may implement the regional overall planning of pension insurance with surrounding cities to diffuse the aging problem. The two cities could pool the pension insurance for urban workers first to relieve the aging problem, which may also diffuse the social insurance problem in Shanghai. The overall planning of pension insurance in the two cities involves the following two issues: One is the payment, and the other is the delivery. On the payment side, although raising fee could adjust the pension insurance level, the high payment rate in Shanghai would deprive them of their competitiveness for some of the enterprises would not be willing to pay the fee for the high payment rate. Thus, the region and average industrial income should be taken into consideration and the fee should be reduced to endow more enterprises with the capability to get involved in social pension insurance system. On the delivery side, since the retirees and incumbents in the two cities would be integrated and the fund would be distributed, it would surely be harmful to the city with more balance of fund and slighter aging problem. However, to fight against the increasing problems and conflicts in the national overall planning of pension insurance, both regions should consider the benefit of each other. China is facing with the biggest and fastest aging process in the world. Thus, we should accelerate the overall planning of basic pension insurance to relieve the pressure of increasing aging population.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE