View : 882 Download: 0

풍자와 귀감

Title
풍자와 귀감
Other Titles
Satire and Exemplar : Anglican Church in the Artworks of William Hogarth
Authors
양지윤
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 18세기 영국의 풍자화가 윌리엄 호가스(William Hogarth, 1697-1764)의 작품에 나타나는 영국 성공회 이미지에 관한 연구이다. 다양한 요인들로 인해 국교회의 영향이 차츰 약화되어가던 18세기 영국 종교의 시대적 특징과 호가스가 직면했던 개인적 상황들을 바탕으로, 그의 작품 속에 등장하는 국교회 관련 이미지들을 분석하고 이를 바라보는 호가스의 시각을 해석하는 것을 목적으로 한다. 16세기 헨리 8세가 수장법을 통해 성공회라 불리는 영국 국교회(Anglican Church)를 설립한 이후, 국교회는 총 만개가 넘는 전도구로 전국을 뒤덮는 견고한 조직구조 아래 각 지역의 핵심적 공동체이자 신도들의 삶의 중심으로서의 역할을 담당해왔다. 그러나 새로운 통치자의 군림과 정치적 상황에 따라 변화해온 영국 종교의 특성상 국교회는 가톨릭과 청교도라는 외·내부의 집단들과 꾸준한 갈등을 빚을 수밖에 없었다. 또한 소비 사회가 발달하기 시작한 18세기 영국 사회의 큰 특징으로 자리 잡은 ‘세속화’는, 종교적 가치관을 약화시킴과 동시에 성직자의 기존 역할을 대신할 수 있는 세속적, 전문적 직업군의 등장을 불러오게 된다. 동시에 보다 많은 봉급을 얻기 위해 두 개 이상 전도구의 성직을 겸임하는 성직자들이 증가하면서, 신도들에 대한 성직자의 영향력이 감소하고 국교회에 대한 비난 여론이 증가하게 된다. 이처럼 종교적 자유가 확대되기 시작했던 18세기, 국교회와 비국교회 사이를 왕래하곤 했던 아버지 아래 자라난 호가스는 보다 자유롭고 다양한 시선으로 당대 교회의 모습을 바라볼 수 있는 환경에 자리하고 있었으며, 이는 곧 다양한 소재와 의도를 담은 작품들의 제작으로 이어졌다. 먼저 호가스는 국교회 성직자들이 본연의 의무를 등한시 한 채 정치권력과의 유착관계를 통한 이익을 추구하는 점을 강하게 비판하였다. 특히 그는 당대 최고의 권력자였던 로버트 월폴과 유착관계에 있던 주교 에드먼드 깁슨을 비난하기 위해 당시 신성모독으로 고발당하며 이신론자로 여겨지던 토마스 울스톤을 내세우기에 이른다. 성직자와 정치의 결탁을 비난했던 울스톤의 목소리를 빌려 작품을 완성시킨 호가스의 대담한 방식은, 그가 당시 국교회를 둘러싼 다양한 목소리를 인식하고 수용했음을 가리키고 있다. 동시에 호가스는 평범한 인물들의 일상 속에서 국교회의 가치가 무너져가는 장면들을 포착해냄으로써 18세기 국교회의 영향력이 쇠락해가는 과정을 생생하게 반영하였다. 국교회의 중요 예식 중 하나로서 교회 내에서 성스럽게 진행되어야 할 세례식은 상류층의 허영을 충족시키는 수단으로 변모하게 된다. 호가스는 세속적 이익을 추구하기 위해 비국교도 행세를 했던 당대 유명 성직자 존 헨리를 등장시킴으로써 작품의 주제를 보다 심화시키고 있다. 또한 성적으로 문란한 노처녀가 예배 이외의 목적으로 교회를 방문하는 상황을 설정하고, 이를 빈민가의 대표적인 건물 속 인물들과 비교시킴으로써 교회가 가진 부정적 면모를 가감 없이 드러내는데 집중한다. 그러나 1740년대 말-1750년대 초 호가스는 이전과는 달리 국교회를 성실한 삶의 중심에 위치시키는 교훈적이고도 종교적인 내용의 작품들을 제작하며 올바른 삶에서 교회가 가지는 중요성을 부각시키는 방향으로 나아가게 된다. 이 시기 작품들 속 비참한 삶을 살아가는 인물들은 모두 교회를 외면한 인물들로, 독자는 신도로서의 의무를 저버린 채 예배에 참석하지 않았던 인물들의 비참한 삶의 말로를 목격하며 경각심을 가질 수 있게 된다. 호가스는 당시 친밀한 관계에 있었던 성직자들의 도움을 받아 작품을 완성하였으며, 그들의 목소리를 작품 속에 녹여내었다. 또한 작품의 대상인 일반 대중들을 위해 판화 가격을 인하하고 이야기 구조를 단순화시켜 작품이 보다 사회적인 유용성을 가질 수 있도록 하였다. 그러나 이 시기 교회를 바라보는 호가스의 시각과 작품의 제재가 변화한 원인을 신실한 신앙심에서 찾기 보다는, 그의 사회적 위치의 변화와 그로 인해 접하게 된 주변 인물들의 영향으로 해석하는 것이 보다 타당하다고 생각된다. 이상에서 본 바와 같이 호가스는 당대 국교회가 지녔던 다양한 모습들을 생생하게 포착하였으며, 종교에 관한 보다 자유로운 관점을 바탕으로 비판에서부터 긍정까지 다양한 목소리를 동시에 내었던 인물이었다. 본 논문은 특별한 기록이 남아있지 않았던 호가스의 종교적 성향을 시대적 특징과 연결 지어 논의함으로써, 화가와 작품에 대한 이해를 넓히고 작품을 읽는 또 하나의 관점을 제시하고자 하였다.;This paper studies Anglican Church, the Church of England, depicted in the artworks of William Hogarth, an English caricature artist in the 18th century. The author aims to analyze Anglican Church images in his artworks and interpret his point of view, based on characteristics of English religions in the 18th century, when the Church of England started to lose influence due to several factors, and personal affairs of Hogarth. Since the 16th century when Henry VIII, under the Act of Supremacy, established Anglican Church as the Church of England, Anglican Church had an organized network with more than 10,000 parishes nationwide, serving as a central community in each region and a pivot in the lives of believers. However, as a religion having gone through changes by regime change and other political factors, the Church of England was destined to come into conflict with internal and external religious groups such as the Catholics and the Puritans. In addition, due to secularization which became a trend in English society in the 18th century when a consumer society started to develop, religious values weakened and secular, professional professions were created to replace the existing priests. At the same time, as more priests started to work in more than two parishes (pluralism), they became less influential on believers and the Church of England fell under criticism. For Hogarth raised by his father who had connections with both the established Church of England and dissenter, the 18th century with expanded religious freedom provided opportunities to have a free and diverse point of view towards church, which led to artworks of various materials and intentions. First, Hogarth strongly criticized Anglican Church priests for pursuing their private interest through ties with politicians, being negligent in their religious duty. In particular, he presented Thomas Woolston, who was regarded as a deist and accused of blasphemy, in order to criticize Bishop Edmund Gibson who was in a cozy relationship with Robert Walpole, the then-highest man of power. Considering such a bold method as producing an artwork by borrowing the voice of Woolston who criticized collusion between clerics and politicians, it can be assumed that he recognized and accepted various opinions surrounding the Church of England. At the same time, Hogarth depicted collapsing values of Anglican Church in daily lives of ordinary people, which vividly reflected how the Church lost influence in the century. Baptism, one of the most important ceremonies of the Church of England which should be held in a sacred way, degenerated into a means to satisfy the vanity of the bourgeoisie. Hogarth deepened the theme of his artworks by using John Henley, a famous priest who pretended to be a dissenter to pursue his secular interest. Moreover, he harshly revealed the negative aspects of the Church by setting up a situation where a promiscuous unmarried old woman visits a church for other purpose than service and comparing her to other people in a slum. However, from the late 1740s to the early 1750s, Hogarth shifted gear to create instructive and religious artworks which put the Church of England at the center of a sincere life, in order to emphasize the importance of church in a right life. During this period, characters who lived miserable lives in his artworks were all who were negligent in church; viewers can have a sense of awareness by watching the end of miserable lives of those who were not faithful to their religious duty and did not attend service. When completing his art pieces, Hogarth received help from his friend priests and reflected their voices into the works. Also, for the general public as subject of his works, he lowered the price of his paintings and simplified the storyline so that the artworks can have more effectiveness in society. However, the reason why his point of view and materials of artworks changed was not due to his devotion; it would be more reasonable to understand that it was due to his heightened social status and the influence of new acquaintances accordingly. As above, Hogarth vividly described various aspects of the Church of England in the 18th century and raised voices in various ways from criticism to instruction based on his unrestricted point of view towards religion. This paper, by discussing the unrecorded religious orientation of his in line with characteristics of the era, is to have a broader understanding of his artworks and present a new way to read them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE