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에곤 쉴레(Egon Schiele)의 작품에 나타난 저항의식 연구

Title
에곤 쉴레(Egon Schiele)의 작품에 나타난 저항의식 연구
Other Titles
A study on resistance consciousness in Egon Schiele's works
Authors
김윤재
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 19세기 말 오스트리아의 미술가 에곤 쉴레(Egon Schiele, 1890-1918)의 작품에 나타난 저항의식이 형성된 사회적 배경을 다양한 각도에서 분석하고, 이를 바탕으로 형성된 작가의 저항의식이 그의 작품에서 어떠한 양상으로 구현되었는지를 살피고자 한다. 기존의 쉴레에 대한 선행 연구의 대부분은 그의 작품에 강조되어 나타난 인간적인 본능과 에로티시즘 연구에 편중되어 있었다. 특히 쉴레가 인물화를 작업함에 있어 개인적이고 주관적인 인간의 내면을 통찰했던 것에 의거하여 작가의 일대기와 그의 내면을 담은 기록들이 집중적으로 조명을 받아왔다. 그러나 쉴레의 작품을 작가의 내적세계의 표현만으로 파악하는 것은 그의 작품과 예술관을 이해하는 데에 있어 제한을 남긴다는 시각으로부터 본 연구는 시작되었다. 쉴레가 태어나고 활동했던 19세기 말 20세기 초의 비엔나는 세기의 전환이라는 시대적 혼란과 더불어 제국 말기의 국가적 위기를 동시에 겪고 있었다. 19세기 말 비엔나는 유럽의 신흥 산업 중심지로 떠오르면서 유럽 각국의 많은 사람들을 유입시키는 등 경제적인 번영을 이루었지만 이와 동시에 단기간 내에 이룬 근대화는 계급 간의 갈등, 빈부격차 등 사회적 부작용을 야기했다. 또한 거주자의 인종과 국적이 다양해짐에 따라 그들과 함께 유입된 문화들로 인해 비엔나의 문화는 다양성과 복잡성을 띄게 되었다. 다양한 문화의 혼재로 인한 사회의 주체성의 혼란은 프로이트의 정신분석학과 니체의 허무주의와 같은 새로운 학설과 개념들을 유행시켰고, 이들은 서구의 오랜 전통 가치들과 대치하기도 했다. 사회적 혼란은 비엔나의 미술에 또한 영향을 주었다. 동시대 유럽 미술계 전반에 있었던 새로운 예술에 대한 추구는 구스타프 클림프를 회장으로 추대한 오스트리아 예술가 협회인 비엔나 분리파(Vienna Secession)를 출범시켰다. 비엔나 분리파의 전통에 대한 거부와 새로운 표현에 대한 추구는 사회의 오랜 가치와 예술에 대한 쉴레의 저항의식의 형성에 일조했고, 그의 작품 활동에도 중요한 영감을 제공하였다. 또한 쉴레는 28년이라는 짧은 생애동안 조실부모, 경제적 궁핍, 수감생활, 참전 등 다양한 일들을 겪으면서 끊임없이 심리적인 갈등을 경험했다. 쉴레는 그의 삶을 통해 경험한 사회의 부조리하고 부정한 체제와 가치들에 대해서 인물화 작품을 통해 저항적인 태도를 표출했다. 쉴레는 어린이와 정신질환자 등 합리주의 가치관이 완전하게 내재되지 않은 대상들을 그림으로써 서구 사회의 오랜 이성 중심주의에 도전적인 입장을 표명했다. 아울러 본인의 나체화를 비롯해 소아나체화, 동성애 소재 등 성을 주제로 한 그림들을 통해서는 당대 비엔나 사회의 이중적인 성도덕에 대해 비판의 목소리를 높였다. 또한 종교적인 주제의 상징주의 작품들에서는 기존의 기독교적 도상을 이용하되 성인(聖人)들을 미화하지 않고 그로테스크하게 표현하거나 그들의 얼굴에 본인과 지인들의 얼굴을 투사시킴으로써 이전까지 서구 사회에서 절대적인 가치로 여겼던 종교적 권위와 그 신성성에 대해 의문을 제기하였다. 본 연구는 쉴레가 인물화 작업을 통해 자신이 속한 사회의 여러 구습과 문제들에 대해 저항의 감정을 표출했음을 밝혔다. 또한 그가 저항적인 메시지를 전달하는 데에 있어 당대에 새롭게 주목받는 학문이나 이론에 의거하여 주제의식을 강화시켰음을 살펴보았다. 본고는 이를 통해 그의 작품이 온전히 작가의 내면세계에서만 기인한 것이 아니라 그의 주장과 상통하는 또 다른 사회 속의 가치들과 결합하여 창작된 것임을 밝혔다는 데에 그 의의를 둘 수 있다. 즉 쉴레는 본인을 둘러싼 환경과 상호소통하며 관계했던 공동체의 일원이었으며 작품을 통해 사회의 이중적인 모습에 대해 저항적인 태도를 드러냈던 사회참여적인 예술가였다.;This thesis analyzes the social background in which the resistance consciousness appeared in the work of the Austrian artist Egon Schiele (1890-1918) in various aspects and examines how the artist 's consciousness of resistance formed in his works based on this analysis. Most of the previous studies on Schiele were focused on human instincts and eroticism, emphasized in his works. In particular, Schiele's work on paintings has focused on writers' biographies and his internal accounts based on their insights into personal and subjective human beings. However, this study started from the view that recognizing Schiele 's work by expressing only the inner world of the artist leaves a limitation on understanding his work and the art view. In the late 19th and early 20th centuries when Schiele was born and active, Vienna was suffering from the national crisis of the end of the empire, with the chaos of the turn of the century. At the end of the nineteenth century, Vienna emerged as the center of emerging industries in Europe, bringing economic prosperity to many people in Europe. At the same time, modernization within a short period of time caused social side effects such as class conflicts and the gap between rich and poor. Also, with the diversity of the residents' races and nationalities, the cultures that came with them brought about the diversity and complexity of Vienna's culture. The confusion of the subjectivity of society due to the mixed cultures of different cultures has propagated new doctrines and concepts such as Freud's psychoanalysis and Nietzsche's nihilism, which have confronted the old Western values. Social confusion also affected the art of Vienna. The pursuit of new art throughout the contemporary European art world has launched Vienna Secession, an Austrian artist association that has chaired Gustav Klimt. The rejection of traditions and the pursuit of new expression have contributed to the formation of Schiele's resistance to old values and arts in the society and have provided an important inspiration to his work. In addition, Schiele has experienced constant psychological conflicts during his twenty-eight years in a short lifetime as he experiences various problems such as his parents, economic deprivation, detention, and entering a war. Schiele expressed a resistive attitude toward the absurd and corrupt systems and values of society he experienced through his life. Schiele expressed a challenging position in the long - term rationalism of the Western world by drawing objects that are not completely intrinsic to the values of rationalism, such as children and mental illnesses. In addition, he raised criticism about the double sexual morality of the Vienna society through his paintings on the theme of sexuality such as nudity, child abduction, homosexuality. The symbolic works of religious subjects used the existing Christian icons, but they did not glorify the saints and grotesquely express them, or projected Schiele’s faces and his acquaintances’ faces on saints’ faces. By doing this, his works questioned the religious authority and sacredness that they regarded as absolute values in Western society. This study revealed that Schiele expressed his feelings of resistance through his portraits on the various traditions and problems of his society. Schiele was also observed that he reinforced the subject of works in the course of delivering a resistive message based on the newly - attracted scholarship or theory. This thesis can be attributed to the fact that Schiele’s work was not created entirely in the artist 's inner world but was created in combination with other values in society that are in common with his claims. In other words, Schiele was a member of a community that interacted with the environment surrounding him and was a social participant artist who showed his resistance to the duality of society through his works.
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