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유치원 만 5세 유아들의 또래갈등에 관한 질적 연구

Title
유치원 만 5세 유아들의 또래갈등에 관한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative study on Peer Conflicts of 5-year-old Early Children at Kindergarten
Authors
박상아
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구에서는 유아교육 현장에 들어가 자연스러운 유아들의 생활 속에서 또래 간의 갈등이 어떻게 일어나는지 살펴보고, 이를 해결하기 위한 유아들의 전략을 탐구하여 교육적 시사점을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 따라서 유치원에서 일어나는 갈등상황을 질적연구 방법을 통해 분석했다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 만 5세 학급의 자유선택활동 시간에 발생하는 또래 갈등의 원인은 무엇인가? 2. 유치원 만 5세 학급의 자유선택활동 시간에 발생하는 또래 갈등의 해결전략은 무엇인가? 본 연구는 충청남도 보령시에 소재한 산들유치원의 만 5세 학급인 바다반에서 이루어졌으며 연구대상은 교사 1명과 유아 26명이었다. 자료 수집은 2016년 9월 5일부터 10월 13일까지, 총 20회의 참여관찰과 교사와의 형식적·비형식적 면담, 문서 수집, 오디오 녹음, 비디오 촬영을 통해 이루어졌다. 연구자는 현장 약기와 녹음 및 녹화 내용으로 현장기록과 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Graue와 Walsh(1998/2014)가 제시한대로 부호화하고 범주화하여 분석했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 산들유치원 만 5세 바다반의 갈등의 원인은 단짝친구에 대한 독점욕, 놀이거부, 놀이통제, 역할다툼, 한정된 공간과 놀잇감, 견해차이, 원치 않는 장난으로 나타났다. 이 원인들은 유치원의 유한한 물리적 환경과 유아들의 자기중심성과 관련되어 있었다. 둘째, 바다반 유아들의 갈등해결 전략은 긍정적인 전략과 부정적인 전략이 있었다. 긍정적인 전략으로는 타이르기, 대안 제시하기, 예시 들며 설득하기, 이유 설명하기, 양보하기 전략이 나타났다. 부정적인 전략으로는 반박하기, 화내기, 짜증내기, 때리기, 편 만들기, 울기 전략이 나타났다. 긍정적인 해결전략은 갈등을 해결하고 관계를 회복하는 방향으로 이어졌지만, 부정적인 해결전략은 갈등을 증폭시키거나 또 다른 갈등의 원인이 되었다. 이렇듯 갈등은 한 가지의 원인으로 인한 것이 아니라 갈등에서 보이는 친구의 부정적 반응으로 인해 증폭되고, 지속되었다. 본질적인 연구를 통해 유아들이 놀이하면서 발생하는 갈등의 원인에 대해 파악할 수 있었으며, 이를 해결하기 위해 다양한 전략을 사용하고 있음을 알 수 있었다. 또래갈등은 유아들이 서로를 이해하고 자신을 조절하는 기회를 제공한다는 점에서 교육적 가치가 있다. 이를 인식하고 교육의 기회로 삼는다면 유아의 세계와 문화를 이해하고 존중하며 교육할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과가 또래갈등의 교육적 의의를 인식하고 적절한 교사역할을 연구하는 교사들에게 유익한 정보를 제공하기를 기대한다.;This study intends to examine peer conflicts in a natural life of early children at an early childhood educational field and give educational suggestions by exploring their strategies for resolution. Hence, it analyzes a conflicting situation happened at a kindergarten through qualitative research. Research topics are as follows. 1. What is the cause of peer conflicts happened during free-choice activities at a kindergarten class for 5-year-olds? 2. What is the resolution strategy for peer conflicts happened during free-choice activities at a kindergarten class for 5-year-olds? This study was conducted for 1 teacher and 26 early children at a Bada class for 5-year-olds, Sandeul Kindergarten located at Boryeong, Chungnam. Data collection was done by 20 participant observations, formal·informal interviews with the teacher, document collection, audio recording and video taping from 5th, Sep. to 13th, Oct., 2016. Field notes and interview transcriptions were made in this research through field sketch and recording. Data collected were encoded and categorized for analysis as suggested by Graue and Walsh(1998/2014). Research findings are as follows. Firstly, causes of conflicts at the Bada class for 5-year-olds, Sandeul Kindergarten included the possessive desire for the best friend, rejection of play, control for play, role conflicts, limited space and toys, different opinions and unwanted mischiefs. These causes had something to do with a limited physical environment of a kindergarten and early children's ego-centrism. Secondly, peer conflict resolution strategies of early children at the Bada class contained positive and negative ones. Positive strategies were earnest talking, alternative suggesting, persuading with an example, reason explaining, getting angry, annoying, hitting, siding with someone and crying. Positive resolution strategies led to resolution of conflicts and recovery of relationship but negative resolution strategies amplified a conflict or caused another. As such, conflicts continued and were intensified by a negative response from a friend rather than caused from only one cause. In this qualitative research, causes of early children's conflicts during play were identified and it showed that they were using various kinds of strategies for resolution. Peer conflicts have educational values in that they provide early children with an opportunity to understand others and regulate themselves. If we recognize and take them as chances for education, it is possible to understand and respect the world and culture of early children. It is expected for these research findings to provide teachers with useful information to recognize educational significance of peer conflicts and research adequate roles of a teacher.
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