View : 33 Download: 0

Awareness and Contraceptive Use Among High School Students in Tanzania

Title
Awareness and Contraceptive Use Among High School Students in Tanzania
Authors
RWELA, Evelyne George
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
조기숙
Abstract
About 63% of population in Tanzania is aged below 24 and less than 20% are youth. The implication of having a youthful population includes high fertility rate which is primarily related to youths’ engagement in sexual activities. Premarital sexual engagement exposes youth to sexually transmitted infections, particularly, HIV/AIDS, and unplanned pregnancy. Unplanned pregnancies might result to unsafe abortions and/or increased school dropout rate. On the other hand, effective contraceptive utilization among youth could significantly improve youth sexual reproductive health. The objective of this research was to examine why there is low contraceptive use among youth regardless of their status sexual activeness. The study also explores the challenges they encounter in accessing contraceptives and to get their opinion on teaching of sexual reproductive health education in school. Then the study came up with policy recommendation for improvement of youth welfare and development in the Tanzanian context. Primary data were collected from 20 high school students (10 male respondents and 10 female respondents) aged 17- 23. Interview and focus group discussion were used to supplement the information that was collected from survey/questionnaire. Purposive sampling was used to obtain 20 students as sample size from the population of 240 high school students. Responses/data from questionnaires were summarized and analyzed by using computer software (Statistical Package for Social Science SPPS V 20). Responses from the open ended questions were analyzed using content analysis where emerging themes were pulled out and categorized accordingly. This thesis argues that, regardless of high school students’ familiarity and being knowledgeable about contraceptive, high awareness on contraceptive do not translate automatically to use. This is because youth contraceptive utilization is determined by other factors beyond knowledge. The thesis found that fear of side effect due to insufficient sexual education and knowledge on contraceptives, parental disapproval, and religious disapproval directly led to low contraceptive use among high school students. In addition, the study found that Tanzania has introduced sexual education in school but it has been implemented partially in terms of time commitment and coverage (meaning only few aspect of sexual education are covered).Youth consider immediate consequences like embarrassment to buy, physical side effects, and monetary costs of the methods over consequences such as STDs, Pregnancy and HIV transmission. This study concludes that to increase contraceptive utilization among high school students and youth at large, the government, NGO, and parents, should take a key role in providing comprehensive knowledge on sexuality and contraceptive use to youth. Moreover, the youth involved in sexual activities should be given unrestricted access and use of contraceptives as an effective method for preventing unwanted pregnancy and STIs.;탄자니아는 24세 이하의 인구가 63퍼센트를 차지하고 있으며, 그 중 15-24세 사이의 젊은 층 인구의 비율은 20%로 나타난다. 탄자니아의 인구가 다수의 젊은층으로 이루어져 있다는 것은 이들의 성적인 활동과 연관된 높은 출산률을 예상할 수 있다. 젊은이들의 혼전 성관계는 HIV/AIDS와 같은 성병과 예기치 않은 임신을 야기한다. 비계획적인 임신은 안전하지 못한 낙태에 이를 수 있으며 학교 중퇴율을 증가시킬 수 있다. 반면 젊은이들의 효과적인 피임법의 사용은 이들의 성•생식 건강을 상당히 향상시킬 수 있다. 본 연구의 목적은 젊은이들의 왕성한 성적 활동에도 불구하고 이들의 피임율이 낮은 이유를 밝히고자 한다. 또한 이들이 피임법에 접근하면서 직면하게 되는 어려움들을 살펴보고 학교에서 성•생식 건강교육에 대한 이들의 의견을 얻고자 한다. 이를 통해 탄자니아의 청소년 및 청년들의 복지향상과 발전을 위한 정책 제안을 하고자 한다. 본 연구는 17~23세인 20명의 고등학생(남성 10명, 여성 10명)으로부터 1차 자료를 수집하여 진행되었다. 사전 질문을 통한 정보를 보충하기 위해 인터뷰와 포커스 그룹 인터뷰를 진행하였다. 240명의 학생들 가운데 20명의 학생을 선택하기 위해 유의 추출 방법이 사용되었다. 설문지로부터의 응답과 데이터는 컴퓨터 소프트웨어인 SPPS V.20(Statistical Package for Social Science)를 사용하여 종합하고 분석하였다. 개방형 질문을 통한 응답들은 내용 분석을 통해 분석되었고 이를 통해 주제를 추출하고 범주별로 나누었다. 본 논문은 고등학교 학생들의 피임에 대한 지식이나 친숙도 와는 상관없이 피임법에 대한 높은 인식이 자동적으로 피임법의 사용으로 가지 않는다고 주장한다. 이는 이들의 피임법의 사용이 피임에 대한 지식 이외의 여러 요소들에 의해 결정되기 때문이다. 본 논문에서는 불충분한 성교육과 피임지식으로 인해 생긴 부작용에 대한 두려움, 부모 및 종교적인 반대가 고등학교 학생들의 낮은 피임율에 영향을 끼친다는 것을 발견했다. 게다가 탄자니아는 학교에서의 성교육을 도입했지만 시간과 내용에 있어서 부분적으로 시행되고 있다. 젊은이들은 성병이나 임신, HIV 감염 등의 결과보다 피임 기구의 구입의 어려움, 육체적 부작용, 피임의 비용적인 측면 등의 즉각적인 결과를 더 우선시 한다. 본 연구는 고등학교 학생들과 젊은이들의 피임기구의 사용을 증가시키기 위해 정부, NGO, 그리고 부모들이 피임에 대한 종합적인 지식을 제공하고 피임기구의 사용법을 제공하는데 있어서 중심적인 역할을 해야 한다는 결론에 이른다. 게다가 성행위에 관여된 젊은이들의 원치 않는 임신과 성병 등을 예방하기 위한 효과적인 방법으로써 피임기구에 대한 제한 없는 접근과 사용 여건이 주어져야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE