View : 1187 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신상미-
dc.contributor.author강지민-
dc.creator강지민-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:33Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000137364-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000137364en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236238-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 성인발레에 바르테니에프 기초원리(Bartenieff Fundamentals: BF)와 셰이프 이론(Shape Analysis)을 적용하여 성인을 대상으로 한 발레교육 프로그램을 개발하는 것이다. 이를 위해 연구 대상자인 성인의 특성, BF의 주요 개념과 여섯 단계의 발달 유형(Developmental Pattern)에 따른 이론, 셰이프 이론의 셰이프 흐름(Shape Flow)과 방향지향적 셰이프(Directional Shape)를 적용하여 총 6차시의 성인발레 교육프로그램을 개발하였으며, 프로그램의 목적, 내용, 지도방법은 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램의 목적은 BF와 셰이프이론을 중심으로 자신의 몸과 마음에 집중하는 시간을 가짐으로써 올바른 신체 연결성을 깨닫고 발레 동작을 효과적으로 수행하는 것이다. 둘째, 본 프로그램의 내용은 BF의 발달유형 여섯 단계에 따른 신체의 연결성 패턴을 각 단계별 주제와 맞는 발레동작에 적용하고 있으며, 이를 통해 수강생 스스로 동작 수행 시 필요한 연결성을 깨달아 기능적·표현적 능력을 향상시킬 수 있도록 구성하였다. 셋째, 본 프로그램의 지도 방법은 이론과 실제의 통합으로 진행되며, 도입단계에서는 시각 자료를 통해 움직임의 기초원리와 발레의 동작별 특징을 이론적으로 인지하였다. 전개단계에서는 BF와 셰이프 이론을 적용한 바와 센터워크의 발레동작을 수행함으로써 근육과 관절을 바르게 사용하고 신체의 연결성을 인식할 수 있도록 구성하였다. 마지막으로 마무리 단계에서는 수업의 내용을 정리하고 수업내용과 관련된 질문을 주고받는 토론으로 프로그램을 조직하였다. 개발된 성인발레 교육프로그램의 적용 결과를 추출하기 위해 질적 연구 방법을 사용하였으며, 8개월 이상 발레경험이 있는 성인 수강생 13명을 연구대상으로 선정하여 2016년 10월 27일부터 2016년 11월 11일까지 사전 검사, 6차시의 연구수업, 사후 검사를 진행하였다. 또한 사진 및 동영상 촬영, 참여관찰지, 심층면담지 등의 다양한 연구도구를 활용하여 자료를 수집하였으며, 코딩과 사례추출의 분석을 통해 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, BF이론을 적용한 발레동작을 수행함으로써 학습자들은 자신의 신체에 대해 이전보다 세밀하게 인식하게 되었다. 구체적으로는 신체의 부적응 상태를 확인한 뒤, 재패턴화(Repatterning)에 필요한 움직임의 원리를 습득하여 발레동작 수행능력에 있어서 질적인 향상을 보여주었다. 둘째, 셰이프 이론을 발레동작에 적용해 수행함으로써 신체의 움직임을 활용한 감정 인식의 향상이 이루어졌다. 구체적으로는 발레 테크닉 수행 시 셰이프 흐름의 호흡 방법을 적용함으로써 각 동작마다 필요로 하는 신체 연결성은 물론 완성도 있는 호흡을 통해 풍부한 감정 표현을 보여 주었다. 셋째, BF와 셰이프 이론의 원리를 발레동작에 동시에 적용해 수행할 때에는 공간에 대한 조형인식의 향상을 보여 주었다. 특히 신체와 공간의 연결을 통해 공간상에 표현되는 움직임의 조화를 의식하면 시상면·수평면·수직면의 요소에 대한 인지가 가능해지며, 이로 인해 동작의 입체성을 파악하여 움직임에 대한 깊이 있는 조형인식으로 나아갔다. 이와 같이 BF와 셰이프 이론을 적용한 성인발레 교육 프로그램은 신체 인식, 감정 인식, 공간 조화인식의 측면에서 다양한 효과를 나타내었다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 본 연구는 BF의 주요 개념과 셰이프 이론을 적용하여 성인발레 교육프로그램을 개발한 사례로서 성인발레 교육의 질적인 향상을 위하여 실제적으로 적용 가능한 효용적인 방법을 제시하였다는 데에 의의가 있다고 하겠다.;The purpose of this study is to develop a ballet education program for adults by focusing on aspects of their learning through the application of Bartenieff Fundamentals(BF) and Shape Analysis. For this purpose, the study develops a ballet education program for adults consisted of six lessons, through the application of features of adults that are objects of this study, main ideas of BF, 6-step Developmental Pattern theory, Shape Flow and Directional Shape in Shape Analysis. The program’s purpose, contents, and characteristic of the teaching method are as follows: First, the program is composed in order to perform a ballet motion effectively realizing the right body connectivity by having time to concentrate on one’s own body and soul on the base of BF and Shape Analysis. Second, The contents are composed to improve functional and expressional ability by applying the body connectivity pattern to the ballet motion, according to 6-step Developmental Pattern of BF and Shape Analysis. Third, teaching methods merge practice and theory, composed to make trainees recognize the basic principle of motion and characteristic of each ballet motion through visual materials in the introduction stage. In development stage, lessons are composed to help use muscles and joints correctly and recognize the body connectivity by performing Barre and Center work ballet motion on the base of BF and Shape Analysis. The finishing stage consists of question and discussion regarding the lessons. This study employs qualitative research methods to abstract application results of this ballet educational program for adults. 13 adult trainees who had experienced the ballet more than 8 months were chosen as objects of the study and they had the pretest, 6-time research lessons, and the posttest from October 27th to November 11th in 2016. And photos and video recording, participant observation, in-depth interviews, pre and post test questionaries and the other research tools are used to collect data and through coding, abstracting cases and data analysis, the study concludes as follows: First, it turns out that trainees are able to recognize their bodies in detail by applying BF theory to the ballet motions. Concretely they show the qualitative improvement in performing ability of ballet motions by checking their bodies’ maladjusted condition and learning the principle of movement regarding connectivity which is necessary for repatterning. Second, trainees are able to improve their emotional recognition through body moving by applying Shape Theory to the ballet motion. Concretely when trainees performed ballet techniques, by applying Shape Flow breath method they showed improvement in emotional expression by completed breath, as well as the body connectivity which is necessary for each motion. Third, they are able to improve shape recognition on space by applying BF and Shape Analysis to the ballet motion. Concretely they showed the deep shape recognition on movement with being conscious of balance of motions expressed in space through connecting body and space, by understanding sagittal plane, transverse plane and frontal plane and grasping motion’s third dimension. In this way, the ballet educational program applying BF and Shape Analysis enhanced body recognition, emotional recognition and space balance recognition. And during the process of applying the program, adults who are objects of the study reacted as follows: First, when they performed ballet motions after recognizing connectivity of each stage in BF, they reacted they felt improvement in functional and expressional aspects of motions than before. Second, they reacted they were able to understand clearly the principle of movement through BF and Shape Analysis, which they had understood abstractly. Third, they reacted they were able to analyze the reason why they had difficulty in performing motions and check the connectivity which is necessary for performing the right motions, due to realizing the connectivity which is necessary for each ballet motion and experiencing the maladjusted condition directly. Considering the result of the study, the study is the case of developing the ballet educational program for adults through the application of main ideas of BF and Shape Analysis and suggests possibility and utility which can be applicable as a way in order to enhance quality in the ballet education for adults.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 및 제한점 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 라반 움직임분석의 개념적 고찰 5 1. BESS의 개념 7 2. BESS이론의 통합적 접근 18 B. 바르테니에프 기초원리의 개념적 고찰 20 1. 바르테니에프 기초원리의 개념 20 C. 성인발레의 개념과 교육 현황 30 1. 성인발레의 개념 30 2. 성인발레의 교육 현황 31 Ⅲ. 연구방법 35 A. 연구절차 35 B. 연구방법 36 C. 연구대상 37 D. 연구도구 37 E. 자료수집 및 분석 40 Ⅳ. 성인발레 교육프로그램 개발 42 A. 목표 42 B. 내용 43 C. 학습지도안 73 Ⅴ. 성인발레 교육프로그램 적용 결과 및 논의 79 A. 신체 인식 79 B. 감정 인식 87 C. 공간조형 인식 88 D. 논의 94 Ⅵ. 결론 및 제언 98 참고문헌 101 부록 1. 발달단계에 따른 Basic Six의 실제 105 부록 2. 참여 수강생 심층면담지 110 ABSTRACT 112-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7889930 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title바르테니에프 기초원리와 셰이프 이론을 적용한 성인발레 교육프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Development of a Ballet Education Program for Adults through the Application of Bartenieff Fundamentals and Shape Analysis-
dc.creator.othernameKang, Ji Min-
dc.format.pageviii, 114 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE