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유아의 발달 특성에 따른 창의성 개발 무용교육 프로그램 연구

Title
유아의 발달 특성에 따른 창의성 개발 무용교육 프로그램 연구
Other Titles
A study on the develop a dance education program for children's creativity improvement : Focused on Laban Effort education
Authors
JUNG, SOHWA
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 발달 특성에 따라 창의성 향상을 위한 무용교육 프로그램을 개발하고, 이를 현장에 적용하는 것이다. 또한 이를 통해 유아의 창의성 발달에 효과적인 무용교육 방법을 제안하고, 유아의 창의성 향상을 위한 무용교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 교육부가 제시한 누리과정의 예술경험 영역과 유아의 발달 특성을 고찰하였다. 그리고 라반 에포트 이론을 활용하여 유아들의 신체발달 및 표현력 향상을 촉진할 무용교육 프로그램을 구성하였다. 이 프로그램은 만 5세 유아 10명에게 매주 1회 20분씩 8주 간 실시되었다. 유아의 창의성 측정도구로는 전경원의 ‘유아 도형 창의성 검사(K-FCTYC)’를 사용하였다. 이때 창의성의 하위요인으로는 유창성, 독창성, 개방성, 민감성이 포함되었다. 각각의 사전-사후 검사 점수에 대해 평균 및 표준 편차를 계산하였으며, 점수 변화가 유의미한지를 검증하기 위해 대응 표본 t-검증을 실시하였다. 검증 결과 유창성 점수에서는 유의미하게 증가하는 결과가 나타났고, 독창성, 개방성, 민감성에서는 유의미한 차이는 없었으나 사전검사의 평균점수보다 사후 검사의 평균점수가 크게 향상되었음을 알 수 있었다. 검사 점수에 대한 분석 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 라반 에포트 이론을 활용한 유아 무용교육 프로그램은 유아들의 무용 수업 만족도를 향상시키는 것으로 나타났다. 유아들은 라반 에포트 이론에 대한 설명을 들으면서 더욱 집중하는 모습을 보였다. 또한 일반 무용 수업에서는 활발하게 뛰어 놀던 유아들의 수업 태도에도 큰 변화가 있었다. 라반 에포트 이론을 활용한 무용교육 프로그램을 통해 무용 수업에 대한 유아들의 흥미가 증가하였으며, 자신감과 교육에 대한 적극성에서도 큰 변화가 나타났다. 둘째, 라반 에포트 이론을 활용한 유아 무용교육 프로그램은 유아의 창의성을 향상시키는 것으로 나타났다. 이 프로그램에서는 라반 에포트 요인인 공간, 시간, 무게, 흐름 요소를 명확히 인지하는 것으로 나타났다. 유아들은 간단한 창작 움직임을 만들고 발표하는 과정을 통해 에포트 역량을 발휘할 수 있었으며, 이를 통해 잠재되어 있던 유아들의 창의성이 향상되는 결과를 보였다. 이상의 연구 결과를 종합하면, 라반 에포트 이론을 활용한 유아 무용교육 프로그램은 유아의 창의성 향상에 기여하였음을 알 수 있다. 현재 국내에서는 유아의 창의성 향상을 위한 무용교육이 활발하게 이루어지고 있지만, 라반 에포트 이론을 활용하여 창의성 향상을 도모하는 무용교육 수업은 아직 연구가 없는 상황이다. 이와 같은 의미에서 본 연구의 결과는 유아의 창의성 개발을 위한 연구로서 그 의의가 매우 크다고 하겠다. 향후 라반 에포트 이론을 통해 유아가 스스로 움직임을 생각하고, 생각한 동작을 신체의 움직임으로 유창하게 표현할 수 있도록 유도하는 수업 모형 개발을 기대한다. 더불어 다양한 에포트 경험을 통해 잠재되어 있던 유아들의 창의성이 향상되기를 기대한다.;The purpose of the study is to design a dance education program that improves creativity in children. This study proposes an effective learning method for the children to enhance their own unique creativity throughout the program. For the purpose of the study, we first needed to analyze the children's characteristics. Using that information, we adopted the Nuri courses proposed by the Ministry of Education incorporated with the Laban Effort theory to create an ideal program that stimulates creativity and expression in the children’s body movements. The subjects of the study were ten female students aged five and applied the dance education program eight times once a week for 20 minutes. The means to measure a children’s creativity is done through the K-FCTYC test. This test evaluates attributes such as fluency, originality, patency, sensitivity and tallies the results to produce a t-test score. The children took the test before and after completing the dance program. With the scores collected, we were able to see the average and standard deviation of creativity; and the results are as follows. First of all, this dance education program is based on Laban Effort theory considered on children's characteristics. Throughout this program, the children have well understood the theory of Laban Effort and have recognized them. There was also movement creation performance time which helped the children to use their creativities and enhanced them. Second of all, there was a huge change in satisfaction in class after this dance education program. The children realized that dance class is not just moving body to the music and the concentrativeness of the children increased by focusing to the explanation for the theory of Laban Effort. The significant change is that the children now only dance in arranged spaces, instead of everywhere. After participating the dance education program based on Laban Effort theory, the children got more interest and fun about dance class, found more confidence to themselves, and had more drive about education. Third of all, the creative dance education program for children based on Laban Effort theory which also brought significant changes to the statistical data. The results have increased on originality, patency, sensitivity, and result have increased the most statistically on fluency. To sum up these results, creative dance education program based on Laban Effort theory increased the creativity on children. Nowadays, dance classes in South Korea only focuses on dance skills, but we should continue the research on more dance programs considering on children's age and characteristics.
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