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Economic Growth in South Asia, with reference to Education for Female and Bangladesh

Title
Economic Growth in South Asia, with reference to Education for Female and Bangladesh
Authors
JAHAN, Fatema
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
오진환
Abstract
This study investigated to what extent female education was related to economic growth and what the other explanatory variables had influence in accelerating economic growth in South Asian countries. Besides this, the study focused to analyze further the relationship between female education and economic growth in Bangladesh. This study used a mixed method design; for quantitative part, comprehensive panel data covered South Asian eight countries including Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, Maldives, Nepal, Pakistan and Sri-Lanka over a period of 23 years. Using random effect regression model, the empirical result showed that female primary education, labor force participation, FDI and ODA had significant positive impact on long term economic growth. For qualitative part, in a case study of Bangladesh, used face to face and open-ended in-depth interviews of 22 participants, and the result showed the positive relationship between female education and economic growth, similarly remittance, RMG and TVET also indicated the positive relationship in long term economic growth in Bangladesh. Unfortunately, female primary enrollment and secondary enrollment had shown statistically insignificant sign, even though like other developing regions, this region also more focused on education enrollment rather than completion and did not concentrate to identify the reason behind these. For this reason, this study result will help to formulate and implement government policies to improve South Asian countries socio-economic condition for long term economic growth as well as Bangladesh.;본 연구는 여성교육의 확대가 여러 설명 변수들에 영향을 받은 남방국 아시아 국가들의 경제성장과 얼마나 관련이 있는지를 조사하기 위함이고 또한 이 연구는 방글라데시에서 여성교육과 경제성장의 관계에 대해 분석하는 것에 초점을 맞췄다. 이 연구에는 Mixed Method Design이 사용되었으며 아프가니스탄, 방글라데시, 부탄, 인도, 몰디브, 네팔, 파키스탄, 스리랑카를 포함하는 남아시아의 23년간의 데이터를 이용했다. Random Effect Regression Model을 이용했고 여성의 기본교육, 노동시장의 참여, FDI, ODA가 경제성장에 매우 긍정적인 영향을 끼친다는 결과를 얻었다. 방글라데시의 사례 연구에서는22명을 직접 만나 자유로운 분위기의 인터뷰를 했는데, 여성 교육과 경제발전, 송금액, RMG와 TVET의 관계가 매우 긍정적인 것으로 결과를 도출했다. 그러나 불행히도, 여성의 초등교육과 중등교육이 통계학적으로 중요하지는 않아 보였으며 다른 개발도상국처럼 방글라데시도 교육의 완성보다는 입학에 더 신경을 쓰는 것으로 확인했다. 방글라데시는 그 이유를 찾으려고 집중적인 노력을 하지 않고 있었고, 본 연구는 방글라데시 뿐만 아니라 남방국 아시아 국가들의 사회-경제적 상황을 증진시키는 정부의 정책을 만들어 낼 것이다.
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