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Government Policies of Mongolia On the Employment of Women with Disabilities

Title
Government Policies of Mongolia On the Employment of Women with Disabilities
Authors
BALDANDORJ, Khurtsetseg
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
조혜림
Abstract
Generally the employment rate in Mongolia is very low and the situation is much worse for women with disabilities. Reports points out that there are a total of 98.610 people with disabilities within the working age, nonetheless only 19 percent are employed as at 2010. The Mongolian Constitution is committed to defining range of approaches including the rights to life, employment, education, financial assistance in disability. To help safeguard these rights, specific laws have endorsed such as Law on Education (1995), Labor Law (1997), Law on Social security of persons with disabilities (1998), Law on Employment promotion (2001), and Law on Construction (2008). Among laws, the Law on social security of persons with disabilities plays an important role in protecting the rights of people with disabilities by focusing on social assistance to them. Nonetheless, numerous activities have been taken by the Government of Mongolia, the employment rate among people with disabilities very low despite the laws, legislations, and the government policies. This study examines the government policies on the employment of women with disabilities and makes recommendation to policy-makers in order to increase the employment opportunities for people with disabilities in general, and particularly focuses on the women with disabilities. This study found that the rights to employment for women with disabilities in Mongolia are most frequently denied. People with disabilities, particularly women with disabilities experience attitudinal, physical and informational obstacles to equal participation in society which is pervasive in Mongolia. They are also faced with high rate of unemployment and economically inactive coupled with insufficient social protection which is a key for reducing extreme poverty. There are policies and programs aimed to remove these barriers faced in their active labor force participation, however, the effective implementation of this policies and programs has not be very successful. The result suggests that insufficient and poorly implemented government policies lead to high rate of unemployment for women with disabilities. The insufficient implementation of the government policies has caused by some factors such as inadequate funding, lack of monitoring mechanism, lack of punishment and penalties system, and weak linkages between government agencies. In addition, the government policies and programs do not consider the gender aspects. Therefore, the general recommendation of this study suggests that Mongolia needs to strengthen monitoring and evaluation mechanism on the policies and programs aimed to promote employment of women with disabilities. Responsible government institutions in the disability arena also must work in partnership with other stakeholders.;현재 몽골의 취업률은 매우 낮은 편인데 특히 장애여성들의 취업률은 더욱 저조하여 심각한 상황이다. 기존연구에 따르면 몽골 내 장애인 중 노동연령인구에 해당하는 인원은 98,610명으로 추산되는데 2010년 기준 약 19% 가량의 취업률을 보이고 있다. 몽골 헌법에는 장애인들의 삶에 대한 권리 보장 및 교육, 노동, 재정적 지원 범위에 대해 명시하고 있는데 이처럼 헌법에 보장된 권리에 따라 교육에 관한 법률(1995), 노동법(1997), 장애인들을 위한 사회 보장법(1998), 고용 증진법(2001) 및 시설관리법(2008)과 같은 관련 법률이 제정되었다. 이 중 장애인들을 위한 사회보장법이 장애인들의 권리 보장에 가장 큰 역할을 수행하고 있다. 이와 같은 법률 및 관련 규정 제정 그리고 몽골 정부의 다양한 정책활동에도 불구하고 여전히 장애인 취업률은 매우 저조하다. 따라서 본 연구에서는 장애여성 고용에 관한 정부 정책을 검토하고 장애인, 특히 장애여성의 고용 촉진을 위한 실천적 시사점을 논의하였다. 본 연구 결과에 따르면 몽골에서 장애여성 취업에 대한 권리는 빈번히 경시되고 있다. 장애인 특히 장애 여성들은 동등한 사회참여에 대한 신체적, 태도적, 정보 접근의 한계를 경험하게 되는데 이와 같은 벽은 몽골사회에 만연해 있다. 이로 인한 높은 실업률과 경제활동 참여 제한은 결국 빈곤감소를 위한 사회보장의 불충분함으로 귀결된다. 물론 활발한 사회 참여를 방해하는 요소들을 극복하기 위한 정책들이 존재하나 실질적이고 효과적인 정책 실행은 이루어지지 못하고 있다 즉, 정부정책의 불충분함과 미숙한 시행은 결국 장애 여성의 높은 실업률로 나타났다. 이와 같은 정부정책의 불충분한 이행은 부적절한 자금 조달, 정책 감독 및 감시 체계 부족, 불충분한 제재조치, 기관 간 협력 부족 등에 의해 기인한 것으로 보여진다. 또한, 정부 정책 및 프로그램 구성에 있어 젠더적 측면은 고려되지 않았다. 그러므로 본 연구에서는 이상의 연구결과를 토대로 장애여성 고용 촉진을 위한 정책 및 프로그램에 감독 및 평가 체제 강화를 제안하였고 또한, 담당하는 정부기관의 정책 수행에 있어서는 다른 이해관계자간 협력을 촉구하였다.
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