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토론 활동이 한국어 학습자의 논리적 글쓰기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향

Title
토론 활동이 한국어 학습자의 논리적 글쓰기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Debate Activity upon Korean Language Learners' Logical Writing Ability and Affective Domains
Authors
지영미
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 한국어 교육에서 쓰기 교육의 변화에 따른 논리적 글쓰기의 필요성과 중요성을 인식하고, 논리적 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 방법을 모색함으로써 한국어 학습자들의 논리적 글쓰기 능력을 향상시키는 데 있다. 토론 활동과 논리적 글쓰기는 활동의 과정과 목적에서 유사성을 갖는다. 즉, 두 활동 모두 활동의 과정에서 논증의 형식을 취하고, 상대방을 이해시키거나 설득시킨다는 목적을 갖는다. 따라서 논리적 글쓰기 전에 하는 토론 활동은 학습자들의 논리적 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있을 것이다. 이에 본 논문에서는 다음과 같은 연구 문제를 제기하고 확인하고자 한다. 첫째, 토론 활동이 중급 한국어 학습자의 논리적 글쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 토론 활동이 논리적 글의 구조면, 내용면, 표현면에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 토론 활동이 논리적 글쓰기에 대한 학습자의 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 확인하기 위하여, 연구 방법으로 토론을 활용한 논리적 글쓰기 교수­학습 방법을 구안하여 실험 수업을 실시하였다. 실험 수업은 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 실시하였는데, 실험 집단에서는 글쓰기 전의 아이디어 생성 단계에서 토론 활동을 하였다. 실험 수업 전에 실시한 사전 검사와, 실험 수업 후에 실시한 사후 검사의 점수를 비교, 분석하여 결과를 도출하였다. 실험을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 토론을 활용한 글쓰기 수업을 한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 논리적 글쓰기 점수가 더 많이 향상되었고 통계적으로도 유의함이 입증되었다. 따라서 토론 활동이 중급 한국어 학습자의 논리적 글쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 확인되었다. 둘째, 토론 활동은 논리적 글의 구조면, 내용면, 표현면의 모든 영역에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히 구조면에 가장 많은 향상을 가져와 토론 활동이 글의 구조면에 가장 큰 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 표현면에 대한 효과가 가장 적은 것으로 나타나, 토론 활동의 교수­학습 설계 시 표현면에 대한 주의를 기울여야함을 시사하였다. 셋째, 토론 활동은 논리적 글쓰기에 대한 학습자들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 주었다. 다만, 토론 활동이 학습 효과면에서는 높은 긍정적인 반응을 보였지만, 토론 활동의 흥미도, 선호도 부분에서는 비교적 긍정적인 응답의 빈도가 적었다. 따라서 학습자들이 흥미를 가질 수 있는 토론 방법에 대한 연구가 필요하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 토론을 활용한 논리적 글쓰기 수업이 한국어 중급 학습자의 논리적 글쓰기 능력과 정의적 영역에 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 지금까지 토론 활동이 언어 숙련도가 높은 학습자들을 대상으로 이루어졌다면, 이들에 비해 비교적 언어 숙달도가 낮은 학습자들의 토론 활동의 가능성을 확인하였고, 토론을 활용해 이들의 논리적 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있음을 확인하였다는 데 본 연구의 의의가 있다.;The objective of this study is to acknowledge why logical writing is important and necessary due to changes in teaching Korean writing. This is also designed to improve logical writing skills of Korean learners by seeking effective methods to upgrade their logical writing skills. Just like debate, logical writing is sure to persuade and convince the other person concerned through logic. Therefore, debate activity prior to logical writing will improve students' logical writing skills. To support this idea, this study raises and confirms the following research questions. First, does debate influence logical writing skills of intermediate Korean learners? Second, if so, how does it influence the writing in terms of structure, content, and expression? Third, how does debate affect and influence the learners? To confirm the above research questions, the researcher conducted an experimental class after coming up with a teaching-learning method through debate. The class uses two groups: a control group and a experimental group. The control group did not do any debate before writing. The experimental group went through debate and brainstorming before writing. The researcher concluded that by comparing and analysing scores between the two groups before class test and after class test. The conclusion is: First, the group that went through debate and brainstorming showed improvement in logical writing compared to the other group. There is also statistical evidence. This shows positively how debate before writing activities influences learners. Second, debate positively influenced all aspects including: organization, content, and expression of the writing. Among others, organization aspects showed the most improvement while showing the least improvement was expression. This will require more attention and further planning of teaching-learning. Third, debate positively influenced the emotional affctive aspect of learners. It has a positive effect on learning but a relatively negative effect on the learner's enthusiasm. This requires further study on how to make learners interested in debate. This study showed that debate before logical writing improved the logical writing skills of Korean learners, and influenced their affective aspects positively. Debate has been utilized among advanced learners thus far. This study is meaningful in that it applied debate to intermediate learners and proved its effectiveness in the improvement of logical writing skills.
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