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인문계 남자 고등학생의 진로포부에 영향을 미치는 동아리 활동 요인 연구

Title
인문계 남자 고등학생의 진로포부에 영향을 미치는 동아리 활동 요인 연구
Other Titles
A Study on Factors of Club Activity Influencing Career Aspiration of Boys’Academic High School Students
Authors
홍경희
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이일화
Abstract
본 연구에서는 인문계 남자 고등학생의 진로포부에 영향을 미치는 동아리 활동 요인을 분석해 봄으로써, 진로포부에 대한 설명변인으로써의 동아리 활동의 가치를 살펴보고, 고등학교 학생들의 진로준비과정으로써 체계적이고 효율적인 동아리 활동지도 방안을 제시하고자 하였다. 동아리 활동은 정규교육과정의 창의적 체험 활동 동아리와 정규교육과정 이외의 자율 동아리로 구분하여 분석하였다. 연구의 대상은 대전 소재 한 개의 인문계 고등학교에 재학 중인 남자 고등학생 1·2·3학년 495명이다. 측정 도구로는 진로포부 수준을 측정하기 위한 진로포부 척도(The Career Aspiration Scale)와, 최영선(2011)의 진로결정에 영향을 미치는 동아리 활동 요인을 사회인지진로이론의 이론적 배경을 근거로 재구성한 동아리 활동 요인 척도를 사용하였다. 동아리 활동 요인은 동아리 활동의 개인적 요인, 맥락적 요인(유의미한 타인), 학습경험 요인 등 3가지 요인으로 구성하였다. 동아리 활동의 개인적 요인의 하위 요소는 ‘동아리 활동 관련 적성과 흥미’, ‘동아리 관련 교과목 학업 성취’, ‘동아리 활동 만족도’이며, 동아리 활동의 맥락적 요인의 하위 요소는 동아리 활동에 대한 ‘선후배 및 또래지지’,‘부모의 지지’, ‘교사의 지지’, ‘교사의 전문성’이다. 동아리 활동의 학습경험 요인의 하위 요소는 ‘동아리 활동을 통한 교내·교외 대회 참가 경험’, ‘동아리 활동 작품 및 결과물 전시회 참여 경험’, ‘동아리 관련 특별 강연 청취 및 관련시설 견학 경험’, ‘동아리 활동 후 학업 성적의 변화’로 구성하였다. 먼저 대상자들의 빈도분석을 통해 인구통계학적 특성을 파악하였고, 학년, 평균 내신 성적, 가정의 경제적 수준, 동아리 활동 기간, 동아리 유형에 따른 진로포부 수준의 차이를 알아보기 위하여 일원 분산분석과 t검증을 실시하였다. 이어 진로포부 수준에 영향을 미치는 동아리 활동 요인을 분석하기 위하여 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로포부 수준에 영향을 미치는 학생들의 개인적, 환경적 변인들을 분석한 결과, 학년, 평균 내신 성적은 유의미한 상관을 보이지 않았으나, 가정의 경제적 수준은 진로포부 수준에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 진로포부 수준에 영향을 미치는 학생들의 동아리 활동 유형을 분석한 결과, 자율 동아리 집단 학생들의 진로포부 수준이 창의적 체험활동 동아리 집단 학생들 보다 높은 것으로 나타났다. 셋째, 진로포부 수준에 영향을 미치는 동아리 활동 요인을 분석한 결과, 창의적 체험활동 동아리와 자율 동아리 모두, 동아리 활동의 개인적 요인, 맥락적 요인(유의미한 타인)과 진로포부의 상관관계가 유의미하였다. 그러나 이 두 요인과 진로포부와의 상관 정도는 낮은 편이었다. 또한 학습경험 요인은 자율 동아리에서만 진로포부와 정적인 상관관계가 나타났다. 본 연구는 동아리 유형에 따른 진로포부 수준의 차이를 확인함으로써 동아리 유형을 구분하지 않았던 기존 연구의 영역을 확장했다는데 의의가 있다. 따라서 자율 동아리 활동을 확대하고 창의적 체험활동 동아리의 한계점과 문제점의 보완이 필요함을 시사한다. 또한 동아리 활동 요인 중, ‘개인요인’, ‘맥락적 요인(유의미한 타인)’, ‘학습경험’이 진로포부에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이는 동아리 활동에 대한 만족감, 적성과 흥미, 동아리 활동에 대한 교사, 부모, 또래의 지지, 동아리 활동 결과물과 관련된 대회 및 전시회 참가 등의 중요함을 시사한다. 이러한 점에서 본 연구는 진로발달에 영향을 주는 학교변인으로써 동아리 활동의 효과를 검증하여 동아리 활동에 대한 지지의 필요성과 동아리 활동 지도방안에 대해 시사점을 제공하였다. 후속 연구를 통하여 공교육 내에서의 진로발달을 촉진할 수 있는 동아리 이외의 요인들이 무엇인지에 대한 논의와 연구가 필요하다.;The purpose of this study is to analyze the factors of club activity influencing career aspiration of boys’academic high school students in South Korea, to examine the value of the factors of club activity as explanatory variable of the career aspiration, and to guide an effective and systematic curriculum of the club activity as the process of career planning for high school students. The club activities are divided into creative experimental club activities and voluntary club activities. For this research, 495 boys’academic high school students in South Korea were asked to complete a set of questionnaires on the career aspiration scale and the factors of club activity scale. Data of the study was analyzed on frequency analysis, one-way ANOVA, two independent t-test, and Pearson correlation coefficient by using SPSS Statistics 21.0. The results of this study are as follows; First, based on analysis of the relationship between personal and environmental variables and the career aspiration, it was proved that students with low economic status of family tend to have a low career aspiration level. There is no direct relationship between the academic achievement and the career aspiration. Secondly, the result of examining the type of club activity affecting the career aspiration proved that students playing voluntary club activity tend to have a high career aspiration level than those playing creative experimental club activity. Lastly, the result of analysis factors of club activity influencing career aspiration showed that the personal, contextual variables influence the level of career aspiration in both types of club activities, while learning experience factors effect the career aspiration level only in voluntary club activity. This study identified that the career aspiration of high school students has difference by the types of club activity and extended the field of club activities study. Therefore, it is important to supplement the defect and problem of creative experimental club activity. In this study it was proved that personal, contextual variables and learning experience influence the level of career aspiration for high school students. That is, it is necessary to reinforce satisfaction, interest in the club activity, support of peers, parents and teachers and participation in competitions and exhibitions related to club activities. This study verified the effect of club activities as a school variable for the career development and implied the support and the guideline for club activities. There should be continuous studies on factors which can facilitate the career development in public education.
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