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별곡의 해금과 양금 선율형태 비교

Title
별곡의 해금과 양금 선율형태 비교
Other Titles
Comparison of Haegeum and Yanggum melody form on Byeolkok
Authors
이서윤
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류정연
Abstract
별곡이란 영산회상에 도드리와 천년만세를 곁들여 별개의 악곡순서로 구성한 관현합주곡을 일컫는다. 본 논문은 현재 연주되는 다섯 가지 별곡 구성 중 송구여지곡부터 상현도드리, 하현도드리, 염불도드리, 타령, 군악까지 연주하는 구성방식의 선율을 대상으로 하여 도드리장단을 사용하는 악곡과 타령장단을 사용하는 악곡으로 구분하고 해금과 양금의 선율형태를 비교·분석하여 장단별 선율형태의 특성을 파악하였다. 첫째, 도드리장단으로 이루어진 악곡의 선율형태를 비교·분석한 결과, 송구여지곡과 하현도드리, 염불도드리에서 가장 많이 나타난 선율 유형은 유사선율이었으며 상현도드리 4장에서 가장 많이 나타난 선율 유형은 상이선율이었다. 악곡별로 가장 많이 등장한 상이선율의 유형은 '리듬형은 동일하나 구성음이 상이한 유형'이었다. 리듬형은 송구여지곡부터 상현도드리 4장, 하현도드리, 염불도드리까지 해금과 양금에서 '󰁜'리듬형이 가장 많이 나타났다. 둘째, 타령장단으로 이루어진 타령과 군악의 선율을 비교·분석한 결과는 다음과 같다. 타령과 군악에서 가장 많이 나타난 선율유형은 유사선율이었으며, 가장 많이 나타난 상이선율의 유형은 타령에서는 '리듬형은 동일하나 구성음이 상이한 유형'이었으며 군악에서는 '구성음은 유사하나 리듬이 분할되고 음이 추가된 유형'과 '구성음과 리듬이 모두 상이한 유형'이었다. 가장 많이 나타난 리듬형은 해금과 양금 모두 '♩♪'리듬형 이었다. 셋째, 장단별로 해금과 양금의 서로 다른 선율 전개 방식이 나타났다. 도드리장단의 악곡 연주에 있어 해금은 찰현악기의 특성 상 활을 사용하여 지속음을 연주하며 선율을 전개하며 양금은 음을 짚어내는 연주법을 사용하여 장단의 리듬꼴을 제시하는 역할을 한다. 이와 대조적으로 타령장단의 악곡 연주에서는 해금은 붓점리듬을 활용하여 타령의 장단을 짚으며 양금은 리듬을 분할하고 꾸밈음과 장식음을 더하여 선율을 전개하는 역할을 보였다. 이상의 결과를 종합하기 위해 6곡의 선율관계의 평균을 계산하면 동일선율이 21.57%, 유사선율이 46.8%로 해금과 양금선율은 비교적 유사하게 진행되었으며 상이선율은 31%로 많지 않음을 확인하였다. 이처럼 유사진행의 빈도수가 많은 이유는 동일선율을 연주하더라도 해금은 정확한 박 안에서 선율을 연주하는 반면, 양금은 이를 꾸밈음, 장식음으로 연주하기 때문이다. 이와 같은 해금과 양금의 선율형태와 리듬대비를 통해 별곡 연주에 있어 두 악기간의 관계가 상호보완적이라는 것을 확인하였다.;Byeolkok is a separate wind and string instruments ensemble piece, which is a mixture of Yeongsanhweisang with Dodeuri and Cheonnyunmansae. This thesis is concentrated on a method to perform the melody of the compositional way which include Songguyeojikok to Sanghyundodeuri, Hahyundodeuri, Yeombuldodeuri, Taryeong and Gunak from the five different version being played. Also to find the relationship between Haegum and Yanggeum, we had to separate pieces into Dodeuri jangdan and Taryeong jangdan. First, as a result of comparing and analyzing the melody form of Dodeuri jangdan, the most common melody type appeared in the Songguyeojikok, Hahyundodeuri, Yeombuldodeuri was cognate melody. For Sanghyundodeuri chapter 4, the most common melody type was separate melody. The cognate melody most frequently appeared in each piece of music was 'the rhythm type is the same but the compositional note is different'. The rhythm type showed in the Songguyeojikok, Sanghyundodeuri chapter 4, Hahyundodeuri, Yeombuldodeuri, both Haegum and Yanggum was '󰁜'. Second, the result of comparing and analyzing the melody of the Taryeong jangdan, the most common type appeared in the Taryeong and Gunak was the cognate melody. The most common type of cognate melody was ' rhythm type is the same but compositional sound type is different' and for the Gunak, type 'compositional sound type is similar but the rhythm is divided and the note is added' and ' compositional rhythm were both different types'. The most popular rhythm type was '♩♪' rhythm type in both haegum and Yanggum. Third, there were different melody development methods of Haegeum and Yanggum in the 2 different jangdans .In the performance of the Dodeuri Jangdan music, Haegeum uses the bow to play the continuous tone and develops the melody by using the bows of the rhythm, while Yanggum plays a role of presenting the rhythm by using the method of pointing out the melody. In contrast, Taryung Jangdan music, Haegeum plays a role of playing the rhythm by dividing rhythm while Yanggum divide the rhythm and add the ornament to develop the melody. In order to summarize the above results, the average of the six pieces came to identical melodies was 21.57%, similar melody was 46.8%, and the cognate melody was not as high as 31%. The reason why there are so many similar melody frequencies are that even if they play the same melody, Haegeum plays the melody in the correct bass, while the Yanggum plays it with ornaments. Through the melody form and rhythm contrast of the Haegeum and the Yanggum, we confirmed that the relationship between the two instruments are cooperated.
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