View : 678 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
임현진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박미자
Abstract
The purpose of this study is to thoroughly analyze and understand different composers of my master degree recital program and to reflect their life and musical characteristics in the performance. This program consists of Purcell, Mozart, Brahms, Rachmaninoff, Poulenc and Bellini in six period orders, starting from Baroque to the twentieth century Contemporary Era. Six different languages are used in this program, including English, Latin, German, Russian, French and Italian. Henry Purcell(1659-1695), known as a representative Baroque composer, wrote and . The songs mainly focus on effective delivery of the lyrics, based on the accompaniment and musical techniques. Classical composer Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791) wrote the incomplete mass, 《Great mass in c minor, K.427》. Soprano aria repeats the lyrics in four texts and is known for its melodic expressions and long melisma. Johannes Brahms(1833-1897) is a Romantic Era composer but is more inclined to a Classical style. The related five songs from 《5 Romanzen und Lieder, op.84》 use dialogical lyrics between three speakers. The work shows different musical changes to express lyrical implications, such as using transposition to switch speakers. Russian composer and a pianist Sergei Rachmaninoff(1873-1943) wrote three songs, <Не пой, красавица при мне>, <Сон>, and <Весеннія воды>. The colors and harmonics of the accompaniment part make the vocal line more noticeable. Francis Poulenc(1899-1963), member of the Les Six, composed 《Fiançailles pour rire》. This work is a song cycle based on the poetry of Louise de Vilmorin(1902-1969). The six songs in this cycle have no correlation with each other, but each poem is directly instructed for effective and proper expression. Lastly, Vincenzo Bellini(1801-1835) is a representative Bel Canto opera composer in the nineteenth century. , act II aria in 《La Sonnambula》, is known for its effective emotional change; Amina sings in her sleep grieving over her lover and then sings awake happily confirming her love.;본 논문은 석사 졸업연주회 프로그램에 대한 연구로서, 작곡가의 생애와 가곡 특징을 통해 곡에 대한 이해를 높여 연주에 적용하고자 하였다. 프로그램은 퍼셀, 모차르트, 브람스, 라흐마니노프, 풀랑의 성악곡들과 벨리니의 오페라 아리아로 구성되어 있다. 바로크시대부터 20세기 음악까지 총 6부분으로 나누고 가사는 영어, 라틴어, 독일어, 러시아어, 프랑스어, 이탈리아어 총 6개의 언어로 이루어져 있다. 영국의 대표적인 바로크 작곡가인 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695)의 <잠시 동안의 음악은(Music for a while)>과 <음악이 사랑의 음식이라면(If music be the food of love)>은 곡에 나타나는 반주부와 음악적 기법을 통해 가사를 효과적으로 표현하고 강조하는 곡이다. 고전주의 시대의 대표적 작곡가 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의《다단조 대미사(Great mass in c minor), K.427》는 미완성으로 남겨진 미사곡으로 그 중 소프라노의 아리아 <당신을 찬양하나이다(Laudamus te)>는 중요한 가사인 “당신을 찬양하나이다(Laudamus te)”, “당신을 축복하나이다(Benedicimus te)”, “당신을 숭배하나이다(Adoramus te)”, “당신을 칭송하나이다(Glorificamus te)”를 반복하며 아름다운 선율과 긴 멜리즈마로 하나님을 찬양하는 기쁨을 표현하는 곡이다. 독일 낭만주의 시대 작곡가인 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 《5개의 낭만과 노래들(5 Romanzen und Lieder), op.84》은 총 5곡으로 각 곡들이 연결된 내용을 가지고 있는 가곡집이다. 대화체의 가사이며 세 명의 화자가 나오는데 이는 전조를 통해 화자들의 전환을 알 수 있게 한 작품이다. 러시아의 대표적 작곡가이자 피아니스트인 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)의 세 개의 가곡인 <노래하지 말아요, 아름다운 이여(Не пой, красавица при мне)>, <꿈(Сон)>, <봄의 격류(Весеннія воды)>는 각각 지인들에게 헌정된 작품으로 반주부의 화려한 색채와 화성이 성악 선율을 더욱 돋보이게 하는 곡들이다. 프랑스 6인조에 속한 작곡가인 풀랑(Francis Poulenc, 1899-1963)의 《장난스런 약혼(Fiançailles pour rire)》은 여섯 곡으로 이루어져 있으며 빌모랭(Louise de Vilmorin, 1902-1969)의 시에 곡을 붙인 작품집이다. 내용의 연관성은 없으며 음악을 효과적으로 연주하기 위한 풀랑의 음악적 지시어들이 돋보이는 작품이다. 19세기 벨칸토 오페라의 대표적 작곡가인 벨리니(Vincenzo Bellini, 1801-1835)의 오페라 《몽유병의 여인(La Sonnambula)》의 2막에 나오는 <아, 믿을 수 없어라.. 생각지 못하네(Ah, non credea mirarti.. Ah, non giunge)>는 여주인공 아미나가 부르는 아리아이다. 잠에 취한 채 자신이 사랑하는 사람의 떠나감을 슬퍼하지만 잠에서 깨어 현실의 사랑을 확인하며 기쁘게 부르는 내용으로 아미나의 심리적 변화가 잘 나타나는 곡이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE