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중학생의 진로포부와 진로탐색행동 관계에서 계획된 우연 기술의 매개효과

Title
중학생의 진로포부와 진로탐색행동 관계에서 계획된 우연 기술의 매개효과
Other Titles
The Mediating Effects of Planned Happenstance Skills on the Relationship between Career Aspiration and Career Exploration Behavior among Middle School Students
Authors
곽윤지
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이일화
Abstract
2016년부터 전국적으로 모든 중학교에서는 자유학기제를 통한 진로탐색활동을 한다. 자유학기제가 태동하게 된 배경은 중학교시기에 앞으로 무엇을 할 것인지 자신의 진로나 장래에 대한 꿈을 키우는 것이 필요한데, 그런 기회가 충분히 주어지지 못했기 때문이다. 현 정부의 정책과 더불어 본 연구는 자유학기제를 통해 진로탐색을 하고 있는 중학생들을 대상으로, 진로포부와 진로탐색행동 관계에서 계획된 우연 기술의 영향을 파악하여 진로탐색활동이 내실화 될 수 있도록 하기위해 시도되었다. 이러한 연구 문제를 검증하기 위하여 서울, 경기, 인천 소재의 중학교에 재학 중인 남녀 학생 515명을 대상으로 실시하였으며, 측정도구로는 진로포부, 진로탐색행동, 계획된 우연 기술의 3가지 영역을 질문하는 자기보고식 설문지를 활용하였다. 자료 분석은 연구대상자의 인구통계학적 특성과 기술통계를 사용하였고, 각각의 변인별로 남녀에 따른 차이를 보기 위해 t-test를 실시하였다. 또한 진로포부, 진로탐색행동, 계획된 우연 기술 변인들 간의 관련성 정도를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 진로포부와 진로탐색행동 관계에서 계획된 우연 기술의 매개효과를 검증하기 위해서 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 위계적 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 유의성 검증을 위하여 Sobel test를 실시하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 본 연구에서는 성별에 따른 주요 변인들 간의 차이를 알아보았다. 연구 결과 진로탐색활동에 있어서 성별에 따른 유의한 차이가 있었으나, 진로포부와 계획된 우연 기술에 있어서 성별에 의한 차이는 유의미하지 않았다. 둘째, 본 연구에서 사용한 주요 변인들 간의 상관을 알아보기 위하여 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 그 결과 진로포부, 진로탐색행동, 계획된 우연 기술의 세 변인 모두 통계적으로 유의한 정적 상관이 있음을 확인하였다. 셋째, 진로포부가 계획된 우연 기술을 매개로 하여 진로탐색행동에 영향을 미치는지 살펴보았다. 그 결과 매개변인인 계획된 우연 기술이 진로포부와 진로탐색행동 사이에서 부분 매개하는 요인으로 분석되었다. 본 연구의 목적은 중학생의 진로포부와 진로탐색행동의 관계에서 계획된 우연기술이 매개적 역할을 하는지 검증해 봄으로써, 적극적인 진로탐색행동을 위한 효율적인 개입 방안에 대한 시사점을 제시하고자 하였다. 이상과 같은 결과는 진로탐색행동을 증진시키기 위해 계획된 우연 기술을 활용한 진로교육 및 상담 현장에 자료를 제공할 필요가 있음을 보여준다. 계획된 우연기술을 적용한 상담기법을 통해 중학생들에게 진로에 대해 방향을 잡아가도록 도울 것으로 기대된다.;The present study attempted to establish internal stability for career exploration activities of middle school students, who currently engage in career exploration with diverse and broad experiences through exam-free semester system. For this purpose, this study confirmed the relationship with career aspiration to enhance career exploration behavior and also examined what role 'Planned Happenstance Skills' played toward the relationship. To examine these, the present study was conducted with 515 middle school students in Seoul, Gyeong-gi areas, and Incheon to find the mediation effect of planned happenstance skills on the relationship between career aspiration and career exploration behavior. Measurement was performed with self-report survey questionnaires covering 3 domains, career aspiration, career exploration behavior, and planned happenstance skills. All the questions were composed of 5-point Likert scale, and the participants were required to respond to selectable and descriptive questions on gender, grade, and school. Descriptive statistics of frequency, mean, and standard deviation were used to show demographic characteristics and the levels of career aspiration, career exploration behavior, and planned happenstance skills. And t-test was conducted to show the difference between men and women for each variable. Also, correlation analysis and simple regression analysis were performed to identify the association and the extent of direction of career aspiration, career exploration behavior, and planned happenstance skills, and stepwise mediation regression analysis was conducted to examine the mediation effect according to the suggestions of Baron and Kenny(1986); finally, Sobel test was performed to examine the significance of the mediation effect. The findings from the present study were as follows : First, the present study examined the differences between men and women in terms of the key variables. The results of this study indicated that there was significant difference between men and women in career exploration behavior, but there were no significant difference between men and women in terms of career aspiration and planned happenstance skills. Second, Pearson's correlation analysis was conducted to identify the correlation among the key variables of this study. The results indicated that career aspiration, career exploration behavior, and planned happenstance skills showed statistically significant positive correlation. Third, the present study examined planned happenstance skills affected career exploration behavior as a mediator. This indicated that planned happenstance skills partially mediated the relationship between career aspiration and career exploration behavior. The objectives of the present study was to identify variables affecting middle school students' career exploration behavior and identify the mediating effect of planned happenstance skills on the relationship between career aspiration and career exploration behavior to offer basic data that could be utilized to enhance middle school students' career exploration activities and find the implications. Through the present study, it would be possible to understand the relationship between planned happenstance skills and career aspiration to enhance career exploration behavior and help middle school students discover the direction of their career paths by providing data for career education and counseling field to utilize planned happenstance skills.
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