View : 34 Download: 0

Jean-Marie Leclair의 Violin Sonata Op.9 No.3 D Major에 대한 소고

Title
Jean-Marie Leclair의 Violin Sonata Op.9 No.3 D Major에 대한 소고
Other Titles
A Brief View of Jean-Marie Leclair Violin Sonata Op.9 No.3 D-Major
Authors
여재선
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
바로크 시대의 특징 중 하나가 기악음악의 발달이다. 연주 기법도 다양해졌고, 악기도 기술적으로 발달을 했다. 특히 이탈리아에서 바이올린이 완벽에 가까운 형태로 발전하게 된다. 바로크 초기에 이탈리아가 음악의 주도권을 가지고 있었다. 프랑스에서는 륄리 이후의 작곡가들이 이탈리아의 음악적 요소를 받아들여 프랑스 음악과 융합하려는 경향을 보인다. 그 중 장 마리 르클레르 (Jean-Marie Leclair 1697-1764)는 이탈리아 양식과 프랑스 양식을 잘 결합시켜 음악적으로나 기술적으로 프랑스 바이올린 음악을 중요한 위치로 끌어올렸다. 르클레르의 작품 Violin Sonata Op.9 No.3 D Major 곡은 이러한 양식이 잘 결합되어있는 곡이다. 이 곡은 르클레르가 네덜란드 Orange 왕가의 앤 왕녀에게 헌정한 곡으로 1738년 출판된 곡이다. 이 작품은 화려함을 과시하기보다는 아름다운 멜로디와 경쾌한 리듬을 사용하여 작곡한 곡이다. 느림-빠름-느림-빠름으로 된 전형적인 이탈리아 교회소나타의 4악장 구조를 가지고 있다. 여기에다가 3악장에서는 춤곡 사라반드(Sarabande)와 4악장에는 춤곡 탕부랭(Tambourin)을 사용하여 이탈리아 요소와 프랑스적인 요소를 결합하고 있다. 각 악장의 시작동기에 상호관련성이 있고, 반주부에는 지속저음이 등장한다. 또 동형진행에 의한 반복과 프랑스 특유의 우아한 선율이 나타난다. 이 곡에서 주로 사용되는 연주기법은 계류음과 지속음을 이용한 이중음 주법(double stop), 섬세한 악상의 변화와 대비 등을 사용하였다. 본 논문에서는 르클레르의 Violin Sonata Op.9 No.3 D Major 곡을 분석하고 음악 양식을 연구함으로써 바로크 시대 프랑스 음악에 영향을 준 새로운 음악적 가치를 고찰하고자 한다.;One of the characteristics of the Baroque period is development of instrumental music. Musical instruments developed technically and performing technique was also diversified. Especially, violin developed to the shape close to perfection in Italia, and Italia was taking the initiative in music at the initiatory stage of the Baroque. In France, composers after Lully displayed a tendency to assimilate with French music by accepting musical elements of Italia. Of the composers, Jean-Marie Leclair (1697-1764) raised French violin music to an important position in both musically and technically by integrating Italic style and French style well. Jean-Marie Leclair's work Violin Sonata Op.9 No.3 D Major is a piece of music that such style is well integrated. As a song that Jean-Marie Leclair dedicated to Princess Anne of Orange of the Netherlands, which was released in 1738. Rather than showing off the splendor, Jean-Marie Leclair composed the work by using beautiful melody and fast rhythm. The music has four movements of Italian church sonata composed of slow-fast-slow-fast. In addition, the work combines both Italian and French elements by using dance music Sarabande in the third movement and Tambourin in the fourth movement. In each movement, there is a correlation in the motive for starting and continued low-pitched tone appears in the accompaniment. In addition to the foregoing, repetition by sequence and elegant melody unique to France also appear. Performing technique mainly used in the song used double stop using suspension and sustain sound with changes and contrast of delicate musical motif. This thesis aims to consider new musical value that affected French music in the Baroque period by analyzing Jean-Marie Leclair Violin Sonata Op.9 No.3 D Major and researching a style of the music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE