View : 1253 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이택주-
dc.contributor.author서귀은-
dc.creator서귀은-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:11Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:11Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138793-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236161-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138793-
dc.description.abstractImpressionist music, which began in France in the late 19th century, made its appearance as a distinct musical trend that combined the various nationalistic characters of Europe with the inclination of the age to shed the conventional classical and romantic music in search of music in a novel form. Clause Debussy (1862-1918) is a representative composer of impressionist music, who was inspired by the impressionist paintings and symbolic literature of his time to create his own unique musical diction. The characteristics of impressionist music are the use of abundant harmonies along with diverse tones to give a striking dreamlike atmosphere. To express these musical characteristics, Debussy uses various scales such as the whole-tone scale, pentatonic scale and church modes, along with techniques that employ bitonality, the use of atypical rhythms, and the liberal use of parallel motion, which is generally prohibited in harmonics. The Debussy Violin Sonata, which the present study will examine, was the last work that Debussy composed, and is far removed from the conventional sonata form. The first movement has a modified sonata form, and is followed by the second movement which takes on a binary form, ending with the third movement, which has a modified rondo form. What is unique is that musical elements that either reinforce or weaken the conventional, standardized musical forms both coexist and compete against each other. The Debussy Violin Sonata combines the traditional sonata form with the liberal musical diction unique to Debussy. The present study aims to examine how his musical character is expressed in the piece.;19세기 말 프랑스에서 시작된 인상주의 음악은 기존의 고전 음악과 낭만 음악에서 탈피하여 새로운 형식의 음악을 찾고자 하는 시대적 경향과 유럽의 다양한 민족주의적 성격이 결합하여 하나의 뚜렷한 음악사조로 나타났다. 클로드 드뷔시(Claude A. Debussy, 1862-1918)는 인상주의 음악(impressionist music)을 대표하는 작곡가로 당 시대의 인상주의 회화 및 상징주의 문학(symbolic literature)에서 영감을 받아 드뷔시 본인만의 고유한 음악어법을 만들어냈다. 인상주의 음악의 특징은 풍성한 화성과 더불어 다채로운 음색의 사용으로 몽환적 분위기가 두드러진다. 드뷔시는 이러한 음악적 성격을 나타내기 위하여 온음음계(whole-tone scale), 5음 음계(pentatonic scale), 교회선법(church modes)등의 다양한 음계사용을 비롯하여 복조성(bitonality), 비정형적 리듬사용, 화성학에서는 일반적으로 금기시되는 병행진행(parallel motion)을 자유롭게 사용하는 등의 기법을 보여준다. 본 논문에서 다루어질 드뷔시의 바이올린 소나타(Debussy Violin Sonata)는 그의 생전 마지막 작품으로 기존의 소나타 형식에서 많이 벗어난 모습을 보여준다. 1악장은 변형된 소나타 형식, 2악장은 2부 형식, 3악장은 변형된 론도 형식을 가지고 있으며, 독특한 점은 정형화된 기존의 형식을 강화시키거나 약화시키는 음악적 요소가 양립하며 동시에 이들이 대립하는 것을 발견할 수 있다. 드뷔시 바이올린 소나타는 전통적인 소나타 형식과 드뷔시만의 자유로운 음악어법이 결합된 것으로 본 논문을 통하여 그의 음악적 성격이 어떻게 곡에서 표현되는지 연구하고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 본론 3 A. 드뷔시의 생애 3 B. 드뷔시의 생애시기에 따른 음악어법의 변화 5 C. 드뷔시 바이올린 소나타의 연구 및 분석 10 1. 1악장 10 2. 2악장 24 3. 3악장 30 Ⅲ. 결론 38 참고문헌 40 ABSTRACT 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3863832 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title드뷔시(C. Debussy) 바이올린 소나타의 연구 및 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy and Analysis of C. Debussy's Violin Sonata-
dc.format.pagev, 42 p.-
dc.contributor.examiner이택주-
dc.contributor.examiner배일환-
dc.contributor.examiner송재광-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE