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영유아교육기관의 옥상녹화 현황과 효과 및 요구에 관한 사례연구

Title
영유아교육기관의 옥상녹화 현황과 효과 및 요구에 관한 사례연구
Other Titles
The Case Study for the Circumstances, Effects, and Requirements of Rooftop Greening Based on the Policy of Seoul City Government
Authors
이인예
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 지속가능발전교육의 물리적 환경과 관련된 ‘옥상녹화’정책을 바탕으로 이를 조성한 영유아교육기관의 현황과 효과 및 요구를 알아보고 지원되어야 할 점을 고찰하고자 한다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 서울특별시 영유아교육기관의 옥상녹화 조성 현황은 어떠한가? 2. 서울특별시 영유아교육기관의 옥상녹화 조성 효과 및 요구는 무엇인가? 본 연구는 영유아교육기관의 옥상녹화 조성 현황과 효과 및 요구를 살펴보기 위해 질적 연구 중 사례연구 방법을 실시하였다. 서울특별시가 운영한 옥상녹화 정책에 참여한 영유아교육기관 7곳을 대상지로 선정하였으며 연구자가 사례 대상지를 방문하여 관찰을 통한 현장조사와 면담을 통한 옥상녹화 운영자 평가를 실시하였다. 현장 조사 시 서울특별시 옥상녹화 정책 평가항목인 ‘<부록 1, 부록 2> 서울시 옥상녹화·텃밭조성 예비진단표’ 와 ‘<부록 3> 에코스쿨 옥상녹화지 조사표’를 연구도구로 이용하였으며 옥상녹화 운영자 면담 내용은 옥상녹화 신청 공문을 재구성한 내용을 따랐다. 본 연구자는 영유아교육기관의 옥상녹화 현장 조사 시 관찰한 내용 및 사진과 면담 내용을 전사한 자료를 반복적으로 읽으며 범주화를 통해 현황과 효과 및 요구를 파악하고 비교 ․ 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 옥상녹화 조성 전 단계는 계획 및 절차에 따른 내용이 포함되고 옥상녹화 조성 후 단계에는 운영 방법과 나타난 효과, 어려움으로 인한 요구로 분류할 수 있다. 둘째, 본 연구에 참여한 모든 영유아교육기관이 건축물의 준공년도가 10년 미만인 경우, 옥상녹화를 실시하였으며 건물의 구조 및 용도 변경이나 건물의 실내외 균열이 관찰되지 않은 상태에서 옥상녹화를 실시하였다. 옥상녹화 후 이용 현황은 완전 개방과 예약 개방의 방식으로 이루어졌으며 본 연구에 참여한 영유아교육기관의 옥상녹화 면적은 최소 35평(115㎡), 최대 150평(496㎡) 이며 옥상녹화지까지 계단으로 이동하는 기관이 대부분이었다. 셋째, 영유아교육기관이 옥상녹화를 실시한 이유는 지속가능성을 위한 교육환경 제공(5곳)이 가장 많았다. 연구에 참여한 모든 기관이 공문을 통해 옥상녹화 정책을 신청하였고 정부는 조성비와 공사업체정보를 제공하였다. 옥상녹화조성 시 안전의 어려움(3곳)이 있었으며 연구에 참여한 모든 기관이 옥상녹화 조성 공간을 수업 및 관련 프로그램을 실시 장소로 활용 하였다. 옥상녹화 공간을 활용한 구체적인 실시 내용은 휴식 및 놀이 공간(6곳)과 텃밭(6곳)으로 이용하는 경우가 가장 많았다. 넷째, 옥상녹화 조성 공간 운영 시 환경적, 사회적, 경제적 효과가 있었다. 옥상녹화 조성을 통해 대기온도 감소에 의한 열섬현상 완화(6곳)와 휴식을 위한 장소(6곳) 제공이 있었으며 건물의 가치가 증대(5곳)되는 효과가 있었다. 다섯째, 민간건물의 경우, 옥상녹화 전 단계에 공사로 인한 많은 비용이 발생함에 따라 경제적인 부담이 있었다고 하였다. 따라서 옥상녹화 정책의 확대 시행을 위해 정부가 설계 및 공사비를 지원할 것을 요구하였다. 더불어 본 연구에 참여한 대상지 모두 옥상녹화 조성 공간이 지속적으로 유지되기 위해 유지관리 대한 지원을 요구하였다.;This research shows the result of rooftop greening project which was performed by early childhood education institutes in Seoul and then evaluates its effects and requirements predicated on the perspective of ESD, Education for Sustainable Development. Research subjects are the following: 1. How is the circumstances of child education institutes in Seoul implemented on the rooftop greening project? 2. What is the effect of this project? What is the requirement or necessary improvement of these institutes? The researcher selected case study as research method to find out the state and requirement of rooftop greening project. The study objects are composed with seven child education institutes which performed rooftop greening according to the support system of Seoul. The researcher visited and observed the places to evaluate their environmental factor, and then also had meetings with their heads for management evaluation. When conducting case studies, researcher used the appendix 1, 2, and 3 as research tools. The report form of meeting referred to the official document of Seoul’s rooftop greening support system. The researcher repeatedly read collected materials obtained through case studies trying to categorize to grasp understanding the effect of rooftop greening. The conclusions of this research are the following: First, while the prior stage of rooftop greening project includes its plan and procedure, the after stage includes its operation methods, effects appeared, and requirements caused by difficulties. Second, all the institutes carried rooftop greening out on condition that its year of completion is less than a decade. Also, they performed it only if there isn’t any showing crack and changing the structure and use of buildings. The dimension of greened rooftop space is from 115㎡ to 496㎡. The current status of use after construction divided into completed open and limited open with reservation. In most cases, people have to use stairways to reach the rooftop. Third, most of the institutes have same purpose, that is offering ESD to children. All the institutes applied to this project via the official document of Seoul city government and then the government provided costs and the information about construction companies. When constructions started proceeding, there are safety issues in three institutes. All the institutes use the rooftop for class, class-related activity, playground, and vegetable garden. Fourth, when greened rooftop spaces operate, environmental, social, and economic effects take place. These are the relaxation of thermal island phenomenon(shown in 6 institutes), offering places to relax(6 institutes), and the increasing value of building(5 institutes). Fifth, in the cases of private buildings, there were financial difficulties because of costs. Therefore, the researcher asked the government to support construction costs for expanded implementation of the rooftop greening policy. Meanwhile, all the institutes required the maintenance support of government to manage consistently the greened rooftop spaces.
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