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Richard Strauss의 Cello Sonata in F Major, Op. 6에 관한 분석 및 연구

Title
Richard Strauss의 Cello Sonata in F Major, Op. 6에 관한 분석 및 연구
Other Titles
A Study on Richard Strauss Cello Sonata in F Major, Op. 6
Authors
권새움
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
슈트라우스는 피아노곡, 실내악, 합창음악, 가곡, 오페라, 교향시에 이르는 다수의 작품을 남긴 독일 후기 낭만주의를 대표하는 작곡가이다. 그가 활동했던 19세기 말에서 20세기 초는 정치·사회·문화적으로 격변하는 시기였는데 슈트라우스를 포함한 동시대 작곡가인 구스타프 말러, 휴고 볼프, 드뷔시 등이 그 영향 아래 있었다. 특히 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811~1886)와 리하르트 바그너(Richard Wagner, 1813~1883)는 이들의 음악에 결정적인 영향을 끼쳤고 슈트라우스는 급진적인 후기 낭만주의의 흐름에 따라 교향시와 같은 새로운 장르를 택하여 작품 활동에 몰두하였다. 그의 다양한 작품들 중 실내악 작품은 극히 소수에 불과한데 대부분 아버지의 영향 아래 있던 초기시기에 쓰여진 것들로 보수적인 성향을 띈다. 슈트라우스의 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」은 전체적으로 고전주의의 정형화된 소나타 형식을 가지고 있지만 악곡 구조에 있어서 진보적인 측면을 보인다. 그 예로 Sonata형식으로 작곡된 Allegro con brio 빠르기의 1악장에서 제시부의 제 1주제가 첼로와 피아노 성부에서 각각 제시된다는 점과 발전부에서의 Fuga기법 사용, 그리고 정형소나타와 조성체계가 다르다는 점을 들 수 있다. 또한 3부분 형식(A-B-A')으로 작곡된 Andante ma non troppo 빠르기의 2악장은 반음계적인 화성발전이 두드러지고, Sonata형식으로 작곡된 Allegro vivo 빠르기의 3악장은 제시부에서 세 개의 주제가 제시되고 발전부가 크게 확대되었으며 1악장과 마찬가지로 정형 소나타와 다른 조성체계를 가진다. 이처럼 슈트라우스의 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」은 고전 시대의 정형소나타에서 발전된 형식을 보인다는 것과 슈트라우스 자신만의 색깔을 드러내려고 했다는 것에서 그의 과도기적 작품 성향을 엿볼 수 있다. 본 연구자는 슈트라우스의 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」을 분석하기에 앞서 그가 활동했던 독일의 후기 낭만시기의 시대적 배경과 음악 경향, 그리고 슈트라우스의 전반적인 생애와 작품세계를 먼저 알아봄으로써 이 작품의 방향성을 제시하고자 한다.;Strauss was a representative German composer of the late Romantic eras leaving a great number of instrumental works such as piano music, chamber music, choral music, the song form, opera and a symphonic poem. The era of that he worked from the late 19th century to the early 20th was undergoing sudden changes of politics, society, and culture. Contemporary composers, who are Gustav Mahler, Hugo Wolf, and Claude Debussy, including Strauss were under the influence of the sudden changes. Franz List and Richard Wagner affected crucially their music, and Strauss chose the new genre such as a symphonic poem following of the rapid late Romantic eras and focused on its work activity. Strauss composed a very few chamber music during the early period, when he was under the influence of his father who was an absolute advocate of music. Chamber music had a conservative inclination because of that. Although Strauss’s 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」 had the classical standard Sonata form overall, structure of the music had the progressive aspect. For example, in the first movement, which was composed of Sonata form with the tempo Allegro con brio, the main melody of exposition was separately presented in Cello and Piano part. Another example is using the technique of Fuga, and the difference in standard Sonata and composition system in the development section. Moreover, the second movement, composed of 3 parts form (A-B-A') with the tempo of Andante ma non troppo, stood out as chromatic chord development, and the third movement, composed of Sonata form with the tempo of Allegro vivo, had three different themes in exposition and the spread of the development section in a large. The development section had the composition system different with the standard Sonata such as the first movement. Strauss’s 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」 showed a transitional music phenomenon in that standard Sonata form in a classics era had the improvement and exposed his own color of music. Before analyzing Strauss’s 「Cello Sonata in F Major, Op. 6」, the researcher suggests musical orientation to people, who are studying and performing his music, through informing the periodic background and musical trend in German post-romantic eras that he involved in.
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