View : 125 Download: 0

직장어린이집 영아반 적응프로그램의 현황 및 교사와 부모의 인식차이

Title
직장어린이집 영아반 적응프로그램의 현황 및 교사와 부모의 인식차이
Other Titles
Analysis of Early Infant Adaptation Program at Workplace Child Care Centers and Difference of Perception Between Teachers and Parents
Authors
박진현
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 직장어린이집 영아반 적응프로그램의 실시현황 및 교사와 부모의 인식차이를 살펴보는 것이며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 직장어린이집 영아반 적응프로그램의 실시현황은 어떠한가? 2. 직장어린이집 영아반 적응프로그램에 대해 교사와 부모의 인식차이는 어떠한가? 연구대상은 서울특별시와 경기도에 소재하는 직장어린이집의 영아반 교사 152명과 부모 221명이다. 본 연구는 직장어린이집 영아반 적응프로그램에 대한 현황 및 교사와 부모의 인식차이를 알아보고자 이선영(2015), 박유리(2006)의 관련연구를 기초로 연구자가 직접 설문지를 제작했다. 설문지는 교사의 연령, 학력, 기관의 규모 등과 부모의 성별, 연령, 부모의 취업상태 등의 교사와 부모의 일반적 특성을 알아볼 수 있는 질문, 영아반 적응프로그램에 대한 실시여부, 실시기간 및 장소 등과 같이 실시 현황에 대한 질문, 영아반 적응프로그램의 필요성 여부, 적당한 기간 등 교사와 부모의 인식을 알아볼 수 있는 질문 등으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0으로 빈도와 백분율을 사용하여 분석하였다. 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 모든 직장어린이집에서는 영아반 적응프로그램을 실시하고 있고, 영아가 직장어린이집을 안전하고 편안한 장소로 느끼도록 하는 것을 목표로 하고 있다. 애착형성을 위한 스킨십 및 개별적인 상호작용을 많이 하는 전략을 갖고, 영아반 적응프로그램을 단계적으로 보육시간을 늘려 서서히 적응할 수 있도록 계획하여 진행한다. 이는 직장어린이집의 영아반 교사들은 영아의 적응을 돕기 위해 애착형성의 중요성을 인식하고, 영아와 애착을 형성하기 위해 노력하면서 영아의 특성과 환경을 고려해 서서히 적응해 가는 방법으로 영아반 적응프로그램을 진행하고 있음을 알 수 있다. 또한 대부분의 직장어린이집에서는 영아반 적응프로그램을 실시할 때 재원아를 위한 프로그램이 있었지만, 아직도 재원아를 위한 프로그램이 없는 직장어린이집이 있기 때문에 지금보다도 더 많은 직장어린이집에서는 재원아를 위한 프로그램을 마련해야한다. 직장어린이집 영아반 적응프로그램을 실시할 때, 매일 적응관찰일지를 작성하고, 교사회의를 통해 원장 또는 동료교사들과 평가하고, 부모면담기간 때 개별적인 면담을 많이 하고 있다. 둘째, 직장어린이집 영아반 적응프로그램이 필요한 이유에 대해 대부분의 영아반 교사들과 부모들은 모두 '영아가 낯선 환경에 대해 친숙함을 느낄 수 있으므로' 직장어린이집에서 영아반 적응프로그램이 필요하다고 하였다. 이는 교사와 부모 모두 영아를 위하는 마음이 같은 것으로 이해할 수 있다. 또한 대부분의 영아반 교사들과 부모들은 직장어린이집 영아반 적응프로그램의 필요성과 부모참여의 필요성에 대해 인식하고 있다. 또한 부모 또는 보호자(조부모, 베이비시터 등)가 영아반 적응프로그램에 많이 참여는 하였지만, 직장어린이집의 부모들은 직장문제 때문에 부모가 직접 참여하는 영아반 적응프로그램에 대하여 어려움을 느끼고 있다. 그러므로 부모들이 직장에 대한 부담감을 없애고, 영아의 적응에만 집중할 수 있도록 도울 수 있는 해결책이 필요하다. 직장어린이집 영아반 적응프로그램 중 교사-부모 상호작용 시 대부분의 영아반 교사들은 '부모의 무관심 또는 비협조'때문에 어려움을 느낀다고 인식하고 있지만, 부모들은 교사-부모 상호작용 시 어려운 점이 없었다고 인식하고 있다. 또한 영아반 교사들은 부모의 태도적인 면에서 교사를 긍정적으로 인식해주기를 원하고 있었던 반면, 부모들은 교사의 태도적인 면보다는 부모-교사 간의 원활한 의사소통을 바라면서 교사와 부모의 인식차이를 보였다. 그러므로 교사와 부모는 서로의 인식에 대해 알고, 교사와 부모는 서로에 대한 이해를 바탕으로 교사-부모의 긍정적인 관계를 형성하기 위해 서로 노력하면서 영아를 위해 적응프로그램을 진행해야 한다. 본 연구는 직장어린이집에서 영아반 적응프로그램에 대한 교사의 인식뿐만 아니라 부모의 인식도 조사하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구결과에 기초하여 교사와 부모는 서로의 인식을 이해하고, 직장어린이집에서 영아의 적응을 돕기 위해 부모-교사의 협력과 원활한 의사소통이 필요함을 시사한다.;The purpose of the study is that we analyze an early infant adaptation program at the workplace child care centers and differences of perception between teachers and parents. 1. How is the current status of the early infant adaptation program at the workplace child care centers? 2. How are differences of perception between teachers and parents about the early infant adaptation program at the workplace child care centers? The subjects were 152 teachers for the early infant and 221 parents at the workplace child care centers located in Seoul and Gyeonggi province. The analysts created some surveys based on Sunyoung Lee(2015) and Yuri Park(2006)'s studies related to this study in order to analyze the early infant adaptation program at the workplace child care centers and differences of perception between teachers and parents. The surveys are composed of various questions about perception of teachers and parents. For example, there are general questions to know their information such as teacher's age, education, and size of institute and parents' gender, age, and current status of occupation; furthermore, there are questions about the current status such as what is really doing, the periods, and places about the early infant adaptation program. Not only those, there are questions about perception of teachers and parents such as proper periods. Collected data are analyzed by using frequency and percentage on SPSS 18.0. The results of this study are below. At first, the early infant adaptation program is conducted at the all workplace child care centers and aims to let the youth feel safe and comfortable at the workplace child care centers. People make strategies to have physical affection and reciprocal interaction for creation to have affinities; moreover, people perform the program step by step increasing caring time to adapt to the program gradually. Teachers for the early infant at the workplace child care centers recognize importance of creation to have affinities in order for the early infant adaptation program; what is more, the teachers fulfill the program with a way to consider the early infant's traits and conditions and adapt to the program for having affinities with early infant. Moreover, when the teachers conducted the program, most of them also performed program for enrolled early infant at the centers. However, more programs for enrolled early infant should be made at more centers than now because there are many workplace child care centers without programs for enrolled early infant until now. When the program was conducted, teachers made daily monitoring paper of adaptation every day, evaluated with dean or colleagues through the teachers' meeting, and individually counsel in a period of counsel with parents. At second, most of the teachers and parents tell that the reason why the early infant adaptation program at the workplace child care centers are necessary is that the youth can be familiar from strange environment by the program so the early infant adaptation program at the centers are needed. This shows that the teachers and parents both think about early infant sincerely. Furthermore, most of the teachers and parents recognize the needs of the early infant adaptation program at the workplace child care centers and parents participating in the program. On top of that, even though parents or guardians(grandparents, babysitters) have participated in the program many times, they have difficulty in participating in the program directly because of their job. Therefore, solutions are needed so that the parents decrease a burden of their work and only concentrate on adaptation of the early infant. Most of the teachers perceive to have difficulty because of the parents’indifference or no cooperation while the teachers and parents interact with each other at the program; however, the parents perceive not to have difficulty while the teachers and parents interact with each other at the program. Moreover, the teachers would like the parents to recognize the teachers positively in view of attitude, while the parents would like the teachers to interact with the parents smoothly rather than in view of attitude. Thus, the teachers and parents should know perception of each other and perform the program based on the understanding of each other in order to make a positive relation between them. This study is meaningful because the perception of the teachers and the parents for early infant adaptation program at the workplace child care centers are inspected both. It can be seen that needs to cooperate with each other and have smooth conversations in order to help the early infant adapt to workplace child care centers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE