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시니어 여성의 체형변화분석을 통한 브래지어 디자인 차별화 연구

Title
시니어 여성의 체형변화분석을 통한 브래지어 디자인 차별화 연구
Other Titles
Research of brassiere design differentiation by analyzing senior women physical body change
Authors
허소미
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
In today's aging global society, the life expectancy of the elderly is increasing due to improved standards of living from higher income and development of the medical technologies. The population of elderly generation is increasing as well as products and service industries that target those population. However, as these products and industries are strategically emerging, the underwear market in Korea lacks understanding of senior customers and their needs. The purpose of this study is to identify the physical changes caused by the aging of silver generation and to identify the desired factors according to body shapes of the senior women. This will lead to gathering of data needed for developing appropriate brassier designs and marketing strategies for senior women. This study analyzed the underwear market for senior women through literature review and recognized the necessity of underwear market formation considering physical characteristics of the silver generation. As part of this study, "New silver generation" women aged from 50 to 69 years who have purchased brassiere were surveyed to investigate the wearing conditions. Questionnaires were asked to identify the needs of consumers by asking about selection criteria, preference of brassiere design, fitment of the brassiere and preference of brassiere functionality. The main results of this paper are as follows: First, the needs of the brassiere also changed as the breast and abdomen were deformed due to aging process. Based on the analysis of the consumer behavior, the senior women are increasingly demanding the importance of functional design rather than the esthetic aspect. A brassiere for a senior woman should be proposed as a 'functional design' in which design integrates with the function. Second, depending on different body shapes of senior women, there were significant differences in functional needs of brassiere. According to the skinny type and volume type of the senior women, the uncomfortable elements were removed and design elements were customized to reflect preference factors. Therefore, when developing senior women's brassieres, different elements must be considered according to different body types, so it is necessary to implement binary construction in one design. In conclusion, based on senior women's body shapes, underwear makers should be able to deliver customized, functional designs that eliminate discomfort and reflect high consumer preferences. Through this paper, we intend to enhance senior underwear market and provide underwear suitable for body shapes of consumers in their 50's and 60's, thus leading to more consumer satisfaction and improved quality of life. In addition, we expect this information can be strategically applied for developing product designs that can lead to market dominance.;오늘날 범세계적인 고령화 추세 속에서 개인의 소득 증가에 따라 생활수준이 향상되고 의료기술의 발전으로 평균 수명이 연장됨에 따라 시니어 세대의 인구가 증가 하고 있다. 따라서 이들의 욕구를 충족시킬 수 있는 시니어 타겟의 제품 및 서비스 산업도 함께 성장하고 있다. 하지만 고령사회 시니어 산업이 전략적 시장으로 부상하고 있는 현시점에서, 국내 언더웨어 시장은 시니어 고객에 대한 이해가 부족해 이들의 욕구를 충족시킬 수 있는 시장형성이 미흡한 실정이다. 이와 같은 필요성에 따라 본 연구에서는 실버세대의 노화에 따른 신체적인 변화와 체형별로 원하는 요소를 파악하여 시니어 여성을 위한 브래지어 디자인의 개발 및 마케팅 전략을 제안하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 문헌 고찰을 통하여 시니어 여성을 위한 언더웨어 시장 현황을 분석하였으며, 실버세대의 신체적 특징을 고려한 언더웨어 시장형성 부재와 필요성을 인식하였다. 실증적 연구로는 브래지어를 구매한 경험이 있는 50세 이상 69세 이하의 시니어 여성을 대상으로 설문조사를 실시하여 브래지어의 착용 실태를 조사하였다. 브래지어 착용 및 구매, 브래지어 선택기준, 브래지어 디자인 선호도, 브래지어 맞음새·기능성 선호도 등에 대해 설문하여 소비자의 니즈를 파악하였다. 본 논문의 주요 결과는 다음과 같다 첫째, 시니어 여성은 노화 현상으로 인해 유방이 처지게 되고, 복부가 비만화 되는 체형 변화가 일어나면서 브래지어 착용에 대한 니즈(Needs) 또한 변화되었다. 브래지어 소비자 행동 분석 결과를 토대로, 시니어 여성은 노년으로 갈수록 심미적인 측면의 디자인보다는 기능적디자인의 중요성이 더 요구되고 있다. 시니어 여성을 위한 브래지어는 디자인과 기능이 일체화된 ‘기능적(에콜로지)디자인’으로 제안되어야 한다. 둘째, 시니어 체형에 따른 브래지어 선호도 분석 결과 시니어 여성의 체형에 따라 브래지어의 기능적 요구에 유의미한 차이가 나타났다. 시니어 여성의 마른유형과 볼륨유형에 따라 불편한 요소는 제거하고, 높은 선호도 요소를 반영하여 체형별 맞춤화된 브래지어 디자인 요소를 도출하였다. 그러므로 시니어 여성 브래지어 개발 시 마른유형, 볼륨유형에 따라 원하는 요소가 다르므로 하나의 디자인 안에서 이원화된 제품 설계가 필요하다. 여성 시니어 언더웨어 브랜드는 브래지어 개발 시 시니어 여성의 체형에 따라 요구되는 불편요소 제거와 높은 선호도를 반영하여 기능적디자인 중심으로 맞춤화 설계를 해야 한다는 결론을 내릴 수 있었다. 이 논문을 통하여 시니어 언더웨어 시장에 활력을 주고, 50·60 여성 소비자의 체형에 적합한 속옷을 제공함으로써 만족감을 느끼고 의생활의 질을 높이는데 본 연구의 의의를 두었다. 또한 시니어 체형에 따른 디자인 개발에 있어서 시장에서 우위를 차지 할 수 있는 전략적인 활용방안이 될 수 있기를 기대한다.
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