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패션 인터넷쇼핑몰에서 제품 정보의 효과적 소통 전략에 관한 연구

Title
패션 인터넷쇼핑몰에서 제품 정보의 효과적 소통 전략에 관한 연구
Other Titles
A study on the product information of effective communication strategy in fashion online : Focused on the return of private and solutions
Authors
백원정
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
본 논문에서는 패션 인터넷쇼핑몰에서 제품 정보의 효과적인 소통 전략에 대해 반품의 사유와 해결방안을 중심으로 연구 하고 조사 해 본다. 현대사회에서는 급격한 스마트 폰 급증으로 인하여 인터넷으로 무언가를 사는 행위는 이미 없어서는 안 될 생활의 일부가 되었으며 의식주에 관한 많은 것을 인터넷으로 해결 한다. 급격히 성장한 인터넷 쇼핑문화는 지금 성숙기에 접어들었으며 몇 년 전 까지만 해도 상품을 구매하기 위해서 직접 오프라인 매장을 가거나 텔레비젼 홈쇼핑에서 물품을 구매 하였으나 현대의 소비자들은 장소와 시간의 구애를 받지 않고 인터넷 쇼핑을 통하여 구매하려는 물품에 제약 없이 많은 종류의 제품들을 인터넷에서 사고 팔 수 있다. 이렇듯 인터넷 쇼핑몰은 기업과 소비자를 잇는 큰 가교 역할을 하며 그 영향력은 점점 더 확대 되어 소비자들의 소비 형태에 있어서 새로운 시장을 만들어 냈으며 오늘 날 인터넷 쇼핑은 사회적으로 학문적으로 굉장히 중요한 시사점을 가지게 되었다. 그러나 인터넷 쇼핑으로 구매를 하는 소비자들은 물건을 직접 보고 구매하는 것이 아니므로 그에 따른 여러 가지 불편 사항을 겪게 되며 그 중 가장 큰 불편 사항으로는 교환, 반품이라 할 수 있다. 이러한 교환, 반품은 소비자 에게도 큰 불편을 가져다주지만 기업의 입장으로써도 고객과의 관계에 있어서 장기적인 유대관계를 무너뜨릴 수 있으며 금전적 손해 역시 피할 수 가 없게 된다. 인터넷 쇼핑을 주도 하는 기업들은 이러한 시장의 변화에 대처 하여 경쟁력을 키우기 위해서 교환, 반품의 주된 사유를 살펴보고 전반적 사유에 대한 이해와 해결 방안을 도출 하여야 한다. 적절한 해결 방안을 찾아보기 위해 먼저 본 논문에서는 먼저 문헌조사를 통하여 인터넷 쇼핑의 정의와 이론적 고찰과 그 사유를 조사 하고 여러 국내외 인터넷 쇼핑 교환, 반품 사례가 작은 성공사례와 실패 사례를 찾아내어 이에 따른 해결 방안을 효과적으로 전략 수립 하는데 도움이 될 프로토타입의 소통방향 제안을 디자인 경영학 관점에서 조사 하여 설정하고 그 대안을 제시한다. 그 대안을 가상의 인터넷 쇼핑몰의 레이아웃으로 만들어 제안하며 이를 분석한다.;In today's society, buying something from the internet has become a part of people's life due to a repaid growth of smart phone uses, and it is no exaggeration to say that people take care of everything about food, clothing, shelter, etc. for their living from the internet. now, the growth of internet shopping culture is already merging into its maturity stage. Even a few years ago, people had to visit offline store directly to buy products, or purchase from a TV home shopping. But these days, people can buy and sell every items through internet shopping without any restriction on the place and time. The Internet shopping mall plays a role as a huge bridge between business and consumers and its influence has been expanding to create a new market for consumers from a new consumption pattern. Today, Internet shopping has very important implications socially and academically. However, consumers using internet shopping do not buy products by checking with their eyes directly, so they experience various inconveniences. Among them, the biggest inconveniences are exchanges and returns of goods. Such exchanges and returns bring a big inconvenience to consumers, but even companies can take a risk to break down long-term relationships with customers and also financial damages cannot be avoided. In order to cope with the changes in the market and to increases competitiveness, the companies that are leading the internet shopping should examine the main cause of the exchange and return to derive an understanding and solutions for the overall reason. In order to find appropriate solutions this thesis firstly investigates the definition and theoretical considerations of internet shopping through the literature survey, and secondly, investigates hypotheses from a design management point of veiw that will help to establish strategies effectively and propose alternatives by analyzing successful and failure cases of 'exchanges and returns' from both domestic and foreign internet shopping experiences. the alternative is created as a virtual internet shopping mall layout and distributed to the survey group, then draw a conclusion of what kind of result is generated. By doing so, it will be a new solution to the rapidly changing internet shopping environment.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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