View : 1119 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조재경-
dc.contributor.author강태이-
dc.creator강태이-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:49Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:49Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138138-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138138en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236084-
dc.description.abstract본 논문은 사이키델릭 아트를 응용한 영상매체의 광고효과를 연구한 논문으 로 영상매체에서 사이키델릭 아트를 활성화시키기 위한 방향성을 제시하고, 사이키델릭이라는 과거의 예술 영역을 재조명함으로서 영상 표현방법의 범위를 확장하고자 하는 목적이 있다. 급변하는 디지털 시대 속에서 멀티미디어는 가파른 발전을 이루며 새로운 모습을 보여주고 있다. 그러나 디지털화의 이면에는 개성이 줄어들고 디자인이 일반화되는 특징을 보이기도 한다. 예를 들면 스마트폰이 보급되면서 기술적으로 많은 것들이 가능하게 되었지만 디자인의 다양성은 오히려 과거보다 축소되어 스마트폰 디자인이 대체로 일반화되는 것과 같은 모습이다. 영상매체에서도 이와 비슷한 양상을 보이고 있다. 미디어의 발달과 활용의 폭이 점점 커지고 있는 만큼 영상매체에서는 더욱 광범위하고 창의적인 시도가 이루어져야 할 것이다. 이와 같은 목적과 배경에 따라 사이키델릭 아트를 응용한 영상매체의 효과성을 조사하기에 앞서 문헌 연구를 통한 이론적 고찰을 하였다. 사이키델릭은 산업혁명 이후 급변하는 혼돈의 시기였던 1960년대에 사회적 반문화의 움직임으로 나타난 히피 문화의 산물이다. 히피들은 환각물질을 통한 신비로운 체험과 의식 세계의 확장에 도취되어 이상주의적 유토피아를 추구하였고, 환각 상태의 감각적 쾌락을 예술적 이미지로 구체화하며 사이키델릭 아트를 탄생시켰다. 사이키델릭 아트는 음악, 패션, 디자인 등 다양한 분야에 영향을 주었고 그 시각적인 특성을 신비성, 착시성, 유희성, 관능성으로 나누어서 살펴보았다. 신비성은 환각물질의 황홀하고 환상적인 무의식의 세계를 종교적·철학적인 영역으로까지 확장하고 동양에 대한 관심과 신비주의로 연결시킨 마술적인 아름다움이다. 옵아트의 모아레 패턴으로 대표되는 착시성은 잠재의식 속에서 이루어지는 시각적 착각으로 긴장감과 흥미를 일으킨다. 유희성은 현실에서 일탈하여 만화적 상상력으로 개성을 표현하는 즐거움이고, 관능성은 사랑과 쾌락을 바탕으로 도발적인 매력을 발산하며 아르누보와 상징주의 등을 통해 표현된다. 다음으로는 사례 연구를 통하여 사이키델릭 아트의 특성이 영상매체에 접목될 시에는 어떤 방법으로 표현되는지를 알아보았다. 영상에서 나타나는 사이 키델릭 아트의 표현기법은 만화경 효과, 옵티컬 아트와 프랙탈 효과, 키치 효과의 3가지 효과로 대표하여 분석하였다. 만화경 효과는 거울의 반사와 대칭 구조를 통해 엄격한 수학적 질서와 동시에 만들어내는 몽환적 효과로 환상적인 신비성을 느낄 수 있다. 옵티컬 아트는 기하학적 패턴을 이용한 추상예술로 착시성을 기반으로 하고 주로 프랙탈 효과의 연속적 이미지와 함께 표현된다. 키치 효과는 유희성과 관능성을 중심으로 일탈과 개성을 추구한 예술이다. 이와 같은 문헌과 사례를 통해 분석한 내용을 토대로 사이키델릭 아트를 응용한 영상 표현기법이 상품광고에 사용될 시에도 효과적일 수 있는지를 알아보기 위한 설문 조사를 진행하였다. 표본 대상은 전국에 분포한 20대 이상의 남녀를 대상으로 진행되었고, 설문 조사에 사용된 실험 자극물은 사이키델릭 영상의 표현기법 중 만화경 효과를 응용하여 제작한 후 기존 상품광고와 비교하는 형식을 취하였다. 설문 응답에 대한 분석 결과 사이키델릭 영상이 상품 광고에서도 효과적으로 사용될 수 있다는 사실을 도출하였다. 주목도와 호감도에서 부각을 드러냈고 정보전달력이 떨어지지 않으며 상품 이용의도에도 긍정적이라는 사실을 확인할 수 있었다. 본 연구는 영상매체가 다양화되고 변화해야 할 필요성을 인식하고 영상 표현 방법의 범위를 확장하고자 한 시도였다는 것에 의의가 있다. 앞으로 본 연구를 토대로 사이키델릭 아트 뿐만이 아니라 영상을 표현함에 있어 더욱 창의적인 시도가 이루어지는 계기가 되기를 기대한다.;This thesis researched the effect of the image expression method which applied the psychedelic art. The purpose of this thesis is to suggest a directivity for activating the psychedelic art in the image media and expand the scope of the image expression method by shedding new light on the past art domain called the psychedelic. The multimedia is showing a new figure as accomplishing the prompt development in the rapidly changing digital era. However, the individuality decreases and the design is generalized on the back side of the digitalization. For example, as the smart phone become popular, many technological things have become possible. But the diversity of designs has become rather smaller than the past and it has caused the generation of the smart phone's design. The similar aspect to it is being shown in the image media as well. As the width of the media utilization becomes bigger with the development, the more extensive and creative attempt will have to be made in the image media. The theoretical consideration through the literature study was conducted before experimenting the effect of the image expression method that applied the psychedelic art according to these purpose and background. The psychedelic is a fruit of the hippie culture caused by the social anti-culture in 1960s which was the rapidly changing time of chaos after the industrial revolution. Hippies pursued the idealistic utopia as being intoxicated by the mysterious experience and the expansion of consciousness world through the hallucinant, and embodied the sensuous pleasure of the hallucinosis into the artistic image to create the psychedelic art. The psychedelic art influenced various fields such as the music, fashion, design, and that visual nature was examined by dividing into the mysteriousness, optical illusion, amusement, and sensuality. The mysteriousness is the magical beauty that expanded the ecstatic and fantastic world of unconsciousness of the hallucinant up to the religious and philosophical domain to lead to the concern for the Orient and mysticism. The optical illusion featuring the moire pattern of op-art is the visual illusion created in the subconscious, which arouses the tension and interest. The amusement is the delight expressing the individuality with the comic-like imagination after deviating from the reality. The sensuality emits the provocative charm based on the love and pleasure and is expressed through the art nouveau and symbolism. Subsequently, it was examined through the case study that how the nature of the psychedelic art was expressed when it was engrafted into the image media. The expressive technique of the psychedelic art appearing in the image was classified into the kaleidoscope effect, effect of optical art & fractal, and Kitsch effect for analysis. The kaleidoscope is the dreamlike effect making the strict mathematical order through the reflection and symmetrical construction of the mirror, from which people can feel the fantastic mysteriousness. The optical art is the abstract art using the geometric pattern, which is based on the optical illusion and is usually expressed with the sequential image of the fractal effect. Kitsch effect is the art pursuing the deviation and individuality focusing on the amusement and sensuality. An experiment for examining if the image expression technique applying the psychedelic art could be effective when being used for the commercials was conducted on the basis of the analyzed contents through these literatures and cases. The experiment was conducted through a questionnaire targeting men and women in their 20s and the test stimulus used for the questionnaire was made by applying the kaleidoscope effect among the expressive techniques of the psychedelic image, and then was compared with the existing commercials. As a result of test, it was confirmed the psychedelic image could be used effectively for the commercial as well. It was confirmed that image became conspicuous in the degree of attention and likability, and had an ability to convey the information, and had a positive effect on the purchase use intention as well. This study is significant in terms of recognizing the necessity that the image media should be diversified and changed, and expanding the range of the image expression method. Furthermore it is hoped this study will serve as a momentum for the more creative attempt to be made in expressing the image as well as the psychedelic art.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 목적과 의의 1 B. 연구 방법과 대상 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 사이키델릭의 개념 5 1. 사이키델릭의 정의 5 2. 사이키델릭의 문화적 배경 7 B. 사이키델릭의 시각적 특성 13 1. 신비성 15 2. 착시성 17 3. 유희성 19 4. 관능성 22 Ⅲ. 영상에서의 사이키델릭 아트 표현 24 A. 영상매체에서의 사이키델릭 아트 응용 현황 24 B. 사이키델릭 영상의 표현기법 27 1. 만화경 효과 27 2. 옵티컬 아트와 프랙탈 효과 30 3. 키치 효과 34 Ⅳ. 사이키델릭 아트를 응용한 영상의 반응 분석 38 A. 연구 설계 38 1. 연구 목표 및 방법 38 2. 실험 자극물 제작 40 3. 설문 구성 및 설계 42 B. 조사 방법 및 결과 분석 50 1. 조사 대상 50 2. 측정도구의 타당성 및 신뢰도 검증 52 3. 분석 방법 56 4. 분석 결과 57 Ⅴ. 결론 73 A. 연구 결과 요약 73 B. 한계점 및 제언 75 참고문헌 78 부록1. 설문지 82 부록2. 실험 자극물 QR코드 92 ABSTRACT 93-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4475021 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title사이키델릭 아트를 응용한 영상매체 광고효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effect of the Image Media Advertisement Applying the Psychedelic Art-
dc.creator.othernameKANG, Tae-yi-
dc.format.pagevii, 95 p.-
dc.contributor.examiner조영식-
dc.contributor.examiner이혜선-
dc.contributor.examiner곽소나-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE