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중국 시장 진출을 위한 마스크팩 패키지 디자인 전략 연구

Title
중국 시장 진출을 위한 마스크팩 패키지 디자인 전략 연구
Other Titles
Mask Pack Package Design Strategy for the Chinese market
Authors
경윤수
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
화장품은 흔히 이미지 상품, 감성 상품이라 불리 운다. 현재 다양한 제품과 브랜드들이 많이 생겨나고 있는 상황에서 소비자들은 개인의 욕구와 취향을 브랜드를 통해 알리고 싶어 하는 경향이 커지면서 소비자가 제품에 대해 가장 쉽고 빨리 파악하는 방법 중 하나가 패키지 디자인이라고 말할 수 있다. 현 시대의 소비자들은 점점 브랜드나 패키지 디자인에 의존하여 구매하는 비율이 높아지고 있으며, 패키지 디자인을 통하여 소비자들과 직접적인 커뮤니케이션 통해 소통을 한다. 또한 패키지 는 더 이상 물건이나 제품을 보호하기 위한 포장이 아니라 제품의 가치와 브랜드의 가치를 높여주고 나타내는 의미로 확대되어 중요하게 여겨지고 있다. 한국 화장품의 품질과 디자인은 현재 세계 시장에서도 뒤지지 않으며, 전 세계적인 한류열풍을 발판으로 해외시장의 진출이 꾸준히 이루어지고 있다. 그 중 중국 시장은 크고 거대한 잠재력이 있는 시장으로 모든 브랜드에게 블루오션과 같은 곳이다. 이미 많은 브랜드가 중국에 진출하고 있는 현 시점에서 보다 중국 소비자의 감성에 맞는 패키지 디자인에 대한 전략적 요소가 이론적인 바탕으로 정립되어야 함을 절감하여 본 연구를 시작하게 되었다. 중국 진출 브랜드를 구축함에 있어 중국 소비자들이 선호하는 패키지 요소는 반드시 파악되어야 할 부분이다. 본 연구는 첫째, 브랜드 커뮤니케이션 전략으로서의 패키지 디자인 조사를 통해 브랜드의 개념 및 중요성과 커뮤니케이션 요소로서의 패키지 디자인의 중요성 및 디자인 요소에 대해 살펴본다. 둘째, 중국 소비자의 특성과 중국 화장품 시장의 현황에 대해 살펴본다. 셋째, 중국 시장 공략을 위한 패키지 디자인 전략 및 요소에 대한 설문 조사를 통해 중국 소비자의 화장품 구매 행태를 연구한다. 또한 화장품 구매 시의 패키지 디자인과의 연광성을 통해‘S’브랜드의 마스크팩 패키지 디자인 컨셉 및 방향을 제시한다. 넷째, 중국 소비자 설문 연구 분석을 토대로 한 패키지 디자인의 전략적인 3 요소 이미지, 타이포그래피, 컬러 디자인을 추출하여 마스크팩 패키지 디자인을 도출 한다. 다섯째, 도출된 마스크팩 패키지 디자인을 iAHP을 통한 이미지, 타이포그래피, 컬러 디자인에 3가지 요소에 대해 중국 소비자를 대상으로 대상 2차 설문 검증을 통해 패키지 디자인 전략적 요소에 대한 검증을 한다. 마지막으로 제안한 디자인이 소비자들의 브랜드 커뮤니케이션에 어떻게 반응하는지 심층연구 되어야 할 부분에 대해 제언하면서 본 연구를 마친다. 본 연구를 통해 중국 시장 진출에 활용 가능한 패키지 디자인 커뮤니케이션 전략 및 요소 도출 과정에 대해 고찰해 보았다. 중국인들이 선호하는 패키지 디자인 요소를 추출하고 패키지 디자인뿐만 아니라 브랜드 커뮤니케이션 활동에 총체적으로 적용 가능하다고 보인다. 다만 본 연구는 패키지 디자인 도출 과정에 대한 요소 제안에 중점을 두었으므로 더욱 객관적인 디자인 도출을 위한 심층연구가 병행이 되는 후속 연구가 필요할 것이다. 또한 본 연구를 바탕으로 향후 중국 소비자의 감성에 맞는 패키지 디자인 도출 방법과 전략적인 요소에 관한 다양한 연구를 기대한다.;Cosmetics are often called image products or emotional products. In the flood of various products and brands, consumers now pay attention to visual image as well as quality of products when they purchase products. One of the easiest and quickest methods for consumers to figure out a product is package design as the tendency to spread out individual desire and trend through brands has ever increased. Contemporary consumers tend to purchase products based on brand or package design, and direct communication is made with consumers through package design. And package is not a simple packing to protect objects or products. It is considered to be important as something that increases product value and brand value. Quality and design of Korean cosmetics gain competitiveness in the current global market and entry to overseas market has been steady with the global Korean wave fever as its momentum. In particular, Chinese market has huge potential like a blue ocean for all brands. Many brands have already advanced into China. Under this circumstance, strategic factors on package design for emotion of Chinese consumers must be established based on theoretical foundation. That is the motivation of this study. Package factors that Chinese consumers prefer must be figured out in the development of Chinese advancing brands. Firstly, this study examined brand concept, importance of package design as brand communication strategy and also analyzed importance and design factors of package design as communication factors. Secondly, the study examined characteristics of Chinese consumers and cosmetics market status of China. Thirdly, the study examined cosmetics purchase style of Chinese consumers through questionnaire survey of package design strategy and factor for Chinese market penetration. And, the study suggests ‘S’ brand mask pack package design concept and direction by examining the correlation with package design at the purchase of cosmetics. Fourthly, the study extracted 3 strategic factors of package design including image, typography and color design based on the questionnaire survey research analysis. Fifthly, the study carried out the 2nd questionnaire survey to Chinese consumers on 3 factors of image, typography and color design for extracted mask pack package design through iAHP in order to verify package design strategic factors. Finally, the study proposes areas of further studies to examine the reaction of suggested design to consumers’ brand communication. In this study, package design communication strategy and factor generation process available for the Chinese market advancement were examined. It is suggested that this study could be applied not only to extract package design factors that Chinese people prefer, but also to package design and brand communication activities. But, as this study focused on factor suggestion on the package design generation process, further studies to introduce more objective design are required. It is expected that, based on this study findings, diverse studies on package design generation method and strategic factors for emotion of Chinese consumers may be carried out.
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