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롱래스팅 브랜드 리뉴얼 연구

Title
롱래스팅 브랜드 리뉴얼 연구
Authors
김서진
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
2013년 인터브랜드의 조사에 따르면 전세계 주요 브랜드의 가치 평가를 통해 상위 100개 기업을 선정하는 ‘베스트 글로벌 브랜드 2013’에 국내 기업은 삼성전자, 현대자동차, 기아자동차 세 곳 뿐이었다. 또 순위 상위권은 애플, 구글, 코카콜라 등 장수브랜드들이 차지하고 있는 것을 알 수 있다. 기업의 브랜드 육성은 기업의 경영적, 재무적 성과가 하루아침에 달성되기 어려운 만큼 장기적인 목표 하에 지속적이고 일관된 투자를 필요로 한다. 뿐만 아니라 브랜드에 대한 소비자들의 인지, 태도, 행동이 어떻게 변하고 있는지 지속적인 소비자 리서치를 통해 브랜드의 보전상태를 주시하고 브랜드의 인지상황을 정확히 주시하므로 서 필요시 즉각적인 대응과 처방을 시도할 수 있다. 본 논문은 2006년과 2012년 두 차례에 걸친 ‘IPARK’ 로고의 브랜드 리뉴얼 전략 비교분석을 통해 성숙기 브랜드의 노후화를 늦추고 장수 브랜드로 기능하기 위한 브랜드 리뉴얼 전략의 기초 자료를 마련하는 데 있다. 본 연구의 진행방법은 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 배경과 목적을, 제2장에서는 브랜드 수명주기에 따른 브랜드 전략에 대한 선행 연구와 국내외 사례를 살펴보았다. 제3장에서는 IPARK 리뉴얼 로고와 광고를 수집하여 브랜드 재활성화 전략을 비교 · 분석하였다. 제4장에서는 연구결과를 통해 도달한 결론과 연구의 한계점 그리고 향후연구 방향에 대해 기술 하였다. 본 연구에서는 브랜드 수명주기에 대한 이론적 배경을 토대로 브랜드 재활성화 전략 중 브랜드 리뉴얼을 진행한 ‘IPARK’를 쇠퇴기 진입 이전 단계인 브랜드 성숙기로 판단하였으며, 이를 근거로 ‘IPARK’를 성숙기 브랜드로 정의하여 연구하였다.;According to the investigation of interbrand in 2013, only 3 domestic companies Samsung Electronics, Hyundai Motors, and Kia Motors were included in the top 100 ‘2013 Best Global Brands’ for value assessment of main global brands. Also, it could be seen that long existing brands such as Apple, Google, Coca Cola and other brands were in the top brands. Brands showing the identity of companies are not maintained and made in short-term. This means that building brands is not fulfilled in a short period and requires long goal and continuous, steady investment. Not only this, but recognition, attitude, and behavior of consumers on the brand should be known and the current condition of the brand should be closely observed through regular research on consumers. If the current condition of brands is not known, alternatives cannot be applied and those alternatives might not be right. That is why the change of the market environment must be known and brands should be managed in the relation between brands and consumers This paper performs comparative analysis on the brand renewal strategy of the ‘IPARK’ logo conducted in 2006 and 2012 to delay the deterioration of mature stage brands and prepare basic material of campaign strategy to reach long lasting brands. The progress method of this study is as follows. The background and purpose of the study is shown in chapter 1 and advanced, research, domestic and foreign cases on brand strategy on brand life cycle are looked into in chapter 2. I PARK renewal logo and advertisements are collected in chapter 3 to compare analyze revitalization brand strategies. The conclusion, limitations of the study, and future direction of the study derived from the study results are illustrated in chapter 4. Based on theoretical background on brand life cycle in this study, the ‘IPARK’ brand renewal, which is a brand revitalization strategy, was judged to be in the brand mature stage before the deterioration entering stage and ‘IPARK’ was defined as a mature stage brand to conduct the study.
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