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dc.contributor.advisor최유미-
dc.contributor.author한재원-
dc.creator한재원-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:37Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138706-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138706en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236042-
dc.description.abstractThis thesis improves the various problems derived from the preparation of the trip and researched about platform which can systematically assist overseas backpackers by providing information to each other. According to the Desk Research, the proportion of backpacking abroad has been gradually increasing from 47.5% in 2008 to 72.1% in 2015. The reason why the preference of the international backpacking abroad is increasing is because people can change their schedule anytime, can reduce cost if they planned to buy transportation by planning trip in advance and also there are no additional costs such as guide costs or optional trip like a package tour. But despite the preferences of overseas backpacking increased, according to the prior survey of 50 people with backpacking experiences and who has been signed up for an online travel community, It derives that there are many inconveniences and difficulties while they prepare for backpacking. First, Even though they wanted to go many places to sightseeing, they were having difficulty to considering estimated time of arrival and how far it is. Second, since they had to prepare themselves to buy the necessary traffic passes, make a reservation for airline tickets and hotels, it requires more time and effort. Third, there is also the problem that they did not preview information on possible ticket pass required on my schedule. Thus, in this study, we set 'Japan' as our research range since it was the most visited place to backpacking for Koreans announced by SkyScanner. We tried to suggest solutions by finding the discomfort and needs of backpackers. first of all, we analyzed major Japanese travel community 'Naildong. From there, we came to realized that many travelers used this community because they can share their useful tips in real time and can get up-to-date information than published ones. It showed a pattern that backpackers provided information to other travelers through the community again. Like this, that means travelers are producers as well as consumers, and it was found that this kind of structure can help each other to be a great help to those who prepare backpacking. Therefore, we proceeded with in-depth interviews with the people of the two categories such as 'preliminary travelers as consumers and information providers as producers. We also built 'Affinity Diagram' based on an in-depth interview with 'pre-travelers' and 'information providers'. then we figured out three ideas such as 'one to one customized personal travel packages recommendation service', 'travel information searching service through MECE classification' and 'construct guide form for travelers who do not have any travel information’. After then, we set persona as first priority and 2nd persona on the basis of information, and it was found that previously derived functions can be reflected the needs of personas. Finally, based on the functions and ideas derived earlier, we set service as an 'Application for personalized and customized backpacking to Japan', and on the basis of this concept, we designed application's information architecture design and UI scenario. We suggested the platform which can be helpful systematically for pre-backpackers and travel information providers by designing each UI scenarios. The purpose of this study was to be able to provide guidance for preliminary travelers to reduce their time and efforts at least since they are living in busy modern life and do not have enough time to prepare free traveling while they are working. I expect to be able to contribute to travel easily for any other travelers and be able to provide active motivation that was hesitating and afraid of free traveling through this study.;본 논문은 꾸준하게 증가하고 있는 해외 자유여행자들을 위하여, 여행을 준비하는 과정에서 도출된 다양한 문제점을 개선하고 여행자와 여행정보 제공자 서로에게 체계적으로 도움이 될 수 있는 플랫폼 제안에 대해 연구하였다. 데스크리서치 결과에 따르면 해외 자유여행 비중은 2008년 47.5%에서 2015년 72.1%로 점점 증가해왔다. 해외 자유여행의 선호도가 높아지는 이유로는 일정 변경이 자유롭고, 교통편을 사전에 구매하는 등 여행 계획에 시간과 공을 들이는 만큼 여행비용도 줄일 수 있으며, 패키지여행처럼 가이드 비용이나 선택여행과 같은 추가 비용도 없는 장점이 있었다. 그러나 여러 장점이 있는 해외 자유여행의 선호도가 높아짐에도 불구하고, 온라인 여행정보 커뮤니티에 가입된 해외 자유여행 경험이 있는 50명을 대상으로 한 사전조사에서 자유여행을 준비하면서 많은 불편함과 어려움이 있다는 것을 도출할 수 있었다. 첫째, 응답자 50명 중 29명(58%)은 직장 생활을 하면서 항공, 숙박, 일정, 교통권 등을 꼼꼼하게 비교하여 구매하기에 시간과 노력이 많이 들어 여행준비에 부담을 느낀다고 답하였다. 둘째, 응답자 50명 중 11명(22%)은 가고 싶은 관광지는 많은데, 거리와 소요시간 가늠이 어려워 스케줄을 짜는 데 어려움이 있다고 답하였다. 셋째, 응답자 50명 중 10명(20%)은 일정에 필요한 교통권 또는 입장권에 대한 정보를 미리 숙지하지 못해서 겪은 불편함이 있다고 답하였다. 따라서 본 연구에서는 한 여행업체‘스카이스캐너’에서 발표한 2015년 한국인들이 가장 많이 찾은 자유여행지인 '일본'을 연구 범위로 정하고, 대표적인 네이버의 일본여행 정보 커뮤니티인‘네일동’을 조사하였다. 커뮤니티의 성격과 회원들의 특징을 분석하여, 일본 자유여행을 떠나는 사람들의 불편함과 니즈를 더 깊게 찾아보고 해결방안을 제안하고자 하였다. 첫째, 문헌 조사를 통해‘네일동’은 2003년 개설된 대표적인 일본여행 정보 카페(커뮤니티)로서, 책으로 출판된 여행기보다 최신 정보를 얻을 수 있고 여행자들끼리 실시간으로 다양한 팁들을 공유할 수 있어서 많은 여행자가 커뮤니티를 이용하여 일본 자유여행을 계획하는 것을 알 수 있었다. 여행자들은‘네일동’커뮤니티를 통해 여행 정보를 얻은 뒤 여행 상품을 구매하여 여행을 떠나고, 다시 커뮤니티를 통해 다른 여행자들에게 정보를 제공하는 패턴을 보였다. 이처럼 여행자가 소비자인 동시에 생산자인 셈으로, 서로에게 도움을 줄 수 있는 구조라서 자유여행을 준비하는 사람들에게 많은 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 심층인터뷰와 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram) 툴을 사용하여, 소비자인‘예비 여행자’와 생산자인‘여행정보 제공자’의 특징과 행동 패턴을 파악하였다. 그 결과‘예비 여행자’는 시간적 여유가 없고 자유여행 경험이 없는 여행자가 입맛에 맞는 자유여행 상품을 간편하고 저렴하게 구매할 수 있는 서비스가 필요했다.‘여행정보 제공자’의 니즈로는‘예비 여행자’가 원하는 구체적인 여행상품을 한눈에 쉽게 볼 수 있으며, 질문에 대한 답변을 수월하게 전달할 수 있는 시스템이 필요했다. 셋째,‘예비 여행자’를 1순위 퍼소나로 잡고‘여행정보 제공자’를 2순위 퍼소나를 설정하여, 각 퍼소나에 앞에서 도출된 여러 요구사항을 나열하였다. 1순위 퍼소나는 짧은 시간에 많은 노력을 들이지 않고 간편하게 자신의 입맛에 맞는 여행상품을 선택하길 원했고, 2순위 퍼소나는 질문의 게시물을 한눈에 쉽게 보길 원했으며, 일본여행 전문가로서 인정받길 원하였다. 마지막으로 넷째, 1순위 퍼소나가 원하는대로‘짧은 시간’에‘적은 노력’으로 여행자의 입맛에 맞는 여행상품 구매할 수 있고, 2순위 퍼소나가 일본 여행 전문가로서 인정받으며 여행자에게 맞는 1:1 개별 맞춤 여행상품을 추천할 수 있는 어플리케이션의 UI 시나리오를 제작하여 여행자와 정보제공자 서로에게 체계적으로 도움이 될 수 있는 플랫폼을 제시하였다. 본 연구는 여행지에 대한 정보가 많지 않더라도 빠르고 쉽게 여행자들의 입맛에 맞는 여행상품을 검색할 수 있는 가이드를 제공하여, 자유여행을 준비하는 바쁜 현대인 및 여행 초보자들의 시간과 노력을 조금이나마 감소시킬 수 있도록 하였다. 본 연구를 통해 그동안 자유여행에 두려움을 느끼고 미뤄왔던 예비여행자에게 적극적 동기부여를 제공하고 쉽게 자유여행을 하는 데 기여할 수 있을 것을 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경과 목적 1 B. 연구 내용과 범위 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 해외여행 트렌드 변화 5 1.해외 자유여행의 증가 5 2.온라인 커뮤니티를 통한 여행정보 습득 증가 8 B. 자유여행을 준비하는 과정 9 C. 여행상품 판매 서비스 조사 10 D. 온라인 여행정보 서비스 사례 및 분석 14 1. 포털사이트 여행 커뮤니티 14 2. SNS 여행 전문 채널 17 3. 여행정보제공 전문 플랫폼 18 E. 온라인 일본여행 정보 커뮤니티 '네일동'의 사용자 분류 19 Ⅲ. 사용자 조사 21 A. 사용자 조사의 목적 및 범위 21 B. 심층 인터뷰 22 1. 사전 인터뷰 진행 22 2. 심층 인터뷰 조사 계획수립 및 수행 25 3. 심층 인터뷰 조사를 통한 내용 분석 31 C. 결과 분석 및 사용자 모델링을 통한 니즈 파악 40 1. Affinity Diagram을 통한 결과 분석 40 2. 퍼소나 (persona) 46 Ⅳ. 어플리케이션 UI 설계 50 A. 사용자 목표 50 B. IA(메뉴구조) 설계 50 C. UI 시나리오 51 1. '예비 여행자'의 UI 시나리오 52 2. '정보 제공자'의 UI 시나리오 63 Ⅴ. 결론 및 제언 68 참고문헌 70 ABSTRACT 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3407714 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title여행자와 여행정보 제공자의 연결 플랫폼 ‘개별 맞춤 일본 자유여행 어플리케이션’ 제안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle네이버 일본 여행정보 카페 '네일동'을 중심으로-
dc.title.translatedA Connectivity Platform for Travellers and Information Providers, Personalized Application for tours in Japan : Focusing on Japan Tour Information online Community 'Naildong'-
dc.creator.othernameHan, Jae Won-
dc.format.page75 p.-
dc.contributor.examiner최종훈-
dc.contributor.examiner전성진-
dc.contributor.examiner이혜주-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공-
dc.date.awarded2017. 2-
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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