View : 1384 Download: 0

캄보디아 의료기관 간호사의 손위생 현황 분석과 교육 프로그램 개발

Title
캄보디아 의료기관 간호사의 손위생 현황 분석과 교육 프로그램 개발
Other Titles
Analysis of Hand Hygiene Status and Development of Hand Hygiene Educational Program for Nurses in Cambodia
Authors
안보미
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양숙자
Abstract
본 연구의 목적은 캄보디아 의료기관 및 간호사의 특성을 반영한 맞춤형 손위생 교육 프로그램 개발을 위함이며, 이를 위하여 캄보디아 의료기관 및 간호사의 손위생 관련 현황을 분석하고, 현황 분석 결과를 바탕으로 ADDIE 일반교수설계 모델에 따라 분석(Analysis), 설계(Design), 개발(Development) 과정을 수행하였다. 본 연구는 현황 분석과 교육 프로그램 개발의 두 부분으로 구성되었으며 연구 방법은 다음과 같다. 캄보디아 의료기관의 손위생 관련 현황 분석을 위하여 WHO(2010)의 HHSAF(Hand Hygiene Self-Assessment Framework)를 활용하여 캄보디아 대도시의 8개 연구대상병원의 감염관리팀 직원 또는 간호부장과 면담, 연구대상병원 관찰을 수행하고, 캄보디아 의료기관 및 간호사 관련 문헌 고찰을 실시하였다. 현황 분석 결과를 바탕으로 ADDIE 교수설계 모형의 초기 세 단계인 분석(Analysis), 설계(Design), 개발(Development) 단계를 수행하여 교육 프로그램 계획안과 학습 자료를 개발하였다. 개발 된 교육 프로그램에 대한 타당성을 확보하고 질을 향상하고자 전문가 4인으로부터 내용 타당도 검증을 받았고, 이를 바탕으로 수정 및 보완한 교수자료를 본 연구의 최종 교육 프로그램으로 확정 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 면담 및 관찰, 문헌고찰을 통한 캄보디아 손위생 관련 현황 분석을 통하여 HHSAF 도구의 5개 영역 별 현황을 파악하였다. 현황을 바탕으로 교육 프로그램 개발의 필요성을 확인하였고, 이에 기반하여 ADDIE 교수설계모델에 따른 캄보디아 손위생 교육 프로그램 개발을 수행하였다. 분석(Analysis) 단계 수행 결과, 요구분석에서는 현황 분석을 통하여 발견한 문제점과 이를 해결하기 위한 교육적 측면의 대안을 제시하고, 대안을 바탕으로 본 프로그램의 교육성과를 '캄보디아 간호사들의 손위생의 필요성에 대한 인식 향상, 손위생 수행관련 지식의 임상 적용 능력을 향상시킨다'로 설정하였다. 교육성과를 바탕으로 직무과제 분석을 수행하여 3개의 학습단계와 6개의 주요 개념을 도출하였고, 환경분석을 수행하여 학습에 영향을 미치는 학습자, 학습내용, 교육환경에 대하여 분석하였다. 설계(Design) 단계 수행 결과, 직무과제 분석을 통하여 도출 된 3개의 학습단계에 대한 학습목표를 Mager(1962)의 행동적 학습목표 진술방법에 의하여 기술하였고, 설문 및 관찰 조사를 통한 교육 프로그램의 만족도 평가 계획 및 성과 평가 계획, 교육 이수 모니터링 계획을 수립하였다. 그리고 환경분석 결과와 교육 전략을 바탕으로 '강의', '시범', '토의'법을 주요 교수-학습 방법으로 채택하였고, 파워포인트, 인쇄물, 동영상을 교수매체로 선정하였다. 마지막으로, Glaser의 일반교수모형의 교육목표 설정, 출발점 진단, 수업절차, 성취도 평가 단계에 따른 교수전략을 제시하였다. 개발(Development) 단계 수행 결과, 교수자료로 '교수-학습과정안', '주제별 세부학습내용'을 구성하였고, 이에 대한 내용 타당도 검증을 시행 하였다. 교육 프로그램 개발 과정에 대한 내용 타당도의 평균 CVI는 .88로, 세부 학습내용에 대한 내용 타당도의 평균 CVI는 1로 나타났다. CVI 1 이하의 1개 항목을 수정하고, 전문가의 의견에 따라 기타 항목을 보완한 교수자료를 캄보디아 간호사 손위생 교육 프로그램의 최종안으로 확정하였다. 본 연구는 현황 분석을 통하여 캄보디아 의료기관 및 간호사의 실제적인 문제를 도출하였고, 이를 교육 프로그램 개발 과정에 반영하여 캄보디아 현실에 보다 적합하며 임상 실무와의 연계성이 강화된 '캄보디아 간호사 맞춤형 손위생 교육 프로그램'을 개발하였다. 본 교육 프로그램은 캄보디아 간호사들에게 특화되어 실효성이 있을 것으로 기대하나, 실제적인 적용에 앞서 ADDIE 교수설계 모델의 수행(Implementation) 및 평가(Evaluation) 단계를 통한 효과성 검증이 필요할 것이다.;The purpose of this study was to develop a customized hand hygiene educational program that reflects the characteristics of hospitals and nurses in Cambodia. To do this, hand hygiene status of CPA level 3 hospitals in Cambodia and Cambodian nurses were analyzed and hand hygiene program was developed according to the ADDIE instructional design model. This study developed educational program for nurses of CPA level 3 hospitals in Cambodia, and the results obtained through the above process are as follows. Through analyzing the hand hygiene status, the status of infrastructure, infection control experts, hand hygiene performance, and hand hygiene education were assessed. Based on the current situation, the necessity of educational program development was confirmed and the development of Cambodian hand hygiene educational program was carried out according to ADDIE instructional design model. As a result of the analysis phase, educational alternatives to solve the problems found through the current situation were stated. Through this, the educational achievement was set as: 'To improve perception on the necessity of hand hygiene and the clinical application ability of the knowledge related to the performance among Cambodian nurses.' As a result of job tasks analysis based on educational achievement, three learning stages and six main concepts were derived. Finally, analysis on learners, learning contents, and educational environment which affect learning situation were conducted. As a result of the design stage, learning goals for the three learning stages derived through job task analysis were described according to Mager (1962)'s behavioral objective theory. After that, monitoring plan for satisfaction, effectiveness of the program and training completion were set. Also, 'lecture', 'demonstration' and 'discussion' were selected as the teaching methods, and power-point, print, and video were selected as teaching media. Finally, teaching strategies were described based on Glaser's basic teaching model. As a result of the development stage, 'teaching - learning process' and 'learning contents by topics' were constructed as teaching materials, and the expert validity test was carried out on it. Content validity was found to be CVI of .88 for the curriculum development process and CVI of 1 for the detailed learning content. One item below CVI 1 was revised and the teaching materials adjusted by experts' opinions were finalized as Cambodian nurse hand hygiene educational program. The conclusion of the study is as follows. Through the analysis of current hand hygiene status, practical problems of Cambodian hospitals and nurses were derived, and 'Customized hand hygiene educational program for Cambodian nurses' was developed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE