View : 45 Download: 0

버튼 조작의 복잡성과 재미 측면에서의 게임 조작성 연구

Title
버튼 조작의 복잡성과 재미 측면에서의 게임 조작성 연구
Other Titles
A study about the manipulability of games in aspect of the button controlling complexity and fun : focusing on the adventure game
Authors
손영림
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
컴퓨터로 게임을 하기 시작한 이래로, 조작의 문제는 게임 사용자에게 중요한 관심사가 되었다. 본 연구에서는 게임의 조작성을 버튼 조작의 복잡성과 버튼 조작의 재미로 분해해 어드벤처 게임에서 사물을 사용하는 조작 방식을 대상으로 게임의 조작성을 논의하고자 하였다. 게임은 긴장, 즐거움, 재미를 위한 움직임이다. 게임 사용자는 게임을 위한 조작장치인 버튼을 가지고 놀며, 이 버튼을 움직이는 다양한 방식에 대한 독특한 경험을 한다. 게임의 조작성은 이러한 경험에 따른 버튼 조작의 복잡성과 버튼 조작의 재미에 대한 사용자의 주관적 판단으로 이야기할 수 있다. 게임 사용자는 게임 속 행동과 대응하는 버튼을 반복적으로 조작하며 게임과 상호작용하고, 행동 결심, 조작 기회의 인지, 조작 실시, 결과 확인의 방식을 되풀이한다. 게임은 플랫폼을 바꾸어 개발하거나 버전을 달리해 시리즈를 개발하는 경향이 있기 때문에, 행동과 버튼 조작의 연결은 게임 시리즈와 게임의 버전을 달리하며 계속 재생산된다. 이러한 경향은 어드벤처 게임에서도 나타나지만, 이와 같은 재생산의 경향 속에서 어드벤처 장르를 주목해야 하는 이유는 사물을 사용하는 행동에 대한 버튼 조작이 가리키고 클릭하는 조작 방식에서 행동 특성을 살려 버튼 조작을 다각화한 확장된 양상이 돋보이는 게임 장르이기 때문이다. 본 연구에서는 <원숭이 섬의 비밀The Secret of Monkey Island, 1990>, <미스트Myst, 1995>, <더 롱기스트 저니The Longest Journey, 1999>, <헤비 레인Heavy Rain, 2010>, <라이프 이즈 스트레인지Life Is Strange, 2015>의 조작 방식을 정리해 짧게 누름, 짧게 누름의 선행적 반복, 짧게 누름의 느린 반복, 짧게 누름의 빠른 반복, 길게 누름, 길게 누름의 유지와 연속적 추가, 길게 누름의 유지와 선택적 추가로 버튼 조작의 종류를 구분했으며, 조작 방식의 사례에 대한 복잡성과 재미를 조사해 독립 표본 t-검증(two-independent samples t-test) 또는 일원분산분석(one-way ANOVA)과 샤페 검증(Scheffe test)을 이용해 차이를 분석했고, 사례별 조작 방식의 복잡성과 재미 측면에서 조작에 연결된 행동의 비교를 통해 조작성에 대한 함의를 논의했다. 게임은 복잡해도 재미있고, 단순해도 재미있는 특성이 있으며, 행동 특성을 고려해 버튼 조작을 디자인 할 필요가 있다. 본 연구에서는 복잡성 차원과 재미 차원에서 조작성을 분석해 버튼 조작에 대한 게임 사용자의 기대 할 수 있는 행동 혹은 버튼 조작의 경험 내용을 정리한 점에 연구의 의의가 있다. 앞으로 게임의 조작성 연구가 활발해져 밝히지 못한 조작성의 차원을 규명할 것을 기대한다.;Ever since gamers started to use the computer to play games, manipulability issue became the important matter for the gamers. In this study, separating the manipulability of game into the complexity and the fun of button controlling, we tried to discuss the manipulability of game for the manipulability type to use the objects in adventure game. Game is an activity for the tension, joy and fun. Playing the manipulative button for the game, gamers have unique experience for various ways to use the button. Manipulability of game can be said by the subjective judgment of the gamer’s experience about the complexity and fun of the button controlling of the gamers. Controlling the physical device that respond to the action in the game repeatedly, a gamer interacts with the game and repeats the way of action decision, acknowledge of controlling chance, button control and result check. As a series of games have tendency to be developed differing the platform or version, the link to the action and the button controlling are being re-produced continuously and are different from its series and versions. This tendency appears in adventure games as well. Also the reason to pay attention to the adventure game genre is that this is a game genre to stand out the aspect to varied and extended button controlling to use the activity characteristics in the ways of pointing and clicking for actions to use the objects. In this study, in reference to , , , and , we separated the types of button controlling into short press, proactive repeat of short press, slow repeat of short press, fast repeat of short press, long press, keeping the long press and continual addition and keeping the long press and the selective addition, analyzed the difference of the difference and the fun for the examples of controlling types using two-independent samples, t-test or one-way ANOVA and Scheffe test and discuss the meaning of the manipulability by comparing the controlling that is linked to the action in aspect of the complexity and fun controlling types. Either complicated or simple, game has fun feature and needs to design the button controlling in consideration of action characteristics. In the level of complexity and the fun, this study has importance that we analyzed the manipulability of games to grasp the action/button controlling that expect the experience content of gamers about button controlling. We expect the future studies may investigate the levels of manipulability that is not yet determined, as the studies about the manipulability of games will be more active in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE