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예술가적 작품 창조체험이 경영창의성에 미치는 영향에 관한 현장 실험 연구

Title
예술가적 작품 창조체험이 경영창의성에 미치는 영향에 관한 현장 실험 연구
Other Titles
A Field Experiment about the Influence of An Experience of Creating Artworks on Business Creativity
Authors
이우현
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김효근
Abstract
우리의 삶은 늘 행복하지만은 않다. 때로는 이 세계에 우리가 발을 딛고 있다는 것이 더 괴로울 때도 있다. 하지만 저마다의 삶을 살아야 하는 이유가 존재하기 때문에 현재의 고통을 감내하고 더 나은 삶으로 도약하고자 노력하는 것은 아닐까? 니체(Nietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844~1900)는 삶은 곧 예술이며 삶의 비극을 예술로 승화함으로써 우리가 삶을 긍정하도록 한다고 주장한다. 인류는 자신의 생각을 창조적으로 표현하고자 하는 예술적 본능, 창조적 본능을 발현하여, 현재의 기술로도 모방할 수 없는 고대 건축물, 선사시대의 벽화 및 많은 예술 작품들을 탄생시켰다. 이들에게 예술이란 살기 위한 집을 짓거나, 더 많은 동물을 잡기 위하여, 본능적으로 발현했던 삶의 일부일 뿐이었다. 이렇듯 우리는 삶을 예술로 승화하는 과정을 통하여 역사를 발전시켜왔다. 철학자 쉴러(Johann Christoph Friedrich von Schiller,1759~1805)는 인간에게 이성적 사고만 강조하는 것은 인간을 도구화시킨다고 주장하였다. 인류사회는 그러나 산업혁명 이후 시장에서의 생존을 위하여 인간을 보다 더 과학적이고 기계적으로 만드는 이성적 사고만을 강조해왔다. 이러한 이성적 사고를 근간으로 인류는 사회 경제적으로 많은 풍요를 누려왔다. 하지만 고도로 발달한 스마트 기술로 경쟁 범위가 확장되면서 누가 자사의 경쟁상대인지 파악하기 힘들고, 경쟁 강도가 높아져 시장에서의 생존이 그 어느 때보다 힘들어졌다. 이와 같이 불확실성이 높은 경영환경에서는 지속적이고 파괴적인 혁신만이 조직의 장기적 생존과 성장을 가능하게 하며(Ancona & Caldwell, 1987; Drucker, 1985; Kanter, 1983, 1988; Scott & Bruce, 1994; 김일천 외 2004) 경쟁력 강화와 가치창출의 핵심 원천으로 창의성이 지목되고 있다(Devanna & Tichy, 1990; Arthur, 1996). 창의성(Creativity)은 창조와 혁신을 위해 새롭고 유용한 것을 생산하는 능력(Amabile, 1998; Mckinnon, 1962; Barron, 1988)이자 혁신을 일으키는 힘으로 볼 수 있어(Hamel, 2009; Miranda et al, 2009; Hargadon and Bechky, 2006; 윤병운, 2009, Woodman et al.,1993; Drazin et al., 1999, 최승은, 2014) 기업 생존의 필수적 요소가 되었다. 창의적 사고 능력은 예술이 가장 효율적으로 훈련시킬 수 있으며(John Dewy,1925 ;1938, 김연희,2011) 창작 경험과 감상 경험은 모두 개인의 창의적 특성을 강화시키는 유의미한 효과가 있다는 점을 밝혀 (Collingwood, 1938; Howell, 1990;Hamann et al., 1991; Burton et al., 1999; Silvia et al., 2008; Casakin, Davidovitch, & Milgram, 2010; 최승은, 2014; Woodward & Sikes, 2015; 신지영, 2016), 경영 분야에서도 예술적 체험을 통한 창의성 증진 연구가 시도되고 있다. 또한 최근에는 개인 및 조직의 경영환경에서도 행복의 중요성이 언급되고 있는데 (Harter, Schmidt, & Keyes, 2003; Amabile, Barsade, Mueller, & Staw, 2005; LG경제연구원, 2007; Baas, De Dreu, & Nijstad, 2008; 삼성경제연구소, 2013; 최혜지, 2016) 예술 체험이 개인의 긍정정서를 높일 뿐 아니라 창의성 발현과 매우 밀접한 관계가 있다는 심리, 의학 및 교육 분야의 연구를 바탕으로 경영 분야에서도 연구의 필요성과 중요성을 인식하게 되었다. 그러나 경영학 관점에서 예술을 통한 창의성 증진효과를 실증적으로 밝혀낸 연구는 매우 부족하여 이에 본 연구자는 예술가적 창조 체험, 경영창의성, 행복의 관계를 밝히기 위하여 현장실험 연구로 진행하였다. 본 연구는 김효근 외(2016)의 경영예술(The Business Art)의 이론을 바탕으로 경영창의성(Business Creativity), 예술가적 작품 창조 체험(Experience of creating artworks), 행복(Happiness)에 대해 정의하고 예술 창작과 관련한 기존 연구, 예술 체험을 이용한 경영창의성에 관한 연구들을 통해 예술가적 작품 창조 체험이 경영창의성 및 행복도에 유의미한 영향을 줄 수 있을 것으로 가정하였다. 연구를 수행하기 위해 첫째, 예술가적 작품 창조 체험은 개인의 창의성(유창성, 독창성, 제목의 추상성, 성급한 종결에 대한 저항, 정교성)증진에 영향을 미칠 것이다(가설1), 둘째, 예술가적 작품 창조 체험은 개인의 행복도를 증진시킬 것이라는 가설2를 도출하였다. 가설의 검증을 위해 서울 소재의 4년제 대학 경영전공 학생 101명(실험집단 78명, 통제집단 23명)을 대상으로 경영창의성 및 행복도의 사전 검사를 실시, 분석한 결과 예술가적 작품 창조 체험은 개인의 경영창의성과 행복도를 증진시키는 유의미한 효과가 있는 것으로 드러나 가설1과 가설2는 모두 지지되었다. 본 연구는 예술가적 작품 창조 체험과 경영창의성이라는 변수의 관계를 실증적으로 입증하는 선도적인 연구로 기존의 심리학, 교육학, 예술 분야 등에서 연구가 진행되어 온 예술가적 작품 창조 체험과 창의성에 관한 연구를 경영학 분야에서 다루었다는 의의를 가지고 있다. 또한 본 연구에서 예술가적 작품 창조 체험을 하나의 독립변수로써 경영창의성과 행복도 증진에 영향을 미치는 지를 검증하기 위하여 3개월이라는 긴 시간 동안 자극을 준 현장 실험연구라는 점에서 의의를 갖는다. 이는 기존에 몇몇 짧은 예술자극실험들에 비하여 훨씬 발전된 연구라는 점에서 매우 의미가 있을 것으로 예상된다. 마지막으로 본 연구는 경영환경이라는 맥락을 고려하여, 다른 변수의 영향이 미칠 수 있는 현장 실험의 형태로 진행하였다는 점에서 의의를 갖는다. 본 연구는 예술가적 작품 창조 체험이 경영현장에서 조직원들이 가질 수 있는 다양한 변수들을 인지하면서도 경영창의성과 행복도 증진에 효과적일 수 있어 경영학뿐만 아니라 실무적으로도 그 가치가 매우 높을 것으로 기대한다.;Our life is not always full of happiness. Sometimes we even feel distressed about our existence in this world. However, there seems to be a reason people suffer from a lot of pain in their life; probably, an effort to have a better life. Nietzsche Friedrich Wilhelm (1844~1900) claimed that life is art, and we try to make an affirmation about our life by transcendentalizing the tragedies we experience in our life through art. The humankind has manifested their own artistic instinct and creative instinct to express their thoughts creatively. This has led to the birth of many ancient architects, prehistoric murals, and many other art pieces that cannot be manipulated by the skills or technologies of today. Basically, art was an instinct that was part of the people’s lives in the past to build the house they live in and to hunt more animals for food. Like this, we have developed our history by transcendentalizing our life through art. Philosopher Johann Christoph Friedrich von Schiller (1759~1805) stated that emphasizing rational thinking to humans instrumentalizes them. However, the human society has been putting great emphasis on rational thinking that has made people to become more scientific and mechanical to survive in the market that came about after the Industrial Revolution. Due to rational thinking, people have been able to enjoy a lot of affluence socially and economically. However, as technology developed rapidly, the range of competition became larger. This made companies more difficult to find their competitors. In addition, the intensity of competition has become much stronger, so the survival in the market has become harder than ever before. Likewise, in such an unstable business environment, only continuous and destructive innovation allows companies to survive and grow for a long time (Ancona & Caldwell, 1987; Drucker, 1985; Kanter, 1983, 1988; Scott & Bruce, 1994; Kim et.al, 2004). Therefore, creativity is being pointed out as the key source of intensifying competition and creating value (Devanna & Tichy, 1990; Arthur, 1996). Creativity is a skill to produce something new and useful for creation and innovation (Amabile, 1998; Mckinnon, 1962; Barron, 1988). Furthermore, it has become an essential element for the survival of a company as it is a force that causes innovation (Hamel, 2009; Miranda et al, 2009; Hargadon and Bechky, 2006; Yun, 2009, Woodman et al.,1993; Drazin et al., 1999, Choi, 2014). Creative thinking skill can be most efficiently trained with art (John Dewy,1925 ;1938, Kim,2011). It has been found that creative experience and aesthetic experience has a great effect in strengthening one’s creative nature (Collingwood, 1938; Howell, 1990;Hamann et al., 1991; Burton et al., 1999; Silvia et al., 2008; Casakin, Davidovitch, & Milgram, 2010; Choi, 2014; Woodward & Sikes, 2015; Shin, 2016). Consequently, in the field of business, a lot of research about increasing creativity through artistic experience is being done. In addition, recently in individual and organizational business environments, the importance of happiness is being mentioned (Harter, Schmidt, & Keyes, 2003; Amabile, Barsade, Mueller, & Staw, 2007; Baas, De Dreu, & Nijstad, 2008). Based on the research in the field of psychology, medicine, and education, it has been found that artistic experiences have a close relationship with the increase of one’s positive emotions but also with one’s ability to express creativity. Thus, the necessity and the importance of researching about this has also been recognized in the business field. However, there has been a great lack of research that positively verifies that art has an effect of increasing creativity in the study of business. Therefore, I, the researcher, carried out a field experiment to reveal the relationship among the experience of creating artworks, Business Creativity, and happiness. This research will define Business Creativity, the experience of creating artworks, and happiness. Also, based on other researches on creation of art and usage of artistic experiences for Business Creativity, this research assumes that the experience of creating artworks has a positive influence on Business Creativity and happiness. For the research, two hypotheses were derived. First, the experience of creating artworks will have an influence on increasing one’s creativity (fluency, originality, abstractness of title, resistance against hasty conclusions, exquisiteness). Second, the experience of creating artworks will increase one’s happiness. To prove that the hypotheses are true, an investigation about Business Creativity and happiness was carried out on 101 business major students, who attend a four-year-course university in Seoul. According to the analysis result, an experience of creating artworks has a meaningful effect on the increase of one’s Business Creativity and increase of happiness. Therefore, hypothesis 1 and hypothesis 2 were both proved to be true. This research is a pioneering research that verifies the relation between variables such as the experience of creating artworks and Business Creativity. In addition, the research is very meaningful for dealing with a topic about the experience of creating artworks and Business Creativity, which was only researched in the fields of psychology, education, and art, in the field of business. Furthermore, the research is meaningful as field experiments were carried out for three long months to verify whether the experience of creating artworks, an independent variable, has an influence on the increase of Business Creativity and increase of happiness. It is predicted that this research will have great meaning for being a more developed research compared to other previous art stimulation experiments. Lastly, this research has significance for considering the context of the business environment and carrying out field experiments, where other variables could have had an influence. This research recognizes the different variables that members of an organization can have in a business environment through the experience of creating artworks. It is expected that the experience of creating artworks will be very effective in the increase of Business Creativity and increase of happiness. Additionally, this experience is predicted to be highly valuable not only in the business field but also in the practical point of view.
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