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청소년 대상 극 공간 지도를 위한 보드게임 개발 연구

Title
청소년 대상 극 공간 지도를 위한 보드게임 개발 연구
Other Titles
A study to develop a board game to teach the theatrical space for youth
Authors
김보경
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 무대미술전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
김종구
Abstract
In modern times, the theatrical space haschanged from a mere physical place to a place that serves as a starting pointfor audience toexperience theater, which transcends time and space. At the sametime, the theatrical space greatly contributes to the entire flow of theater. Despite the growing importance of the theatrical space these days, there is theonly area in which the importance has been neglected: the education field. This paper highlights the problem that the educationon t he theater space in t he secondary education (in Korean) has been excludedor confined to a part of fine art in the art courses. The theatrical space has educational value in many ways. Students areable to enhance creativity by seeing the imaginary spacethat is created based on the storyline. In addition, students canunderstand the principles of design through physical settings. However, although the theatrical space is one of four essential elements of theater andhas educational value, it has been excluded from public education for a longtime. This is because people have confined the theatrical space only to an indoorspace like a movie theater. Moreover, in the education field, teachers have feltlimits in creating the theatrical space in small classrooms, as those spacesrequire variousequipment and tools to be created based on the scenario of theater. A few symbolic objects are used to express certain spaces in the theatrein education (TIE) and those objects arouse creativity of students. Inaddition, play enables students to recall past memory and exercise imaginationon the space. However, there are a number of variables in schools such as overall environment, teacher quality, students’ attitude to learning and so on. Underthese circumstances, teachers have difficulties in designing classes that canpromote creativity of students who are familiar with instructor-led training. Toovercome the difficulties there is a way of cultivating students’ creativity byutilizing teaching aids. Teaching aids help teachers achieve education goals byencouraging students to pay attention to and have interests in classes in anysituation. As a result, the need for various teaching aids is constantly on therise while effective teaching aids are not sufficient in school. The purpose of this paper is to develop teaching aids by using theaterand a board game that can be effectively used in school. Theater and a boardgame have significant characteristics in common that both put importance on spatialexperiences and the process of interaction by using space as a means. Educationon the theatrical space through a board game offers new ideas and interpretationson space to students. Therefore, this education method has potential to be a new form of education program underwhich space itself can be an artistic objective, andatthe same time serves as an element that determines the way of communication. More importantly, theater and a board game can be the effective education toolsbecause they can be combined wit h ‘play’ naturally. Entertainment that isinherent in play is the most important factor to consider in education as itdraws students to actively participate and concentrate in the classroom. A working prototype to create a board game in accordance with thepurpose of this study has been made after going through all stages fromplanning, designing, developing, testing, field application and correcting and tocompensating defects. The board game built upon the study results drew ahighlevel of attention and interests from students. Furthermore, the game helped studentsraise awareness on the theatrical space by creating game spaces on their own. Furthermore, the game proved that having fun while learning made education more effective, which was the purpose of creating the board game.;현대의 극 공간은 극장에서 벗어나 시공간의 한계를 뛰어넘는 형태로 변화하여 작품의 시작점이자 극을 이끌어가는 주도적인 역할을 담당하고 있다. 극 공간의 중요성이 점차 강조되고 있는 상황 속에서 변화의 흐름을 반영하지 못 하는 곳이 있는데 바로 교육 현장이다. 중등교육과정 속의 연극교육에서 극 공간은 배제되어 있거나 미술의 한 부분으로 한정된 교육을 시행하고 있다는 문제점에 주목하였다. 극 공간은 물리적인 측면에서 조형원리를 이해할 수 있 고 텍스트를 바탕으로 창조된 가상의 공간을 통해 미적 표현력을 향상시킬 수 있는 창의적인 교육적 가치를 발견할 수 있다. 또한, 연극의 4요소 중 한 부분으로써 연극이 가지고 있는 교육적 가치를 공유하고 있음에도 공교육에서 배제될 수밖에 없었던 이유는 극 공간은 극장이라는 건축 안으로 한정하거나 텍스트에 맞춘 많은 장치가 필요하다는 생각 때문에 교실에서 이루어지는 극 공간의 표현에 한계가 있다고 느끼기 쉽기 때문이다. 실제 교육연극에서 공간성에 대한 인지는 상징이다. 개인이 가지고 있는 공간에 대한 기억과 상상력은 놀이를 통해 발휘된다. 그러나 학교환경, 선생님의 자질, 학생들의 태도 등 다양한 변수가 존재하는 공교육 환경에서 강의식 교육에 익숙한 청소년에게 상상력을 불러일으키는 수업을 한다는 것은 어려움을 느낄 수밖에 없다. 이러한 한계성을 극복할 방안 중에는 교구가 있다. 교구의 활용은 어떤 환경에서도 교육 목표를 달성하는 데 도움을 줄 뿐 아니라 학생들의 수업에 대한 집중력과 관심 유발에 도움을 준다. 이처럼 공교육에서 활용할 수 있는 다양한 교구가 필요성이 요구되고 있으나 교육현장에서 효과적으로 활용할 수 있는 교구가 부족한 상황이다. 본 논문은 공교육 현장에서 활용할 수 있는 교구개발에 그 목적이 있으며 놀이학습으로 주목받고 있는 연극과 보드게임을 활용하였다. 연극과 보드게임은 중요한 공통된 특성이 있는데 공간적 경험을 중요시하며 공간을 매개체로 한 상호작용 과정이 중요하다는 것이다. 보드게임을 통한 극 공간 교육은 물리적 공간의 경계를 넘어서 공간에 대한 새로운 인식과 해석으로 공간 자체가 예술적 대상인 동시에 소통의 형태를 결정지을 수 있는 요소로 표현될 수 있는 새로운 형태의 교육 프로그램이 될 가능성을 가지고 있다. 또한, 연극과 보드게임이 교육적으로 의미를 가질 수 있는 가장 큰 특징은 그것이 '놀이'라는 측면을 풍부하게 포함하고 있다는 것이다. 놀이에 내재하여 있는 재미는 적극적인 참여와 몰입을 이끌어주기 때문에 교육 방법에서 고려해야 할 가장 중요한 요소이다. 이러한 연구목적에 따라 보드게임 제작을 위한 기획단계, 설계 및 개발단계, 테스트 및 현장 적용 단계, 수정 및 보완 단계를 거쳐 최종 프로토타입을 완성하였다. 연구 결과로 완성된 보드게임은 청소년의 높은 관심과 흥미를 끌어낼 수 있었으며 직접 게임공간을 구성하는 형태를 통하여 극공간 인식 제고와 게임을 통해 발생하는 재미를 통해 교육적 효과를 얻고자 했던 개발목표의 가능성도 확인할 수 있었다.
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공연예술대학원 > 무대미술전공 > Theses_Master
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