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한국음악분야의 재원조성 활성화 연구

Title
한국음악분야의 재원조성 활성화 연구
Other Titles
A Study of Fundraising Activation for Korean Traditional Music : Focused on Crowdfunding
Authors
박세린
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
Art organizations in Korean traditional music are highly dependent on public support. Support from corporations and individuals are very limited. However, when art organizations are mainly operated on public funding, it is difficult to achieve stable growth in the long run. Because public funds are limited and have winner-take-all structures, it is hard for creative art groups and minor-genre groups to stand a chance. Therefore, in order to expand the market of Korean traditional music and to develop into a virtuous circle structure, art organizations should find various ways of funding through alternative means. Crowdfunding is a method of raising funds from the public through web and social networks and has a positive impact on exposure and promotion. Therefore, this study proposes crowdfunding as a new funding source for Korean traditional music. The purpose of this study is to analyze the success and failure of crowdfunding campaigns pertaining to Korean traditional music. In this study, five campaigns were selected, including Sincerely Min, Korean Traditional Music Lounge Party, Chilseock Day Album Making Project, The First Concert of Bidan, and Making Popular Korean traditional music of Heungsinso. In this study, one-to-one in-depth interviews were conducted with practitioners of each campaign to analyze the effects of funding, perceptions of practitioners, success factors, and expected benefits. After analyzing the cases, I found that crowdfunding had a positive effect on the funding of Korean traditional music. In addition, the requisites for success were communication with investors, effective use of media, and various compensation systems. The expected effects from the case analysis are expected to have a positive impact on the popularization of Korean traditional music through fundraising, interactivity, and creativity. This study also addressed the problems of crowdfunding based on the results of case study analysis. From the viewpoint of the practitioners, the problems were that the recognition of fundraising was negative, the investor was focused on the network, the project was difficult to plan and manage, and the reliability of the project was low. In order to stimulate crowdfunding, it is necessary to educate practitioners of arts organizations, to establish strategic marketing plan from practitioners, to cultivate experts in crowdfunding in culture and arts, to reorganize crowdfunding platform, and to promote investment in cultural arts to potential investors. This study is meaningful in that it proposes crowdfunding as a new source of funding to promote the self-sustaining power of art organizations in the Korean traditional music field. Therefore, I hope this research will be able to motivate art groups to participate and leverage crowdfunding platforms as a viable resource.;한국음악분야는 공공지원의 의존도가 높으며 기업 및 개인의 지원이 상대적으로 부족하다. 그러나 예술단체가 공적 자금에 치우친 운영을 하면 장기적으로 안정적인 성장이 어렵다. 공공재원은 한정적이며 승자독식의 구조이므로 신진 예술단체나 비주류 장르의 창작활동을 도태할 가능성이 높기 때문이다. 그러므로 예술단체가 한국음악의 시장을 확대하고 선순환 구조로 발전시키기 위해 민간재원을 확보하여 다양한 재원조성의 방안을 모색해야 한다. 크라우드펀딩은 웹 및 모바일 네트워크를 통해 대중으로부터 자금을 모집하는 투자 방식을 말하며 재원조성과 홍보에 긍정적인 영향을 끼친다. 본 연구는 한국음악의 새로운 자금조달 방법으로 크라우드펀딩을 제시하고자 하였다. 이를 위해 크라우드펀딩을 활용한 한국음악분야의 공연을 중심으로 목표 모금액 달성에 대한 성공 및 실패 사례를 분석하였다. 본 연구에서 선정한 대상은 총 5건으로 , <국악이 야(夜)해진다>, <칠석데이 음반 제작 프로젝트>, <국악밴드 비단 첫 콘서트>, <국악의 대중화 만들기 젊은 국악단 흥신소>이다. 본 연구에서는 재원조성 효과, 실무자의 인식, 성공 요인, 기대효과를 분석하고자 각 사례의 실무자를 대상으로 일대일 심층면담을 실시하였다. 사례를 분석한 결과는 한국음악분야에서 크라우드펀딩이 재원조성에 긍정적인 영향을 끼친 것으로 나타났다. 또한 프로젝트의 성공 요인은 투자자와 원활한 소통, 효과적인 매체 활용, 다양한 보상체제의 구성이었다. 사례연구를 통해 나타난 기대효과는 재원조성의 다각화, 쌍방향성 소통, 창의성 증진으로 한국음악의 대중화에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 전망했다. 또한 본 연구는 사례분석의 결과를 토대로 크라우드펀딩의 문제점을 도출하였다. 이는 실무자의 관점으로 살펴본 문제점으로 모금행위에 대한 인식이 부정적인 점, 투자자가 지인 네트워크에 치중된 점, 프로젝트의 기획 및 관리가 어려운 점, 프로젝트의 신뢰성이 낮은 점이었다. 이에 대한 크라우드펀딩의 활성화 방안은 예술단체의 실무자를 대상으로 교육 실시, 실무자가 전략적인 마케팅을 구축, 문화예술분야 크라우드펀딩의 전문가 육성, 크라우드펀딩 플랫폼의 재정비, 잠재적 투자자에게 문화예술분야의 투자 홍보를 제시하였다. 본 연구는 한국음악분야에서 예술단체의 자생력을 증진시키기 위해 새로운 재원조성 방법으로 크라우드펀딩을 제안하였다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 본 연구의 결과를 토대로 많은 예술단체들이 크라우드펀딩에 참여하는 동기를 마련하기를 기대한다.
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