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다문화 감수성 신장을 위한 현대시 교육 연구

Title
다문화 감수성 신장을 위한 현대시 교육 연구
Other Titles
A study on the modern poetry education for increasing multicultural sensibility
Authors
정서진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
Multicultural sensibility is a concept that indicates the affective response aroused when witnessing the ‘others’ with multicultural backgrounds. The multicultural sensibility education takes charge of the aspect of affect in multicultural education. This study aimed to propose the necessity and concept of multicultural sensibility in the viewpoint of literary education, and suggest the educational direction that is able to be realized in modern poetry education. One of the affective characteristics of the students in secondary education is to have the abundant and acute sensibility. Such student’s emotion or attitude has a huge influence on their behavior since immediate action to the certain phenomenon tends to be influenced by feeling rather than knowledge. However, multicultural education so far has been limited to the people with multicultural backgrounds as a subject, or it has been done in a way that emphasizes the aspect of cognition of students focusing on the knowledge. So, the direction of education in the future needs to be transformed into the dimension of affective education with the attitude to give a help to others positively and actively. The Korean language subject is a curriculum that is able to express and explain the emotion felt by learners. Among them, literary subject is a curriculum in which sensitivity is greatly applied when appreciating poetry. This is because the learner has to keenly catch the poetic diction and to apprehend the meaning of the poetry diction in the poem. Modern poetry education can enhance the multicultural sensibility of learners by transforming the sensitivity applied when appreciating the poem into the direction aiming at multiculture and others. When examining the appling process of the multicultural sensibility and each stage of the process according to ‘ethical return process’ of E. Levinas, sensitivity, empathy, ethical subjectivity can be arranged as the detailed factors of the multicultural sensibility. The students can discover the others in a complex world through sensitivity and understand the situation of others through empathy, and furthermore, accept others as a community by giving hospitality to others with an ethical subjectivity. The text for the modern poetry education should be selected considering the multicultural sensibility and the degree of the multicultural sensibility equipped by the learners. However, present modern poetry education has a limit in regard to multiculture since the poem limited to the particular poet is included in the text book. In order for education that takes into account various aspects of the multicultural sensibility and various levels of students, more various contents of education should be arranged. This study has significance for the fact that it apprehends such problem that multicultural education has in education, and grow up students into the ethical ‘subject’ with ethicality by suggesting the alternative for this through the concept of multicultural sensibility.;본 연구는 다문화 감수성의 필요와 개념을 제시하고, 현대시 교육에서 실현할 수 있는 다문화 감수성의 신장을 위한 교육의 방향을 제언하는 것을 목적으로 하였다. 다문화 감수성은 다문화 현상에서 타자들을 목격할 때에 촉발되는 정의적 반응을 일컫는 개념으로, 다문화 감수성을 신장하여 학습자들의 반응을 행위로 연결시키기 위해서는 정의적 영역에서의 교육이 이루어져야 한다. 다문화 감수성은 지금까지의 다문화교육에서 널리 강조되던 개념은 아니다. 그럼에도 학습자들의 다문화 감수성 신장을 현대시 교육의 중요한 목적으로 삼고 연구를 진행하게 된 이유는 학습자들의 정서 또는 태도가 행위에 막대한 영향을 미치기 때문이다. 따라서 감수성이 풍부하고 예민한 중등교육 시기의 학습자들에게 타자에 긍정적이면서도 도움을 베푸는 데에는 적극적인 자세를 갖추게 할 필요가 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 현재 다문화교육에서 보완되어야 할 지점들을 살피고, 다문화 교육과 현대시 교육의 접점을 확인하는 가운데 다문화 감수성의 개념을 현대시 교육에 맞게 재개념화하였다. 지금까지의 다문화교육은 다문화 배경을 가진 사람들로 그 대상을 한정하거나, 다문화와 관련된 지식을 중심으로 하는 학습자의 인지적 측면을 부각하는 방식으로 이루어졌다. 그러나 어떠한 현상에 따른 즉각적인 행위는 지식보다는 감정에 영향을 받는 경향이 크다. 국어과에서는 언어를 통해 학습자들이 느끼는 감정을 표현하고 받아들이는 정서적 측면의 능력에 대해서도 많은 관심을 기울이고 있으며, 그 중에서도 문학 과목은 문학적 형상화와 상상력의 힘을 바탕으로 학습자의 감수성 신장에 중요한 역할을 담당하고 있다. 이 연구에서는 국어과 교육에서 그 중요성이 증대하고 있는 문학 분야의 감수성의 문제를 다문화 현상에서 타자를 지향하는 방향으로 연결시킴으로써, 국어과 교육에서의 다문화 감수성의 문제를 본격적으로 다루고자 하였다. 다문화 감수성의 작용 과정 및 과정의 각 단계는 레비나스의 윤리적 회귀 과정을 토대로 살펴볼 수 있었는데, 특히 민감성, 공감, 윤리적 주체성 등의 세부 구성요소들의 작용에 주목할 수 있었다. 학습자들은 민감성을 통하여 복잡한 세계 속에서 타자성을 발견할 수 있으며, 공감을 통해 타자의 처지를 이해할 수 있고, 나아가 윤리적 주체성을 갖추고 타자에게 환대를 베풀어 하나의 공동체로 받아들일 수 있다. 현실의 세계 속에서 이와 같이 다문화 감수성이 발현되는 것과 마찬가지로, 시를 감상하며 경험하는 시의 세계에서도 다문화 감수성이 발현될 수 있다. 학습자들의 다문화 감수성을 자극하기 위해서는 학습자가 갖추고 있는 다문화 감수성의 정도를 고려하여 작품을 선정하여야 한다. 현재 현대시 교육에서 다문화와 관련된 성취기준에 따라 교과서의 제재로 선정되고 있는 시 작품은 하종오 시인의 시로 한정되고 있다. 하종오 시인은 한국 사회가 당면한 다문화 사회의 현실에 눈을 뜨고 이를 시로 형상화하였다. 그러나 시를 감상하는 묘미 중 하나는 감추어진 것을 드러내고, 모호한 시어에 의미를 부여하는 데에 있다. 따라서 사회의 단면이 직접적으로 나타나는 하종오 시인의 시 외에도 높은 수준의 다문화 감수성을 갖추고 있는 학습자를 위한 시 작품 및 교육의 내용도 마련되어야 한다. 본 연구는 현대시 교육 안에서 다문화교육이 갖는 이러한 문제점을 파악하고, 이에 대한 대안을 다문화 감수성의 개념을 통하여 제시하였다. 그리고 학습자들이 윤리성을 갖춘 주체로 성장하고, 다문화 시대에 필요한 감수성을 가진 환대의 공동체를 형성할 수 있게 하는 교육 내용과 방법을 구안하였다. 교육 내용과 방법 설계의 원리와 실제가 다양한 장에서 실천적 검증을 거치지 못한 점은 한계로 남지만, 다문화 감수성의 개념을 국어과 교육 차원에서 새롭게 설정하고, 그에 따라 현대시 교육에서의 다문화 감수성 교육 내용과 방법을 구체화하여 제시하였다는 점에서 이 연구의 의의를 찾을 수 있다.
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일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
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