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스몰웨딩을 위한 감성 웹 아이덴티티 디자인에 관한 연구

Title
스몰웨딩을 위한 감성 웹 아이덴티티 디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Emotional Web Identity Design for Small Wedding
Authors
김소정
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
Wedding has always been regarded as one of the most important events of its time, but in recent years its essential meaning has been faded and transformed into a large-scale wedding show. For premarital couples who are lacking economic power, it is both a pleasure and a burden to prepare for the wedding. To solve these problems, small wedding is emerging as an alternative. As women become more educated, increase in social activities and employment, with decline in fertility rates, many women are able to enjoy higher income and free time, which has become an important consumer segment in the consumer market. Women tend to value emotions and respond very sensitively to them, which are making themselves more valuable in the emotional economy. Customized small weddings that match the needs of consumers and direct the wedding according to their wishes are best suited for emotional design. The Web became a leading mean of public relations and marketing tool in the 21st century as it enabled interactive communication regardless of time or space. The advantage of the web market is that the web can change visually from time to time to accommodate changing trends and consumer lifestyles. However, the most current websites seem to be lack of understanding consumers and to be designed to just focus on information transfer, which emotional factors are insufficient. Therefore, if a wedding brand is constructed on the web by emphasizing emotional characteristics, it will have the best effect of sharing thoughts and emotions of female consumers in the marriage age. As a result, wedding website designers must explore ways to attract users and visually suggest the wedding they want by using a variety of colors and moods. The study investigated how to develop wedding color images based on emotions to strengthen the small wedding web identity. Small wedding websites offer customized services, so image is an important visual tool and visual diversity is strongly required in this area. Images using color and sensibility that match each wedding are more specific and diverse in concept; and are more likely to be used in the future because of their high utility value in the small wedding. Therefore, in order to examine the new possibility of wedding concept image for small wedding, the research developed the methodology of wedding preference image test. The test is based on the development of wedding image using emotional adjectives and color, which aims to create a diverse and deeply involved emotional web identity system. The thesis suggests the effective visual identity for the future of small wedding industry, which has a new influence on the Korean wedding culture. To achieve the object of the study, domestic and foreign small wedding web identities were compared and analyzed in order to derive wedding images by using I.R.I emotional adjectives. Using the wedding images based on emotional adjectives, the study surveyed Korean women in their 20s and 30s, and developed the brand identity based on the results. It is to connect each concept adjective with a wedding image, which is to help the simulation and raise the brand awareness while considering user's needs. On the basis of the analysis, this study aims to combine the methodology of small wedding web identity with emotional adjectives and colors with the information structural design on the web. Finally, it is hoped that the results of this research will strengthen the emotional web identity by studying differentiated and original visual objects in the small wedding field, which is expected to have a greater potential in the future.;웨딩은 항상 시대의 가장 중요한 행사 중 하나로 여겨져 왔으나 최근 들어 본질적인 의미는 퇴색되고 남에게 보여주기 식의 큰 규모의 웨딩으로 변질되어 왔다. 경제력이 부족한 예비부부들에게는 웨딩 준비가 기쁨인 동시에 부담으로 다가오며 이런 문제점을 해결하기 위한 방안의 일환으로 스몰웨딩이 대안으로 떠오르고 있다. 여성의 고학력화, 사회활동과 취업의 증가, 가사노동의 기계화 및 외부화, 출산율 저하 등으로 많은 여성들이 보다 높은 소득과 자유 시간을 즐길 수 있게 되면서 소비 시장의 중요한 소비 계층으로 부상하게 되었다. 여성들은 감성을 소중하게 생각하고 감성적인 것에 보다 민감하게 반응하기 때문에 감성적 경제환경에서 그 가치가 더욱 높아지고 있다. 소비자의 니즈를 고려해 원하는 바에 맞춰 웨딩을 연출해주는 맞춤형 스몰웨딩은 감성디자인에 가장 적합하다고 할 수 있다. 웹은 시간과 공간의 제약을 받지 않고 쌍방향 커뮤니케이션이 가능해지면서 21세기의 대표적인 홍보와 마케팅 수단이 되었다. 웹 마케팅의 장점은 급변하는 트렌드와 소비자 라이프스타일에 맞추어 즉각적인 대응과 시각적인 변화를 거듭할 수 있다는 것이다. 그러나 오늘날 대부분의 웹사이트들의 문제점은 소비자에 대한 이해가 부족하고 정보전달 위주로 디자인되어 감성적인 요인은 미흡한 것으로 생각된다. 그러므로 감성적 특성을 강조하여 웹상에서 웨딩 브랜드를 구축한다면 결혼 적령기의 소비자의 마음과 감성을 공유하는 최상의 효과를 얻을 수 있을 것이다. 따라서 웨딩 웹사이트 디자이너는 사용자를 유도하는 방법을 모색하고 다양한 컬러 및 분위기를 통해 사용자가 원하는 웨딩을 시각적으로 제안하는 방법을 탐구해야 한다. 본 연구는 스몰웨딩 웹 아이덴티티를 강화시키기 위한 방법으로 감성을 이용한 웨딩 컬러이미지 개발에 초점을 두었다. 스몰웨딩 웹사이트는 고객맞춤형 서비스를 제공하기 때문에 이미지가 중요한 시각적 도구이며 시각적 다양성의 필요가 절실한 영역이다. 각 웨딩마다 어울리는 컬러 및 감성을 사용한 이미지는 컨셉이 구체적이고 다양하며, 스몰웨딩 분야에서 활용도가 높아 앞으로 활용될 가능성이 크다. 따라서 스몰웨딩에 대한 웨딩별 컨셉 이미지의 새로운 가능성을 확인하기 위해 감성형용사 및 컬러를 사용한 웨딩 이미지화 개발을 전제로 하여, 사용자의 취향에 맞는 웨딩 이미지 테스트를 하는 방법론을 도출시켜 보다 다양하고 심화된 감성 웹 아이덴티티 시스템을 창출하고자 하였다. 이에 본 논문은 한국 웨딩 문화에 새로운 영향을 미치고 있는 스몰웨딩의 앞으로 나아갈 방향을 위해 효과적인 시각 아이덴티티 제시를 목적으로 국내·외 스몰웨딩 웹 아이덴티티를 비교 분석하고, IRI 감성형용사를 사용해 웨딩이미지를 도출했다. 또한 형용사별 웨딩이미지를 사용해 브랜드 타겟층인 20~30대의 한국 여성에게 설문조사를 한 후, 그 결과를 반영해 브랜드 아이덴티티를 개발했다. 이는 객관적인 웨딩의 컨셉 형용사와 이미지를 연결시켜주어 시뮬레이션을 돕고 사용자가 진정으로 원하는 바가 무엇인지를 고려하여 브랜드 인지도를 높이기 위함이다. 본 연구는 감성형용사 및 컬러를 적용한 스몰웨딩 웹 아이덴티티의 방법론과 웹의 정보 구조적 디자인의 접목을 함께 시도하고 있다. 연구의 결과를 통해 향후 개발 가능성이 클 것으로 예상되는 스몰웨딩 분야에서 차별화되고 독창적인 시각물을 연구하여 감성 웹 아이덴티티가 강화될 수 있기를 기대한다.
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