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국내 유아 완구의 패키지 디자인 개선 방안에 대한 연구

Title
국내 유아 완구의 패키지 디자인 개선 방안에 대한 연구
Other Titles
A study on Improvements of Domestic Toy Package Design for Toddlers : Focused on toys for 2~4 years
Authors
이나연
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
완구는 유아의 발달 과정에 중요한 역할을 한다. 유아는 놀이를 통해 생활에 필요한 행동과 지식을 학습하고 사회성을 습득하게 되는데, 완구는 이러한 놀이의 도구로 완구의 적절하고 올바른 활용은 유아의 원활한 놀이 진행을 도우며, 놀이 수준을 높이는 데에 영향을 미치기 때문이다. 유아기의 경험과 인지적 발달은 이후의 전반적인 일생의 기반이 되므로 유아기에 접하게 되는 완구는 인간의 성장에 밀접한 영향을 미친다고 말할 수 있다. 현재 완구 시장은 유아 인구의 수는 감소하였으나 소수의 자녀에 대한 부모의 지출은 증가하여 시장 규모는 더욱 확대되었는데, 저가의 일회성 완구의 소비는 줄어들고 고가의 고급 완구의 소비가 증가하는 추세이다. 또한 간편한 온라인 결제가 활성화되면서 개개인의 해외 온라인 시장 접근이 용이해졌으며, 디지털 기술의 발달로 전자 기술과 인터넷 기술을 활용한 기존에 없던 새로운 완구도 꾸준히 탄생하고 있다. 이처럼 확장되는 시장은 국내 완구 업계의 성장에 좋은 기회이지만, 한편으로는 급격하게 변하는 시장 상황을 빠르게 판단하여 적응하고 대처하는 것이 중요한 상황이다. 패키지 디자인은 소비자에게 영향을 미치는 최종적 마케팅 수단으로서 그 중요성이 높아지고 있는데, 이에 본 연구자는 국내 완구 패키지 디자인의 실태를 파악하고 현재 소비자의 기호에 잘 부합하는지를 알아보고자 하였다. 국내 완구 패키지는 관습적으로 많은 조형 요소와 다채로운 색채를 사용하여 화려하고 복잡하게 디자인되고 있는데, 흥미로운 시각적 자극을 주지만 과도할 경우 산만한 구성으로 시선을 분산시키고 강조성이 떨어질 위험이 있다. 해외 완구의 패키지 디자인은 상대적으로 더 단순하게 디자인 되었는데, 이 두 가지 형식의 완구를 비교하여 그 차이점을 도출하고 소비자에게 두 종류의 패키지 디자인을 제시하여 소비자가 더 선호하는 디자인 스타일을 조사하였다. 국내 완구의 패키지 디자인 분석 대상은 패키지 전면의 구성 요소로 제한하였고, 이 구성요소를 법적으로 반드시 표기해야 하는 요소(사용 연령, 건전지 사용 유무 등)/ 일반적으로 반드시 표기하는 요소(제품명, 브랜드 로고 등)/ 제품에 대한 시각적 설명 요소로 구분하였다. 이 세 가지 요소를 다시 조형 요소와 사용된 색채로 나누어 각각의 수를 계산하였다. 분석 결과 국내 완구는 해외 완구보다 약 60% 이상의 조형 요소와 색채를 더 많이 사용하고 있었으며, 소비자 조사 결과 해외 완구의 평균 수치를 적용하여 디자인한 패키지가 기존 패키지보다 호감도와 신뢰도, 제품의 명시성 등에서 더 높은 선호를 보였다. 이와 같은 연구를 통하여 도출한 결론은 다음과 같다. 현재 국내 완구 패키지 디자인은 장식적 요소가 과도한 경향이 있다. 소비자는 지금보다 절제되고 정리된 단순한 디자인을 선호하였고, 그 이유는 제품의 식별이 쉽고 제품 설명의 가독성이 좋아 이해가 빠르기 때문이었다. 즉 국내 완구 패키지는 패키지 디자인 본연의 기능을 충실하게 이행하여 제품이 더욱 강조되어 보이도록 하고 소비자가 제품에 대한 정보를 쉽고 빠르게 받아들일 수 있도록 하는 것에 중점을 두고 디자인해야 한다. 완구 패키지는 기본적으로 원색인 제품과의 조화를 위해 원색을 사용하게 되지만, 패키지의 모든 면을 다양한 원색으로 채우는 것은 자제하고 제품과 어울리는 주조색을 선정하여 강조하되 그 외의 부분에서는 무채색 등의 여백을 두어 중요한 부분에 시선이 더욱 집중되도록 해야 한다. 패키지를 구성하는 조형 요소 중에서 소비자에게 제품에 대한 정보를 전달하는 설명적 요소는 제품마다 기능과 구성품이 각기 다른 완구의 특성상 반드시 필요한 요소이다. 기존의 국내 완구에서는 설명적 요소까지도 장식적으로 이용하기 위하여 색색의 변형된 글자, 다수의 중복된 사진 등을 남발하는 경우가 있는데, 타이포그래피를 중심으로 좀 더 정리되고 단순하게 디자인하여 가독성을 높이고 정보 전달에 집중해야 한다. 기타 장식적인 요소들도 제품의 특성에 따라 필요하다고 판단될 경우 사용할 수 있지만, 무의미하게 반복되거나 지나치게 강조되어 시선을 분산시키지 않도록 주의해야 한다. 패키지 전면을 구성하는 모든 요소는 제품을 돋보이게 하기 위해 존재함을 잊지 않고 제품과 패키지의 적절한 조화와 조형적 아름다움을 추구하며 디자인한다면 현재 완구 패키지 디자인보다 한층 개선된 디자인을 만들어 낼 수 있을 것이다. 본 논문에서는 심도 있는 연구를 위하여 대상 완구를 엄마놀이, 병원놀이, 계산대놀이, 피아노놀이, 전화기놀이의 5종으로 선정하여 진행하였다. 이 5종을 선정한 이유는 이것이 2~4세의 유아기를 대표하는 역할놀이 완구이기 때문이고, 2~4세의 유아기를 대상으로 한 이유는 이 시기에는 유아의 자아가 미숙하여 완구의 구매를 결정하는 것이 대부분 부모이기 때문이다. 즉 부모에게 선택받는 완구류를 중심으로 연구를 진행하였다는 한계를 갖는데, 후속 연구에서는 유아가 결정권을 갖는 4세 이후의 완구 패키지 디자인에 대해서 연구를 진행한다면 국내 완구 패키지 디자인의 개선된 방안을 정립하는 데 큰 도움이 될 것이다.;Toys play an important role in development of toddlers. Toddlers learn proper behaviors and knowledge needed for their lives through playing since the adequate use of toys, the instruments for play, would impact on their progresses and the level of the play. As the experience and the cognitive development during early childhood would form a basis in their lives afterward, the toys used during early childhood would be closely connected with a human growth. Now, the toy markets have expanded due to increased spending by parents for a small number of children though the total number of toddler has decreased. There is a tendency that consumption of low-priced disposable toys decreases while that of high-priced premium toys increases. Besides, the consumers may access overseas online markets easily by a simple online payment and the new toys using the electronic and Internet technologies appear to the market with the advanced of the digital technology. Such growing markets provide a good opportunity for expansion of the domestic toy business but it is important to adjust and respond to rapidly changing markets. As the package design is a final step of marketing that influence the consumers with increasing importance, this study aimed to identify the current situation of a domestic toy package design and examine if it satisfies the demand of consumers. Traditionally, domestic toy package designs have been intricate and complex using multiple formative elements and diverse colors, providing a visual attraction. However, the excessive and distracted composition may distract attentions while reducing the level of focus, while overseas toy package designs are relatively simple and conside. This study compared both types of toys, analyzed their difference, and identified a design style preferred by consumers through suggesting 2 kinds of package designs. The analysis of domestic toy package design was limited to the components on the front of package and they were divided into components that are legally required(age, battery use)/ ones generally required(product name, brand logo etc)/ other decorative components. These 3 components were divided into formative elements and colors used and their numbers were calculated. As a result of the analysis, domestic toys used formative elements and colors more often than overseas toys over 60%. Besides, the consumer survey showed that the package design applying average figure of overseas toys had a higher preference than the existing package in terms of attractiveness, reliability, and explicitness of a product. The conclusions are as follows. The present domestic toy package design is characterized by excessive decorative elements. The consumers preferred simple and concise design because of easier identification and faster understanding on the property of the product. In other words, domestic toy package should be designed with a focus on the product itself through fulfilling package design's own functions and helping consumers acquire the product information easily and quickly. Vivid colors are used for toy package for harmony with a primary colored product but using various primary colors on every side of package has to be avoided. A dominant color matching with a product should be selected while leaving a blank with achromatic colors for others for concentration on an important part. In formative elements composing package, explanatory element conveying product information to consumers is an essential since toys have different functions and components. There is a case that domestic toys overuse colorful transformed characters and many duplicated photos to use explanatory elements for decoration and it is necessary to concentrate on enhancing legibility and conveying information through more simplified and arranged design centered on typography. Though used if necessary considering a characteristic of a product, other decorative elements may not distract attention through unnecessary repetition or overemphasis. More improved toy package design may be created through pursuing adequate harmony between product and package with formative beauty, with the fact that every element composing the front of package exists to make the product stand out. For in-depth research in this paper, 5 subject toys were selected including the playing mother, the hospital, the counter, the piano and the phone. The reason why these five plays were selected is that they are representative role playing toys in infancy between 2~4 and it was selected because in such a period early children have immature ego so mainly parents decide to purchase a toy. That is, this study has a limitation in that it was done for toys selected by parents. A further research will be needed to focus on children older than 4 years who are able to choose toys themselves to establish measures to improve domestic toy package design.
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