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익스트림 스포츠 장비를 응용한 스포티즘 패션 디자인 연구

Title
익스트림 스포츠 장비를 응용한 스포티즘 패션 디자인 연구
Other Titles
A Study on Sportism Fashion design by Extreme sports Equipments
Authors
김현주
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
우리가 살아가고 있는 현대 사회는 기술의 발달과 경제적 풍요가 생활수준의 향상과 여가시간의 증대를 가져 오게 되었다. 확대된 여가 시간과 과학 기술 발달은 문화 전반에 영향을 주어 스포츠와 레저 산업으로 확장되었다. 더불어 국민소득 증가, 주 5일제 정착, 자기관리와 높아진 건강에 대한 관심으로 레포츠를 즐기는 인구가 점차 늘어나고 있다. 레포츠가 보편화 되면서 스포츠 활동 자체의 참여 만족도를 뛰어 넘어 보다 창의적이고 스릴이 넘치며 극한 상황을 이겨내는 과정으로 변화되고 있다. 한편 급변하는 시대에 대한 중압감으로 사회 전반적인 우울한 분위기와 미래에 대한 불안감이 고조되고 있어 자신의 정신적, 신체적 한계를 극복 해 나가는 인내력과 정신력이 필요한 모험적인 여가 스포츠에 관심을 갖기 시작했다. 이러한 현상으로 여가 스포츠로써의 익스트림 스포츠가 주목 받고 있다. 익스트림 스포츠는 생명의 위험을 무릅쓰고 행하는 스포츠를 통칭하며, X-game이라고도 한다. 인라인 스케이팅, BMX, 웨이크 보드 등이 유행되면서 X-game이 하나의 스포츠로써 익스트림 스포츠라는 분야로 발전하게 되었다. 익스트림 스포츠와 같은 극한 운동을 통한 스포츠 붐이나 각종 스포츠 동호회 활동 등을 통해 일반인들도 일상적으로 손쉽게 받아들여 즐길 수 있게 되었다. 익스트림 스포츠가 대중화된 스포츠 활동으로 변화되면서 의복의 착장 형태도 바뀌고 있으며, 스포츠 의류가 일상생활에 필수적인 의복 아이템으로 결합하여 나타나고 있다. 이러한 특징은 스포츠와 여가활동의 경계를 허물어 스포츠 웨어가 일상생활에서도 착용할 수 있는 의복으로써의 변화를 가져 왔다. 이를 증명하듯 스포츠의 일상화를 의미하는‘애슬레틱(Ethletic)’과 ‘레저(Leisure)’가 합쳐진 합성어 ‘애슬레저(Ethleisure)’라는 새로운 키워드가 등장하였다. 이러한 변화는 유스(youth) 세대들이 즐겨 입는 스트리트 패션이 유입되어 스트리트 룩이 접목된 스포티즘 패션, 혁신적이며 두 가지 이상의 요소가 결합한 하이브리드 스포티즘 패션, 레트로 코드가 접목된 스포티즘 패션, 하이클래스의 니즈가 반영된 럭스 스포티즘 패션 등 다각화 된 방향성을 갖게 되었으며 뉴 스포티즘으로의 진화 즉, 새로운 패러다임이 시작된 것이다. 이에 스포티즘 패션은 하나의 트렌드의 개념으로부터 벗어나 다양한 컨셉의 영역이 복합적으로 융합 되어가는 현대인의 발달한 감성에 맞게 진보된 스포티즘 패션이 요구 되어진다. 이에 본 연구에서는 익스트림 스포츠에 대한 개념과 종류, 익스트림 장비의 특성을 고찰 한 후 익스트림 스포츠 장비의 특수 소재와 장식적 기능적 디테일을 중심으로 그것이 지닌 조형적 특성을 분석, 디자인에 응용하여 창의적 제품을 체계적으로 개발하여 제시함에 목적이 있다. 본 연구의 내용은 첫째, 차별화된 스포츠 브랜드의 컨셉을 제시하기 위해 익스트림 스포츠 장비에 대해 연구 분석하고 이를 응용한 패션 디자인 사례를 연구하였다. 둘째, 국내 시장에서 경쟁력을 확보하기 위해 시장 조사와 정보 분석을 통해 브랜드 컨셉과 포지셔닝을 설정하였다. 셋째, 독보적이고 차별화된 브랜드를 구축하기 위해 상품구성 기획을 하여 익스트림 스포츠 장비를 응용한 디자인을 개발 계획하였다. 넷째, 기존 스포츠 시장에서의 상품 디테일이나 이미지를 뛰어 넘어 익스트림 장비에서 착안한 장비의 기능성을 충분히 발휘, 재해석 될 수 있도록 초점을 맞추어 디자인을 개발하였다. 다섯째, 익스트림 장비 고유의 다양한 기능적인 역할이 서로의 연관성을 가지고 크로스 코디네이션이 가능하도록 제작하였다. 이를 토대로 제작한 작품 6점을 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 익스트림 스포츠 장비의 특징과 조형성을 디자인에 응용함으로써 다양하고 새로운 디자인 창출이 가능함을 알 수 있었다. 둘째, 각 디자인에 익스트림 스포츠 장비를 분석하여 적용한 디테일과 트리밍은 디자인에 있어서 구조적, 기능적, 미적 측면을 통합 시킬 수 있었다. 셋째, 소비자 선택 효율이 높은 색채인 블랙 컬러와 레드 컬러를 사용하였고 스포티즘 패션의 역동성을 표현 할 수 있었다. 화이트와 블루를 포인트 컬러로 생동감을 주었으며 메탈릭 컬러를 사용하여 테크니컬 기어(gear)의 기능적인 브랜드 이미지를 부여 할 수 있었다. 넷째, 스포츠 웨어의 기능성을 작품에 반영하고자 흡한속건, 자외선차단, 방수, 방풍, 발열의 기능성 소재를 사용하고 일상생활 및 스포츠 활동에 적합하도록 스트레치성이 뛰어난 소재를 사용함으로써 패션성과 함께 기능성을 동시에 만족 시킬 수 있는 제품으로 제시 할 수 있었다. 다섯째, 사전 기획 및 디자인 단계부터 상품 개발 방향을 숙지하여 제품을 개발한 결과 각각의 테마안에서의 코디네이션 뿐 아니라 서로 다른 테마의 크로스코디네이션이 자연스럽게 이루어져 개발 아이템의 효용가치가 부가 될 수 있었다. 여섯째, 뉴 스포티즘의 다각적 경향을 브랜드 제품에 압축시킬 수 있었다. 즉, 남성성과 여성성의 융합, T.P.O 적용의 확대, 장비의 디테일과 패션의 만난 하이브리드성, 다기능성(transformability)이 적용된 결과를 제시 할 수 있었다. 이와 같이 익스트림 스포츠 장비를 집중 분석 및 상품에 접목하여 고객의 기호와 요구를 반영한 고감도의 스포티즘 패션 상품을 개발 제시함으로써 스포츠웨어로써의 기능적인 만족을 넘어서 감성적인 욕구 충족까지 기대해본다. 더 나아가 스포티즘 패션 시장 활성화에 궁극적인 목표를 둔다.;Today’s modern society, where it is knowledge-based and informative, has helped improving the technology, the life’s overall well-beings, and bringing the growth of leisure times. Both increased leisure times and advanced science and technology has influenced society’s culture, resulting in expansion of sports and leisure industry. By the increasing gross national income, implementing 5-day-a-week work system, and increasing people’s interests in health and self-management, the number of people enjoying leports (leisure + sports) is gradually increasing. After leports generalized, there has been a shift in process to more creative and thrilled, having chance to overcome more extremes, beyond just a satisfaction from participating in sports itself. People also began to have interests in more adventurous leports requiring both fortitude and strong mental to overcome their mental and physical limitations caused by this society’s depressing atmosphere with inclining anxiety toward the future in rapidly changing society. For this very reason, this so called “extreme sports” is now getting much attention by people as leports. Extreme Sports, practicing risking a threat even to one’s life, is also called “X-game”. As numbers of new equipment have been developed, in-line skating, BMX, wakeboard, etc become more popular making X-game become a part of a sports, developing the field of extreme sports. Through “boom”of extreme sports, or being a member of many sports clubs, people could easily adopt the extreme sports and enjoy them. As extreme sports changed into everyday sports, the way people wear their outfits has also been changing, resulting in sportswear becoming necessary in daily lives by either modifying and/or combining with everyday dress. This new character has brought changes in sportswear, making it possible to wear during daily lives breaking the boundary between sports and leisure activities. To prove this change, a new keyword “Athleisure” has appeared combining “Athletic” and “Leisure”, meaning sports in daily lives. It has been introduced to street fashion that youth generation likes to wear thereby having multiple directions such as sportism fashion with street fashion, innovative with combining two or more factors to create hybrid sportism fashion, sportism fashion with retro code, luxe sportism fashion reflecting high class needs, etc. and started an evolution into a new sportism, that is, a new paradigm. So what is needed is more progressed sportism fashion, what is appropriate to modern people’s developed sensitivity, into which multiple concepts complexly blend beyond a concept of having just one trend. Therefore this research has its purpose in developing and suggesting a new creative products systematically by studying the concept and types of extreme sports that are currently expanding even to public, and analyzing their formative characteristics based on equipment’s special materials and decorative/functional details. Also, it is to study the concept of “sportism” which has expanded into a new paradigm, and analyze current state of designs to develop a new fusion design with extreme sports and sportism fashion, having diversified directivity. Furthermore, it has an ultimate goal in vitalizing sports fashion market. The contents of this research first, analyze extreme sports equipment to suggest differentiated sports brand and concept, and study examples where they are applied. Second, set the brand concept and positioning through market research and information analysis, to secure its competitiveness in the domestic market. Third, develop and apply designs using extreme sports equipment after planning the product structure appropriate to domestic market to create a differentiated brand. Fourth, develop new designs focused to make it go beyond product details and images in the current market and well exhibit and reinterpret the full functionalities came from extreme sports. Fifth, develop designs that extreme equipment’s various inherent functional roles are cross co-ordinatable with interrelationship Through six developed designs based on these, these are what can be concluded as: First, it allows to know the possibility to create new and diverse designs by applying extreme sports equipment’s features and formativeness. Second, details and trimmings applied to each design after analyzing extreme sports equipment can combine structure, functionality, and aspect of beauty. Third, it expresses sportism fashion’s dynamics by using black and red that have customer’s higher selective efficiency. White and blue colors are used as point color to add liveliness, and metallic colors to add the brand images of technical gear functionality. Fourth, it can be suggested that it fulfills the needs in both fashion and function by using materials that dry quickly, block direct sunlight, are waterproof, protective against the wind, and able to generate heat to reflect sportswear’s functions, and using well-flexible material to make it suitable for both daily life and sports activities. Fifth, after developing products, already aware of direction of product development in pre-planning and designing phase, it can not only be co-ordinated within each theme but also cross co-ordinated naturally with other themes thereby adding effective values to developed items. Sixth, it can be possible to compress diverse tendency of new sportism into a brand products. That is, it suggests results after applying masculine and feminine, expansion of T.P.O application, hybrid between equipment’s details and fashion, and transformability. By suggesting sportism fashion development with high sensitivity reflecting customer’s preference and needs after intensive analysis of extreme sports equipment and grafting it to the products, it is expected not just to meet the functionality as a sportswear but also go beyond to meet the sensitive needs. Furthermore, the ultimate goal is set to vitalize today’s sportism fashion market.
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