View : 36 Download: 0

헤르조그와 드 뮤론 건축의 파사드를 응용한 패션디자인 연구

Title
헤르조그와 드 뮤론 건축의 파사드를 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A Study on Fashion Design Based on Herzog & de Meuron’s Architectural Façade : Focused on Cut out Technique of Laser Cutting
Authors
김은영
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
급변하는 현대사회에서 패션은 단순히 기능적인 목적을 초월한 예술적 가치를 중요시하게 되었다. 이에 패션 디자이너들은 인문, 사회, 예술, 건축, 공학 등 여러 가지 분야에 걸쳐 학제간 연구 교류를 통해 문제 해결을 시도하고자 하고 있다. 현대의 건축은 다양한 재료와 구축법의 발전을 기반 하여 과거처럼 양식이나 유형으로 구분하기 힘들 정도로 다양하고 자유로운 표현을 건축 외피에서 실현해내고 있다. 헤르조그와 드 뮤론은 재료의 본질적 속성에 다양한 가공기법으로 건축의 표피를 만들어내는 독창적인 건축을 하는 그룹으로 알려져 있다. 본 연구는 헤르조그와 드 뮤론 건축의 파사드를 통해 나타나는 조형적 특징을 분석하여 패션 디자인에 모티프로 활용하고, 이를 레이저 커팅 표현을 통해 실현함으로 패션에 있어서 건축의 파사드에서 나타나는 조형성의 접목과 그 표현 가능성을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 고찰은 단행본, 학위논문, 학술지 등을 통한 문헌연구와 인터넷, 컬렉션지, 패션 정보 사이트를 통한 실증적 연구로 자료를 분석하였다. 이론적 배경으로는 헤르조그와 드 뮤론의 건축이론의 배경과 작품세계를 알아보고 이를 통해 그들의 건축 파사드에서 나타나는 조형적 특징을 형태, 색책, 재질, 공간감으로 분류하였으며 파사드의 정의와 유형별 특징을 살펴보았다. 또한 레이저 커팅의 컷 아웃 기법에 관한 정의, 소재, 패턴에 따른 컷 아웃의 특징, 컷 아웃 기법을 응용한 현대 패션디자인 사례를 분석하였다. 이러한 이론적 자료를 바탕으로 헤르조그와 드 뮤론 건축의 파사드에 나타난 조형적 특징을 응용하여 6벌의 작품을 제작하였다. 헤르조그와 드 뮤론 건축 파사드에 나타난 조형적 특징을 응용하여 패션 디자인에 관한 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 헤르조그와 드 뮤론의 건축에서 나타난 파사드의 조형적 특징은 점, 선, 면에 의한 일정한 단위형태로 구성하여 다양한 배열형식을 통해 파사드에 입체적인 효과를 보여주고 있다. 특히 점에 있어서는 확대된 점을 의미하는 원의 형태를 크기의 변화를 주어 반복에 의한 다양한 패턴을 구성하고 있었으며 선에 있어서는 곡선과 직선의 특징이 두드러지게 나타나고 있는데 곡선은 반복적으로, 직선은 길이와 선의 굵기에 변화를 주어 건축적 조형미를 강조하였다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 헤르조그와 드 뮤론 건축의 파사드에 나타난 점과 선의 입체적 공간감을 표현하기 위하여 레이저 커팅기법을 활용하였고, 레이저 커팅에서 표현되는 절단면의 기계적인 특징은 단순하고 모던한 건축의 파사드의 특징을 부각시킬 수 있었다. 셋째, 레이저 커팅에 나타난 절단면의 두께감을 강조하기 위하여 인조가죽과 본딩 소재를 합포, 사용하여 컷팅 단면의 높이로 인해 생기는 음영으로 파사드의 입체적 효과를 강화 할 수 있었고 브라운과 그레이 계열의 컬러를 사용하여 파사드의 시간적 특성인 속성변화에 의한 자연스러운 색채변화를 표현 하고자 브라운과 그레이계열의 컬러를 사용하였다. 넷째, 인조가죽에 본딩소재를 합포하여 두껍고 단단한 질감이 모티프를 컷 아웃하고 남겨진 여백의 간격과 크기에 따라 재료의 질감이 유연해지는 효과를 느낄 수 있었다. 다섯째, 전체적인 실루엣은 단순한 H라인으로 하고 어깨와 가슴둘레에 충분한 여유분 주어 겉면의 컷 아웃된 패턴에 의해 생긴 그림자와 빛의 투과로 파사드의 공간감을 표현하였다. 또한 다양한 형식의 모티프 패턴을 레이저 커팅하여 나타난 레이어드 효과로 입체감을 극대화 시킬 수 있었다. 본 연구는 건축의 파사드와 패션의 관계에 대해 이해하며, 건축의 파사드에서 나타나는 외형적 특징을 패션디자인의 영역으로 확대함에 있어서 자연스러운 상호 관계가 가능하다는 점을 제시하고자 하였다. 이를 토대로 건축의 파사드를 접목시킨 새로운 패션 디자인의 방법론적 연구가 지속되기를 기대해 본다.;In a rapidly changing modern society, fashion has come to emphasize artistic values that transcend simple functional purposes. Therefore, fashion designers are trying to solve problems through interdisciplinary research exchanges in various fields such as humanities, society, arts, architecture and engineering. Research on architecture and fashion is one of the most noteworthy areas. Various expressions of modern architecture, are based on the development of various materials and construction methods, are freely expressed in architectural façade and so that it is difficult to distinguish between styles and types as in the past. Herzog and de Meuron are known as the group of original architects who create the architectural fasade with various processing techniques on the essential properties of the material. This study analyzes the formative characteristics of Herzog and de Meuron and uses them as a motif in fashion design. It has a purpose by embodying it through laser cutting techniques, it presents the possibility of combining and expressing architectural formality in fashion. The theoretical analysis of this study is based on literature research through monographs, theses and journals, and empirical studies through Internet, collection magazines, and fashion information sites. As a theoretical background, the background and the work world of the architectural theory of Herzog and de Meuron were examined, and the formative features appearing in their architectural façades were classified into form, color, material, and space feeling. We also analyzed the cut-out technique of laser cutting, the characteristics of cut-out according to material, pattern, and the case of modern fashion design applying cut-out technique. Based on these theoretical data, six pieces of work were produced by applying the formative features found in the facade of Herzog and de Meuron architecture. The following conclusions were obtained from a study on the fashion design by applying the formative features shown in the architectural façade of Herzog and de Meuron. First, the formative features of the facade in the architecture of Herzog and de Meuron consist of a unitary form of points, lines, and sides and show a three-dimensional effect on the facade through various arrangements. In particular, in the point, the shape of the circle indicating the enlarged point constituted various patterns by repeating and changing the size. In the line, the characteristic of the curve and the straight line appear prominently. It was found that the architectural formative beauty was emphasized by changing the line thickness and by repeating the curve. Second, the laser cutting technique was used to express the point and the three-dimensional space in the facade of the Herzog and de Meuron architecture. The mechanical characteristics of the cut surface expressed in the laser cutting show the features of the simple and modern architectural facade. Third, in order to emphasize the thickness feeling of the cutting surface shown in the laser cutting, it was possible to enhance the three-dimensional effect of the facade with the shade caused by the height of the cutting cross section by using artificial leather and bonding material. Brown and gray series colors were used to represent the natural color change due to the temporal characteristics of the facade. Fourth, we can feel the effect of softening the texture of the material according to the gap and the size of the margin left by cutting out the motif of the thick and hard texture of the artificial leather. Fifth, the overall silhouette is a simple H line, and enough space is provided around the shoulders and the chest to express the spatial feeling of the facade with the shadows and light transmission created by the cutout pattern of the table. In addition, the motif pattern of various types was cut by laser to maximize the stereoscopic effect by the layered effect. The purpose of this study is to understand the relationship between fashion facade and fashion, and to suggest that natural interrelationship is possible in expanding the external features of facade of architecture into the field of fashion design. Based on this, we hope to continue the methodological research of new fashion design which combines the facade of architecture.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE