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뮤지컬「위키드(Wicked)」 분석을 통한 스티븐 슈왈츠(Stephen Schwartz)의 음악적 특징 연구

Title
뮤지컬「위키드(Wicked)」 분석을 통한 스티븐 슈왈츠(Stephen Schwartz)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A Study on the Stephen Schwartz’s musical characteristics through an analysis of the musical “Wicked”
Authors
황민희
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
뮤지컬「위키드(Wicked, 2003)」는 고전동화 「오즈의 마법사」의 속편으로 탄생한 판타지 소설 「위키드: 사악한 서쪽 마녀의 삶과 시간들(Wicked: The Life And Times Of The Wicked Witch Of The West, 1995)」을 원작으로 한다. 뮤지컬에서 흔하게 사용되지 않던 마법이라는 소재를 다뤘을 뿐 아니라 원작을 재구성한 독창성에 힘입어 2004년 토니상, 그래미상 등을 수상하며 작품성과 흥행성을 인정받았다. 이 작품을 기획부터 작곡/작사한 스티븐 슈왈츠(Stephen Schwartz, 1948~)는「갓스펠(Godspell, 1971)」, 「피핀(Pippin, 1972)」, 「매직쇼(The Magic Show, 1974)」, 「포카혼타스(Pocahontas, 1995)」, 「노틀담의 곱추(The Hunchback Of Notre Dame, 1996)」, 「이집트 왕자(The Prince Of Egypt, 1998)」 등 수많은 뮤지컬, 애니메이션 등을 작곡/작사 하였으며 그래미상, 아카데미상을 수상함으로서 그 실력을 인정받았다. 본 논문은 뮤지컬 「위키드」의 음악 분석을 통하여, 스티븐 슈왈츠가 흔하지 않은 판타지란 소재를 표현해 나가는 데에 사용한 음악적 요소들이 무엇인지, 또 인물의 심리 변화를 어떠한 음악적 어법으로 풀어내는지에 대해 연구해 보고 그의 음악적 특징들을 도출하였다. 뮤지컬「위키드」의 분석을 통해 알아본 스티븐 슈왈츠의 음악적 특징은 첫째, 등장인물의 성격이나 심리 변화, 특정 상황을 테마로 만들고, 이를 극의 전반에 활용하여 스토리의 이해를 도왔다. 또한 그 테마를 미리 제시하여 복선을 만드는 등 극의 흐름에 맞게 전체 음악의 통일성을 주었다. 둘째, 작곡가이자 작사가이기도 한 스티븐 슈왈츠는 효과적인 가사의 전달을 위해 박자나 음정을 변화시켜 음악과 가사를 긴밀하게 연관시켰는데, 가사의 운율을 일치시켜 리듬적인 요소로 활용한다거나 동일한 단어를 반복시켜 가사를 더욱 부각시켰다. 또한 레치타티보 창법처럼 말하듯 노래하는 형태를 자주 사용하여 가사의 의미전달을 극대화 하였다. 셋째, 슈왈츠는 마법이란 소재를 부각시키기 위해 마법이 이루어질 때마다 특정테마를 제시하였으며 주문을 외우는 장면에서는 움직임이 거의 없는 멜로디와 함께 아르페지오 패턴의 분산화음과 트릴, 글리산도 주법 등을 배경음악에 자주 등장시켰다. 그로 인해 마법이 이루어지는 신비스럽고 긴장된 상황을 무대장치의 변화 없이 대사와 음악만으로 대신하며 음악의 중요성을 다시금 일깨워 주었다. 또한 레너드 번스타인이 자주 사용하던 폴리코드를 통해 마녀라는 괴기스런 캐릭터의 이미지를 더욱 부각시켰다. 넷째, 극의 상황과 인물의 심리 변화를 표현하기 위해 다양한 리듬의 활용과 셈여림의 변화, 빠르기 변화, 조성 변화, 음정의 도약 등 음악적 요소를 과감하게 접목하여 긴장과 이완을 통한 극의 다이나믹을 강조하였다. 정리하면 스티븐 슈왈츠는 뮤지컬「위키드」를 통해서 마법이라는 흔하지 않은 소재를 관객에게 쉽게 이해시키기 위해 라이트 모티브를 사용하였으며, 선과 악을 특정 테마로 대비시켜 인물의 심리변화를 극적으로 드러내는 자신만의 음악적 스타일을 보여주었다. 또한 레치타티보나 대사의 배경적 음악을 강조하여 스토리텔링을 한층 더 보완해 주는 역할을 하였다. 본 연구를 통해 알아본 스티븐 슈왈츠의 생소한 소재를 다뤄내는 음악적 시도는 뮤지컬이 지향해야 할 음악적 요소와 기법들이 무엇이며 어떠한 음악적 장치를 갖추어야 하는지에 대한 필요성을 충분히 갖게 한 본보기가 되었다.;The musical genre has changed its format and types gradually through time. Also it is constantly evolving using various materials following the trend in this genre. This diversification of materials stands out in the 2000s and one of which is the musical "Wicked". Wicked was created by reconfiguring a fairy tale, in which something was barely used in any other musical: Magic! The musical "Wicked" based on fantasy novel "Wicked(Wicked, 1995)" is held in a high estimation in the balance between the production and the music due to the musical supplementation of a visual image. Through the research of the musical "Wicked", Stephen Schwartz’s musical characteristics can be defined. For this research we will analyze the musical tonality and harmony, orchestration, tempo, rhythm, melody based on the recording of "Wicked" the musical which was performed in Broadway in 2005. And, eventually, we will try to understand the musical features presenting unusual materials and the musical style of Stephen Schwartz after analyzing the character’s psychology. One of many musical characteristic of "Wicked" is giving a theme that fits the personality and psychology of the characters. The use of two themes symbolizes figures of inner and outer human state. The aim is to show how the human can evolve as for example describing the pure person who goes increasingly evil due to the external environment. The association of music to the lyrics, with different tempo and pitch enable to realize a dramatic effect in certain scenes or situation. Also using techniques such as modifying the dynamic and tempo, tonality, rhythm enable to amplify the characterʼs mood changes and to create tension during the whole musical. After observing the different aspects used to create "Wicked", we can see that Stephen Schwartz widened the area of musical material and made use of uncommon materials proper to its own creativity. The use of the reprise and light motif can help the audience to understand this complex play. Through the study, we could understand the musical features in Schwartzʼs musical. But we still need more studies about the techniques and equipments used in musicals to develop the domestic musical industry. Also we expect further studies about understanding Stephen Schwartz’s musical style through another work piece of his.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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