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정서적 학대를 경험한 불안장애 아동의 미술치료 단일사례 연구

Title
정서적 학대를 경험한 불안장애 아동의 미술치료 단일사례 연구
Other Titles
Art therapy single case study on a child with anxiety disorder due to emotional abuse
Authors
함정아
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임하연
Abstract
Family, is an essential foundation in human development and therefore a child who has experienced emotional abuse at home are relatively unstable and go through hard times emotionally and socially due to excessive frustration and anxiety. The objective for this study is to perform art therapy on a child with anxiety disorder due to experiencing emotional abuse at home and investigate the effects it has on the child. The subject of the case study, who is a 13 year old male attending 6th grade, was put through to the counseling center by his school teacher with a request for a complete psychological examination and counseling due to symptoms of maladjustment caused by underachievement at school and emotional abuse from home. The results from the examination conducted by the clinical counselor suggested anxiety disorder and mild mental retardation. This study took place from September 2015 to May 2016 and 23 sessions of art therapy was performed for the above mentioned subject on the basis of the initial request made by the subject’s mother and school teacher as well as the results from the complete psychological examination. During this process, the emotional and social conditions of the subject at school and home was observed through counseling sessions over the phone with the subject’s mother and teachers from his school and community center. From the analysis of the art therapy sessions and test results of the pre and post examinations(KFD, KSD, SCT, KPRC) the following conclusions were drawn. First, the subject’s level of anxiety, emotional avoidance, defensive attitude was reduced as well as experiencing emotional clearing and release through art work enabling his feelings to be expressed more freely. Second, the subject’s high level of tension, sense of inadequecy, frustration was alleviated to a normal social level and positive changes were observed in the subject’s social relationship with family members, school friends and school teachers through art work and relationship with his art piece, as well as experiencing acceptance, support and sympathy through positive relationship with the art therapist. Third, the subject was able to increase his self-esteem by objectively looking at himself by discovering his conflicts and problems through the creative art work, and was able to reduce problem behaviors at school and home, and express a positive future for himself and his family. Furthermore, this is a case of emotional abuse experienced at home and therefore both psychological treatment and family intervention should be considered and I anticipate more studies to follow regarding this subject. In addition, anxiety caused by emotional abuse is difficult to treat in a short period of time and therefore needs a follow up study with a long period of intervention, and after making social progress through personal art therapy, I propose that group art therapy sessions to be performed to bring even greater positive effects to the subjects social skills. On the basis of the results mentioned above, I hope children with anxiety disorder and emotional, social problems due to the experience of emotional abuse to be able to dream a positive future for themselves, and also wish this study will be utilized as baseline data for other similar cases of art therapy.;인간의 발달과정에서 매우 중요한 밑거름이 되어야 하는 가정 내 정서적 학대를 경험한 아동들은 상대적으로 불안정하며 지나친 좌절감과 불안으로 정서적·사회적으로 어려움을 겪으며 성장하고 있다. 본 연구는 이러한 가정에서 정서적 학대를 경험한 불안장애 아동을 대상으로 개인미술치료를 진행하여 미술치료가 정서적 학대를 경험한 불안장애 아동에게 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 본 사례의 연구대상자는 가정에서의 정서적 학대로 인해 나타나는 어려움 및 문제행동, 학습부진으로 인한 학교생활의 부적응이 발생하여, 학교에서 상담센터로 종합심리검사와 상담이 의뢰된 초등학교 6학년에 재학 중인 13세 남아이다. 상담센터 임상심리사를 통해 진행된 종합심리검사결과, 연구대상자는 불안장애 및 경도 정신지체 수준의 인지 기능이 시사된다고 보고되었다. 본 연구는 위의 내담아동을 대상으로 2015년 9월부터 2016년 5월까지 총 23회기의 미술치료를 진행하였으며, 모(母)와 담임교사의 접수 상담 내용과 종합심리검사 결과를 바탕으로 미술치료 회기를 수행하였다. 모(母), 담임교사, 지역아동센터 담당교사와의 수시 전화 상담 진행을 통해 연구대상자의 가정 및 학교생활에서의 정서적, 사회적 관계에 대한 지속적인 관찰이 가능하였으며, 회기분석과 사전·사후 검사로 진행된 KFD, KSD, SCT, KPRC 를 통해 도출된 결과를 바탕으로 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서적 학대를 경험한 본 연구의 연구대상 아동의 불안감, 정서적 회피, 방어적 태도 등이 감소하였으며, 미술작업을 통해 감정을 정화, 해소하며 자유로운 정서적 표현이 가능해졌다. 둘째, 연구대상 아동이 가진 높은 수준의 긴장감, 부적절감, 좌절감 등은 미술작업 과정 및 작품과의 관계, 미술치료사의 수용과 지지, 공감 등 긍정적 관계 재경험을 통해 가족관계, 교우관계, 교사와의 관계 등 사회적 관계 수준 향상으로 변화되었다. 셋째, 연구대상 아동은 미술치료 과정의 창조적 활동을 통해 자신의 갈등과 위기를 탐색하고, 스스로를 객관적으로 인식함으로써 자존감이 향상되어, 가정 및 학교에서의 여러 문제행동이 감소하고, 나아가 가족에 대한 소망, 미래의 꿈 등을 표현하는 긍정적 변화가 있었다. 본 연구의 해당 사례는 가정 내에서의 정서적 학대를 경험한 것으로 심리치료와 동시에 가정환경에 대한 개입 및 부모 상담 등이 함께 이루어진다면 더욱 좋은 결과를 기대할 수 있는 바, 차후에는 이에 대한 후속연구가 이루어지기를 제안한다. 또한, 정서적 학대로 인한 불안은 단시간 내 쉽게 치료되기 어려운 부분이므로 장기적으로 개입되는 미술치료 환경이 필요하며, 개인미술치료를 통해서 관계적 측면이 개선된 후에는 집단미술치료를 통해 관계의 확장을 꾀할 수 있다면 더욱 긍정적인 효과를 기대할 수 있을 것으로 사료된다. 이상의 결론을 토대로 정서적 학대로 인해 정서적 ·사회적으로 어려움을 겪고 있는 아동들이 자신의 긍정적인 미래를 꿈꿀 수 있기를 바라며, 본 연구가 관련 아동을 대상으로 한 미술치료 임상현장에 도움이 될 수 있기를 기대하는 바이다.
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교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
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