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초등돌봄교실 프로그램에서의 음악활용 조사

Title
초등돌봄교실 프로그램에서의 음악활용 조사
Other Titles
Application of Music in After-school Programs : Among Daejeon Elementary Schools
Authors
황새롬
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 초등돌봄교실에서 음악이 활용되는 현황과 이에 대한 돌봄관리교사의 인식을 알아보는 것이다. 이를 위해 대전 초등학교 중 130개의 학교 돌봄 업무 담당자에게 온라인으로 설문지를 배부하였으며, 돌봄관리교사에게 전달되어 회수된 93부의 설문지를 분석하였다. 설문 문항은 개인적 특성 9문항, 돌봄교실 프로그램 7문항, 음악 활용 현황 7문항, 인식 9문항으로 구성되었다. 설문결과 돌봄교실 특기적성 프로그램 중 운영되고 있는 음악프로그램(18.9%)은 타 예체능 프로그램에 비해 적은 비중을 차지하였다. 돌봄교실 내에서의 음악 활용도(92.5%)는 매우 높았으나 돌봄관리교사들은 음악 활용의 어려움을 느끼고 있었다. 돌봄교실에서는 주로 아동들의 정서안정(70.9%)을 목적으로 음악이 활용되었으며 아동들의 선호곡 사용률(74.4%)이 가장 높았다. 돌봄관리교사의 음악적 배경과 음악 활용의 관계는 유의미 하지 않았으나 95.7%의 관리교사들이 추후 음악 활용 의사가 있음을 밝혔다. 돌봄관리교사들의 음악 활용의 필요성에 대한 인식을 알아본 결과 아동들의 정서 안정에 도움이 되기 때문에 음악이 필요하다는 답이 가장 많았다(74.2%). 특기적성 음악프로그램 활성화 및 음악 활용을 위해 필요한 점은 프로그램 개발, 음악 전문가의 활용, 악기 및 교구 구비, 관리교사의 역량개발 순으로 나타났다. 이 외에도 아동 정서와 관련한 음악 활용 방안에 대한 돌봄관리교사 연수의 필요성이 확인되었다. 이러한 결과를 통해 초등돌봄교실에서 아동들의 정서 안정을 위한 음악 프로그램의 개발 및 전문가의 투입이 필요함을 알 수 있었으며 이를 위한 구체적인 방안이 연구될 필요가 있다.;The purpose of this study was to investigate the usage of music within after-school activity programs and teachers’ perception of them. An online questionnaire was distributed to 130 primary school teachers in charge of after-school programs in Daejeon, and 93 returned questionnaires were analyzed. The questionnaire consisted of four different sections: demographic information, after-school activities, current usage of music, and perception of using music in after-school programs. The result indicated that only 18.9% of programs offered music. Even though music was frequently used as a part of after-school 92.5% program, teachers often found it difficult to utilize music themselves when compared to other arts or physical education programs. Music was mainly utilized for the purpose of emotional stability(70.9%) and attention concentration(18.4%). The most frequently used music resource was children’s favorite songs(74.4%) and teacher’s favorite songs(4.6%). There was no correlation between the educational background in music and the after-school teachers’ usage of music in class. The results showed that 95.7% teachers were familiar with the benefits of music application in the classroom. In order for a music program to be successful, after-school programs should strive for program development, involvement of professional music educators, provision of instruments, and skill-development of teachers. In addition, the study showed the need for teacher training programs that will promote utilization of music addressing psychosocial needs of children. Results suggest the importance of developing music programs and involvement of music professionals for promoting emotional stability of children though music.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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