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공연 티켓시스템 활용현황 비교분석을 통한 개선방안 연구

Title
공연 티켓시스템 활용현황 비교분석을 통한 개선방안 연구
Other Titles
A Study on the Improvement of the Performance Ticket System through an Analysis of Its Utilization
Authors
정지연
Issue Date
2016
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
최근 정부는 2016년도에 공연전산망 운영을 위한 공연법 개정을 추진하고 예술경영지원센터를 통해 공연예술통합전산망을 전면 구축한다고 밝혔다. 공연예술통합전산망은 공연계의 투명성 제고를 위해 구축하는 전산망으로 공연법 개정이 추진되면 공연예술통합전산망은 선택이 아닌 필수가 되고 공연 티켓시스템의 시장구조는 독점에서 경쟁으로 변화하게 된다. 따라서 공연 티켓시스템 운영자는 경쟁력을 가질 수 있도록 현황 분석과 시장 흐름에 대한 연구를 통해 개선방안을 모색해야 한다. 공연 티켓시스템은 공연관람을 위해서 거쳐야 하는 필수과정으로 구매자는 공연 티켓시스템에서 공연개요 확인, 티켓 예매, 티켓 결제의 단계를 거쳐야만 공연 관람이 가능하다. 과거의 공연 티켓시스템은 입장 여부만 확인하는 구조였지만 최근에는 공연제작의 동향파악, 회원관리, 마케팅, 편의기능 등 다방면에서 활용이 가능하도록 그 범위가 확대되었다. 그러나 실무자는 공연 티켓시스템의 흐름과 활용가능 범위에 대한 정보 부족으로 인해 변화에 따른 대처와 활용에 어려움을 겪고 있다. 따라서 본 논문은 공연 티켓시스템의 활용현황을 운영자 관점에서 기술하여 실무자에게 도움이 되고자하며 시장 흐름 연구와 국내외 현황의 비교분석을 통해 공연 티켓시스템의 개선방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 본 논문은 학술지 논문과 웹사이트, 신문기사, 실무자와의 인터뷰 등을 통해 국내외 활용현황을 연구하였다. 활용현황은 운영자 관점에서 구매자가 활용하는 특장점 중심으로 국내 공연 티켓시스템인 예술의전당의 SAC Ticket, 피엠씨프러덕션의 난타와 PMCKIDS, 그리고 인터파크를 조사하였다. 해외는 일본 극단 사계의 티켓시스템, 영국 앰배서더시어터 그룹의 ATG Tickets, 그리고 미국의 티켓마스터를 조사한 후 국내외 현황을 비교분석하였다. 국내외 공연 티켓시스템을 비교분석한 결과 첫째, 지속적인 연구의 부재로 구매자에게 체계적인 편의를 제공하지 못하고 있다. 둘째, 해외에 비해 국내는 구매자를 위한 공연 관련 부가 서비스 상품 개발이 미미하다. 셋째, 국내 공연 티켓시스템의 시장 범위는 내국인과 여행객으로 협소한 범위를 가지고 있다. 앞서 언급한 내용을 바탕으로 본 논문은 공연 티켓시스템의 개선방안으로 다음 세 가지 사항을 제안하였다. 첫째, 히스토리 네트워크 및 실시간 데이터 분석 시스템을 도입해야 한다. 지속적인 연구를 체계적으로 하기 위해서는 전문화된 시스템을 구축해야 한다. 과거를 기억하는 히스토리 네트워크와 실시간 데이터 분석을 통해 체계적으로 연구한다면 공연 티켓시스템의 경쟁력을 갖출 수 있게 될 것이다. 둘째, 공연 관련 부가 서비스 범위를 확대해야 한다. 해외는 공연 상품을 전문화하여 상품사이트를 구축해 판매하는 등 부가 서비스의 범위를 확대하였다. 그러나 국내의 경우 공연 티켓과 관련된 상품 이외에 부가 서비스에 대한 도입이 미미하다. 이제 국내도 부가 상품을 개발하고 이를 기반으로 공연 부가 서비스 범위를 확대해 구매자에게 다양한 서비스를 제공해야 한다. 셋째, 글로벌 시장을 위한 인프라를 구축해야 한다. 해외 현황을 살펴보면 공연 티켓시스템을 여러 나라에 구축해 운영하고 있다. 그러나 국내의 경우 해외 사업에 대한 인식이 결여되어 글로벌 시장에 대한 구축이 미흡하다. 이에 운영자는 앞으로 다가올 글로벌 경쟁을 대비하여 인프라를 구축해야 한다. 결론에서는 공연예술통합전산망의 전면 도입으로 독점에서 경쟁으로 공연 티켓시스템의 구조가 변화함에 따라 운영자는 경쟁력을 갖추기 위해 구매자의 수요를 파악하고 국내외 시장 흐름 분석을 통해 이를 대비해야 한다고 강조하였다. 따라서 본 연구가 공연 티켓시스템의 효과적인 운영을 위해 활용될 수 있기를 바란다.;Recently the government announced that it will push for the amendment of Public Performance Act for managing the computer system of concerts and overall establish the Integrated Computer System of Performing Arts through the Korea Arts Management Service in 2016. The Integrated Computer System of Performing Arts is a computer network established to enhance transparency in the world of performing arts and as the amendment of the public performance act takes place, the Integrated Computer System of Performing Arts has become a necessity rather than a choice which then changes the market structure of performance ticket system from monopoly to competition. Therefore, in order for the operator of the performance ticket system to have a competitive edge, methods for improvement must be searched through an analysis of the current status and research on market flow. Performance ticket system is an essential process to go through in order to watch a performance wherein the buyer goes through the verification of the performance overview, ticket reservation and payment stages, to be admitted to the performance. In the past the performance ticket system was a structure that only verified entry but recently, its scope has broadened to identification of the trend in performance production, management of members, marketing, convenience features and more, in order for it to be used in various ways. However, due to the lack of information regarding the flow of the performance ticket system and the range of possible utilization by the staff, practitioners are experiencing difficulties in coping with the changes and applying them. Therefore, this paper seeks to be of help to the staff by depicting the current utilization of the performance ticket system from the perspective of the operator and also aims to propose a way to improve the ticketing system by studying the market flow and comparing and analyzing the features of local and foreign performance ticket systems. This thesis studies the current local and foreign performance ticket system utilization through academic journals, websites, news articles, interviews with the staff and more. The status of utilization of SAC ticket of the Seoul Arts Center, Nanta and PMCKIDS of PMC Production, and Interpark which are domestic performance ticket system was studied in the operator’s point of view centering on the features used by the buyer. As for the foreign system, the theater ticket system of Japan, ATG Tickets of the Ambassadors Theatre of England, and Ticketmaster from the United States are researched and their features are compared and analyzed with that of the domestic system. Based on the results of the comparison and analysis of the domestic performance ticket system, it was seen that first, due to the continuous absence of research, the system could not provide systematic convenience to the buyers. Second, compared to overseas, there is only little development for additional service products related to the performance for buyers in the local setting. Third, the local performance ticket system market range is quite confined wherein it mostly consists of citizens and tourists. Based on what is mentioned above, the paper proposes the following three methods that could be used for the improvement of the performance ticket system. First, there is a need to introduce a real time data analyzing system such as a history network. A specialized system must be established in order to continuously research systematically. If research is done systematically with the history network that keeps track of the past together with the current real time data analysis, then the performance ticket system will have a competitive advantage. Second, the scope of the additional services related to the performance must be expanded. Abroad, they have expanded the range of additional services by specializing performance products and selling it through building a website for the products. However, in the case of Korea, the implementation of additional services outside the performance ticket and related goods is quite insignificant. The country should also develop additional products and with this in line, additional services of the performance must be broadened to provide various services to the buyers. Third, infrastructure for a global market must be established. When one observes the current status abroad, it can be seen that many countries have established ticket systems and are operating it. However with Korea, the structure for the global market is weak for there is a lack of recognition of international business. To prepare for the coming global competition, the operator must establish an infrastructure. In conclusion, the overall introduction of the Integrated Computer System of Performing Arts would change the structure of the performance ticket system from monopoly to competition. Thus, to go along with the changes and be prepared, the operator must be informed of the demands of the buyers and analyze the market flow both local and abroad to stay competitive. We hope that this study will be utilized for the effective management of the performance ticket system.
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