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대학공연장의 운영형태에 따른 효율적인 운영방안

Title
대학공연장의 운영형태에 따른 효율적인 운영방안
Other Titles
A Study on the Effective Management According to University Auditorium Management Systems : Focusing on 6 University Auditoriums in Seoul
Authors
임선정
Issue Date
2016
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
대학공연장은 교육시설을 근간으로, 학생들에게는 문화복지 증진, 창의성 함양, 예술 전문 인력 양성 등을 도모하는 장이자 지역 사회에게는 문화의 거점이 된다. 또한, 대학에게는 대학 경쟁력을 강화하는 문화마케팅 수단으로 활용될 수 있다. 외형적으로 대학공연장은 화려하고 좋은 시설을 갖추고 있다. 그러나 현실적으로는 본연의 목적을 잃어버린 상태에서 운영되거나 운영체계가 부실한 경우가 많다. 본 논문은 이러한 대학공연장의 현실을 직시하고 운영체계의 문제점을 찾고, 이에 대한 해결방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 우선 대학공연장의 운영현황과 운영형태에 대한 자료를 수집하고 분석하였다. 그런 후 대학공연장의 운영실무자들과의 심층 면담을 통해 효율적인 운영방안을 모색하고 대안을 제시하였다. 따라서 본 논문의 연구방법론은 주로 문헌 연구와 질적 연구에 의거하였다. 우선 문헌 연구로는 선행연구 검토, 운영실태 분석, 사례 조사를 실행하였으며, 이를 토대로 대학공연장의 개념을 확립하고, 대학공연장의 현황과 운영형태를 조사한 후 유형을 분류하였다. 그리고 질적 연구 방법을 이용하여 서울시 소재 6개 대학공연장의 운영실무자들을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 심층면접은 예비조사와 본 조사를 거쳤으며 반구조화 질문 형태로 진행하였고, 조사 결과는 주제별로 정리하였다. 문헌 연구의 결과, 대학공연장의 운영형태는 크게 학교 운영과 위탁 운영으로 분류되었다. 학교 운영의 경우는 학교 기업, 산학협력단, 부속기관, 총무처 등 소속기관이 다양하였다. 이러한 소속기관은 운영목표와 긴밀한 관계가 있다는 것이 확인되었다. 위탁 운영의 경우는 학교가 전문 업체에 위탁을 의뢰하는 직접 위탁의 형태와 교내에 업체를 관리하는 연구 기관을 두고 위탁을 의뢰하는 간접 위탁의 형태 등 두 가지 형태로 분류되었다. 질적 연구의 결과는 학교 운영과 위탁 운영의 장·단점, 학교 운영의 소속기관별 특징, 대학공연장의 운영형태별 특징, 직접 위탁과 간접 위탁의 장·단점, 위탁 운영 학교와 위탁 업체의 입장 차이, 대학공연장의 수익성과 공공성 등 주제별로 나누어 정리하였다. 학교 운영은 위탁 운영에 비해 학생들을 위한 공익성과 운영의 자율성이 확보 된다는 장점이 있었다. 그러나 전문 인력 확보와 함께 전문적인 운영 시스템이 구축될 필요성이 시급했으며, 인력 고용의 형태가 불안정하였다. 반면에 위탁 운영은 전문 인력에 의한 운영으로 경영의 효율성과 수익성은 높았으나, 대학으로부터의 운영 자율권 침해, 공익성 훼손, 학교와 위탁 운영 업체 간의 입장 차이는 해결해야 할 문제점으로 나타났다. 본 연구자는 이러한 문제점을 해결하는 방안으로 제한적 위탁 운영체계를 제안하였다. 학교 운영의 장점과 위탁 운영의 장점을 접목시키고, 각각의 단점을 보완할 수 있는 제한적 위탁 운영은 다음과 같은 네 가지 사항을 고려해야 할 것이다. 첫째, 대학공연장의 운영목표와 균형을 맞추어야 한다. 대학공연장은 교육시설로서, 학생들과 지역주민들의 문화 공간으로서, 대학의 문화마케팅 수단으로서의 역할을 수행하는데 있어 균형을 잃지 않아야 한다. 둘째, 대학공연장의 수익성이 공익성으로 환원되는 선순환 구조를 구축할 필요가 있다. 셋째, 대학공연장의 수익 다각화를 추구해야 한다. 대학이 갖고 있는 인프라를 활용하여 대관 수입 외에 다양한 수익 창출의 방법을 모색해야 한다. 넷째, 대학공연장의 인력 조직에서 전문성과 잠재성을 추구해야 한다. 전문 인력을 확보함과 동시에 일정 인력은 해당 대학의 재학생과 졸업생들을 단기 고용해서 취업 전 교육과 경험 기회를 제공하고 등 잠재적인 전문 인력으로 양성해야 한다. 본 논문은 결론에서 대학공연장의 효율적인 운영에 있어서 제한적 위탁 운영체계가 대안이 될 수 있다고 주장하는 것으로 마무리하였다. 대학공연장의 설립목적과 운영목표에 호응하는 운영형태가 구축된다면 대학공연장의 운영은 더욱 활성화될 것이다. 본 논문에서 고찰한 대학공연장의 운영체계 유형, 사례 연구와 함께 제시된 직접 혹은 간접의 운영형태에서의 문제점, 그리고 개선방안 등은 앞으로 대학공연장들이 운영체계를 변화함에 있어서 근간 이론이 되고, 대학공연장의 운영활성화에 일정 부분 기여할 수 있게 되기를 기대한다.;University auditoriums are the basis of the education facilities promoting the culture welfare, the cultivation of creativity and the development of manpower specializing in arts. The auditoriums are also the culture key point in the local community while they are a culture marketing means enhancing the universities’competitiveness. Although the university auditoriums are grand featuring good facilities, in reality they are operated without its original purpose with management systems lacking the stability. Even some universities are lost in making use of the already built auditoriums. To resolve this issue, this paper aims to discuss the current managerial state of the university auditoriums. Then it will draw an effective management plan for the auditoriums through the management case in-depth interview so as to draw practical improvement strategies. The study consisted of literature research and in-depth interview. The literature research was held by proceeding advanced research, reality analysis and case study through which the concept of the university auditoriums were set. Then a research was done on the current state and the management mode of the university auditoriums to categorize. The study also made use of embedded analysis method to select 6 university auditoriums in Seoul and interviewed the management staff working in the field in-depth. Initially, preliminary survey was held and then the in-depth interview was held based on the preliminary survey. The interview was proceeded with semi-structured questions and the results of the study were analyzed according to each topics. Typical management modes of university auditoriums are school management and committed management. In case of school management, there are a lot of affiliated organizations such as university based enterprises, industrial-academic cooperation group, Ministry of Government Administration and etc. Generally, these affiliated organizations are strongly related with the management goals. In case of committed management, there is a direct consignment mode and an indirect consignment mode. A direct consignment mode is which the school directly consigns with consignment agencies. On the other hand, an indirect consignment mode is where a research institute is situated within the school managing the consignment agencies. The study results of each topics were analyzed by the pros and cons of school management and committed management, characteristics of affiliated organizations of school management, characteristics of university auditoriums’ management mode, the pros and cons of direct consignment and indirect consignment, the differences in opinions between committed management school and consignment agencies, and finally were analyzed by the profitability and publicity of university auditoriums. School management provided public interest for students and secured autonomy of management compared to committed management. However, the construction of professional management system through securing professional human resources is needed and the forms of employing human resources are unstable. While the committed management has effective management and high profitability through securing professional human resources, still the problems such as school’s violating the autonomy of management, damage of public interest and the differences in opinions between the school and consignment agencies need to be solved. Therefore this study aims propose a new management mode; a limited consignment management, so as to manage the university auditoriums effectively. The limited consignment mode grafts the pros of school management and committed management and supplements the drawbacks of each management. It can be summarized as follows. Firstly, it should be adjusted to the management goal of university auditoriums. The university auditoriums should maintain balance in functioning as education facilities, enjoyable culture space for students and local residents and culture marketing means of universities. Secondly, the construction of virtuous circle structure is needed for the profitability to be resolved to public interest. Thirdly, university auditorium’s profit diversification should be promoted. The universities should make use of their infrastructure to seek various means to create income other than the revenues from renting out facilities. Lastly, specialty and potentials should be taken into account when securing human resources for university auditoriums. Also, certain human resources should be organized to provide education and experience opportunities to both the enrolled and graduated students before employment in order to foster potential professional human resources. According to the results of the study, the limited consignment mode of the university auditorium can be a new alternative for the university auditoriums’ management mode. Furthermore, if the university auditoriums are managed according to its purpose of establishment and the goal of management, it would have more positive effects on vitalizing the university auditoriums’ management. The analysis and comparison study of management mode of university auditoriums present the drawbacks of the current managerial state of university auditoriums. It is anticipated that the improvement plan presented in the paper would provide the foundation for a change in management mode in university auditoriums which will have great influence in vitalizing the university auditorium’s management.
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