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레트로 이미지를 활용한 영화관의 스낵 패키지 디자인 연구

Title
레트로 이미지를 활용한 영화관의 스낵 패키지 디자인 연구
Other Titles
A study on Cinema Snack Package Design using Retro Image : Focusing on CGV’s Integrative Brand
Authors
김아람
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
오늘날은 물건의 필요뿐만이 아니라 브랜드의 이미지를 구매하고 브랜드를 사람처럼 인지하여 커뮤니케이션하며 소비하는 시대이다. 그러한 브랜드의 이미지는 로고, 인테리어, 패키지 디자인, 사인물 등에서 풍기는 분위기의 컨셉이 일관성이 있고 확고할때 소비자에게 강력하게 인지될 수 있다. 브랜드 아이덴티티가 확고할때 소비자의 충성도가 높아지며, 인지도 또한 높아지며, 타 경쟁 브랜드와 차별화된다. 물건을 판매하는 공간인 매장과 패키지 디자인의 분위기는 통합되어야 브랜드 이미지를 강화시킬 수 있다. 브랜딩 컨셉의 한 요소인 레트로 디자인은 과거의 디자인 스타일을 현 시대에 맞게 재해석 하여 창조한 것으로 우리는 과거의 한 시대의 디자인 스타일이 접목된 것들을 보면서 그 시대의 문화를 간접적으로 경험할 수 있게 되어 경험하지 못한 것에 대한 동경과 호기심을 채워준다. 본 논문에서는 영화관인 CGV 브랜드를 선정하여 CGV내에 판매되고 있는 스낵류 패키지에 대해 개선을 제안하고자 한다. CGV는 극장에 들어섰을때, 해외의 미국 레트로 풍을 느낄 수 있으나, 패키지 디자인에서는 1차적인 레트로의 적용으로 식품이 가진 고유한 특성과 맛의 고급화를 추구하는 것에 비해 패키지 디자인이 현저히 부족함이 있다고 판단 된다. 그리하여 브랜드의 컨셉인 레트로 디자인을 현대 시대에 맞는 재해석과, 패키지의 내용물에 맞도록 개선하고자 한다. CGV스낵류 패키지 디자인 개선을 통한 이미지 발전은 CGV브랜드의 이미지 구축과 홍보에 따른 수익 창출과 영향력을 줄 수 잇는 큰 효과를 기대할 수 있을 것이다. 본 논문은 브랜드 컨셉의 요소인 레트로 디자인의 이미지적 가치를 알리고 관심을 높이며 패키지 디자인이 브랜드 이미지의 긍적적인 홍보 역활과 통합 브랜드 구축을 통한 이미지 강화의 중요함을 알리는데 기여하고자 한다.;Nowadays, it is a time of consumption that customers purchase brand image, not just for need, and communicate while recognizing the brand as human. The brand image can be recognized strongly to customers only when there are consistence and firmness in concept of mood derived from brand logo, interior, packaging design and signboard design. If the brand identity is firm, the loyalty of customers and recognition can increase and can be differentiated from other competitive brands. And when stores in which sell products correspond with the mood of packaging design, brand image can be strengthened. The retro design which is one of branding concept’s element was made by reinterpreting old fashioned design style according to the contemporary world. When we see the design grafted on other design from another time, we can experience the culture of the age indirectly so that it can satisfy our curiosity and yearning for what we have not experienced. This paper selects CGV brand of Movie Theater and suggests the improvement of snack package sold at CGV. It is considered that the design of package is insufficient compared to pursuing own characteristic of food and high quality of taste by applying a primary retro, though customers can feel retro mood in US when they enter in CGV. Thus, it is needed to reinterpret retro design of brand concept according to present time and improve to match the content of package. The image enhancement through improvement of CGV Snack package design can expect to establish CGV brand image and publicity effect followed by profits and influential effect. This paper will promote image value of retro design which is element of brand concept while raising people’s interest and contribute to let people know that package design can take a role of positive promotion of brand image and also, strengthen the image as well.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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