View : 209 Download: 0

커스터마이즈드 석고 몰드(Customized Plaster Mold) 제작 방식 연구

Title
커스터마이즈드 석고 몰드(Customized Plaster Mold) 제작 방식 연구
Other Titles
A Study on the Production Method of Customized Plaster Molds
Authors
김찬미
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
본 논문은 산업도자에서의 매스 커스터마이제이션(mass customization, 대량 맞춤)을 위한 석고 몰드 개발에 목적을 두었으며 ‘커스터마이즈드 석고 몰드(customized mold)’ 를 개발하게 된 배경과 연구 및 개발 과정 그리고 몰드를 활용해 제작한 결과물을 제시한다. 현대사회에서의 디자인 마케팅은 과거 생산자 중심이었던 제품 개발 방식으로부터 소비자들이 마케팅의 중심이 되는 디자인 개발로 그 관점이 변화하고 있다. 이는 가치 중심 디자인 즉, 인간을 중심으로 하는 사용자 중심 디자인으로 오늘날 디자인계를 아우르는 트렌드(trend)라고 할 수 있다. 이제 소비자들은 제품 구입에 있어 그들의 감각적 가치를 중시하고 기능적으로 뛰어난 제품보다 자신에게 가치 있는 제품을 선택하고 있다. 또한, 오늘날 소비자들은 작품 제작에 직접 참여하거나 특별 주문을 통해‘나만의 독특한’제품과 경험적 가치를 소비하길 원한다. 이에 따라 이윤 추구를 목표로 하는 기업과 디자이너는 소비자에 대한 이해를 위해 인문학에 주목하고 소비자의 요구를 반영한 제품을 디자인 및 출시하여 하나의 트렌드를 형성하고 있다. 이와 같은 소비자의 욕구에 따라 커스터마이제이션(customization, 고객 맞춤화)을 컨셉으로 한 브랜드들이 생겨나고 있으며, 많은 기업들은 다양한 분야의 전문가와 디자이너, 예술 작가와의 협업을 통한 한정판 제품과 커스터마이제이션 제품을 출시하고 있다. 이러한 제품 디자인 분야의 트렌드는 공예 분야에도 영향을 미쳐 공예 제품에서도‘나만의’‘특별하고 독특한’작품을 소유하고 싶은 소비자의 요구를 볼 수 있다. 연구자는 이와 같은 시대적 흐름에 따라 산업 도자 영역에서도 커스터마이제이션과 연계한 작업을 모색할 수 있다고 생각하였다. 따라서 대량 생산 체제 안에서 고객 맞춤화 제품을 생산할 수 있는 몰드 개발을 목적으로 연구를 진행하였다. 먼저, 제품 디자인 분야의 트렌드 조사를 통해 커스터마이제이션이 주목받게 된 배경과 그에 대한 이론적 정의와 사례를 정리하고 산업 도자 분야와의 연계 가능성을 살펴보았다. 다음으로, 연구자는 산업 도자 영역에서의 매스 커스터마이제이션을 위한 석고 몰드 개발에 집중하였다. 석고 몰드를 응용하여 기물의 형태와 질감을 바꿈으로써 기물에 시각적·구조적 변화를 주는‘커스터마이즈드 몰드(customized mold)’를 개발하였으며 다양한 질감을 도자기에 적용시킬 수 있는 재료와 그 방법에 대해 구체적으로 연구하였다. 커스터마이즈드 몰드는‘텍스쳐드 몰드(textured mold)’와‘트랜스포머블 몰드(transformable mold)’를 통칭하는 용어이다. 연구자는 한 가지 형태의 기물 표면에 여러 가지 시각적 질감의 변화를 주어 소비자의 개성을 반영할 수 있는텍스쳐드 몰드를 개발하였고 더 나아가 기물 표면의 시각적 질감뿐만 아니라 기물의 형태를 변형시켜 제품을 커스터마이즈할 수 있는 트랜스포머블 몰드를 개발하였다. 커스터마이즈드 몰드는 기물 형태와 표면 질감 변형을 용이하게 만들어 소비자의 의도에 맞춘 산업 도자에서의 커스터마이제이션이 가능케 한다. 연구자는 앞서 개발한 커스터마이즈드 몰드를 활용해 산업 도자에서의 매스 커스터마이제이션을 시도한 결과물을 제시하였다. 먼저 질감과 형태에 대한 선호도를 파악해 커스터마이즈 할 대상(소비자, target consumer/persona)을 선정하고 그 대상을 세대별로 구분하여 그들의 특성에 맞는 질감을 디자인하였다. 이후, 몰드 제작 방식 순으로 그 방식의 특징이 잘 드러나도록 형태를 디자인하고 작품 제작을 진행하였다. 연구자는 수공예 공방에서 생산하는 제품뿐만 아니라 산업 도자에서의 매스 커스터마이제이션을 위한 몰드 개발에 본 논문의 목적을 두고 있다. 또한 몰드를 제작하는‘기술’을 넘어 몰드의‘활용 방식’개발에도 초점을 두었다. 이점에서 본 연구는 3D 프린터나 CNC 기계를 이용한 정교한 몰드 제작이 보편화 될 시대를 대비한 석고 몰드 개발 연구라고 할 수 있다. 연구자는 본 논문에서 커스터마이즈드 몰드를 제작하고 이를 다양하게 조합하여 제품을 커스터마이즈하는 방식을 연구한 결과물을 제시하였다. 따라서 본 연구에서 제작한 작품들은 샘플의 개념이며, 기계 공정 체제로 가기 위한 일차적 제시물이다. 즉, 작품을 3D 프린팅 하는 것이 아닌, 몰드를 3D 프린팅하기 위한 첫 번째 공정 단계인 것이다. 과학 기술의 개발로 다양한 기계와 기술이 출시되고 있는 이 시대에, 연구자는 디자이너 겸 공예가로서 앞으로 개발 될 신기술을 활용해 더 좋은 작업을 할 수 있는 방법을 모색하였고, 본 논문이 이러한 연구의 초석을 다지는 계기가 되길 바란다.;The goal of this project was to develop plaster molds for“mass customization”in industrial ceramics. This thesis presents the background on how “customized plaster molds”“Customized plaster mold,” were conceptualized and developed, a detailed explanation on their production methods and resulting products created using customized plaster molds. In the past, producer-oriented product development was at the center of design marketing. In the contemporary society, however, there has been a shift in gears from this traditional focus to a new emphasis on consumers. This new scheme is a value-focused design or user-oriented design, and it has become a trend widely accepted and adopted throughout the contemporary design industry. Consumers today prioritize their sensual value; hence they choose products that are meaningful to them over those that are exceptionally functional. Moreover, consumers look for “my unique product” and seek for experiential value by placing orders for customized products or taking part in the production process. Subsequently, profit-driven companies and designers have been paying attention to the humanities in order to understand their consumers, and they have been designing and presenting products that reflect the desires of their consumers. Such phenomenon has become a trend in the contemporary market. In order to cater to the needs and desires of today’s customers, more brands have been taking on“customization” as their brand concepts. Many companies have also been launching limited edition lines or customized products through collaborations with designers, artists and experts from various fields. This recent trend in product design also had an impact on the crafts industry and thus consumers’desires to own “my special and unique” products are also reflected in crafted goods. In the context of such trends, I discovered that it would be meaningful to pursue projects that adopt customization in industrial ceramics. Thus, I began this thesis research with the goal of developing molds that make customization possible in the ceramics mass production system. First, research was conducted on the trends in the product design industry to examine why customization started to receive spotlight. Theoretical definitions and case studies were drawn from the research, and possibilities for the implementation of customization in industrial ceramics were explored. Following the preliminary research, I focused on developing plaster molds for mass customization in industrial ceramics. As a result, I created “customized molds,” which are plaster molds that can take on different forms and textures depending on how they are modified or combined. These molds in turn can be used to make objects that are visually and structurally different from one another, depending on the alteration. Materials and ways to apply visual textures to the ceramic surface were also explored in this stage of the research.“Customized mold”is a collective term for“textured mold”and “transformable mold.” Textured molds reflect the taste and personality of consumers through the application of different types of visual texture on the surface of the object. Transformable molds, on the other hand, take customization a step further by allowing alterations of the object’s shape. By simplifying the procedures for object shape and texture alterations, customized molds enable consumer-oriented customization in the industrial ceramics division. In the final stage of the research, I used the newly developed customized molds to create sample products of mass customization in industrial ceramics. Texture and shape preference survey was done and target consumers for customization were selected. Target consumers were then divided into different generational categories, and textures reflective of each group’s character were designed. In the following step, products were designed and produced so that they demonstrate the unique features of this particular ceramics production method. The purpose of this thesis was to develop plaster molds that may be used not only for products made at handicraft workshops but also for mass customization in industrial ceramics. The thesis focused on both the production techniques for customized molds and ways to utilize the molds in various ways. In this sense, it can be said that this research aimed to develop plaster molds that may be used in the near future when elaborate mold production through 3D printers or CNC machines becomes universal. Customized molds were created as part of there search and resulting ceramic products from experiments of combining different molds for customization are presented here. Hence, works created for this thesis are samples rather than final products, and they are preliminary results of customized ceramic production, which should eventually be implemented into machine manufacturing process. In other words, the process outlined in this thesis is that of the first production stage for 3D printing molds, not 3D printing ceramics. Various machines and techniques are emerging today as a result of further progress in scientific technology. As a ceramics designer and craftsman, I took the opportunity to explore a way to utilize new techniques to create better products. I hope this thesis lays foundations for further research in this subject.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE