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브라이스 마던(Brice Marden)의 후기 문자추상화를 응용한 패션디자인 연구

Title
브라이스 마던(Brice Marden)의 후기 문자추상화를 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
The Study on Fashion Design using latter paintings of Brice Marden : Focusing on line`s rhythmical beauty
Authors
유수민
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
주보림
Abstract
‘글자는 소리의 그림’이라는 말이 있듯이 글과 그림은 인류의 원시에서 현 시점까지 우리 생활 속에 없어서는 안 될 중요한 요소 중 하나이다. 문자와 그림은 처음부터 분리될 수 없는 의미표현과 전달의 방법이므로 문자가 만들어진 이후에는 문자와 그림이 공존하는 경우가 생기게 되었다. 고대에는 상형문자를 사용함으로써 글씨를 알지 못하는 사람들에게 편의로써의 기능을 했다면 현대사회에서는 문자와 그림을 융합시켜 새로운 추상적 회화의 형태로 구현하고 있다. 몸에 걸쳐지는 의복은 인간의 감성이 깃들여져 있는 하나의 조형물이다. 따라서 패션 디자인이란 인간의 살아가는 데에 필수 요소인 의, 식, 주의 의복의 의미에서 더 나아가 하나의 예술작품으로 발전되어가고 있다. 이에 본 연구는 텍스트를 이미지화 시켜 회화의 형태로 발전시킨 브라이스 마던의 회화작품을 모티브 소스로 삼고 모든 조형 디자인에 있어서 기본구성을 하는 선의 율동미를 연구하여 차별화 된 현대 패션디자인을 제시함에 목적이 있다. 직선과 곡선이 가지고 있는 부드럽고 강한 조형미와 문자추상이 가지고 있는 기호성을 확장시키고 인간의 감성이 담긴 회화적 이미지를 창출해 내는데 그 의의가 있다. 본 연구의 방법으로는 마던의 작품 특징, 선의 개념 및 정의 그리고 종류 및 특징의 고찰등과 작품 제작을 위한 실증적인 연구 방법을 취하였다. 학위 논문, 단행본 및 원서 등을 통한 문헌조사를 실행하였고, 이를 통해 선의 율동미와 문자추상의 조형미를 분석하고 또한 웹, 패션 컬렉션 등을 종합하여 패션에 있어서 그 표현방법 사례를 조사하였다. 작품 제작의 방법은 첫째, 작가의 문자추상화를 직접 재구성하여 그 안에서 선의 다양한 율동미를 직접적으로 이용할 수 있도록 작품연구를 진행하였다. 둘째, 텍스트를 이미지로 끌어내려는 다양한 시도를 통해 서예 작품에서 가장 대표되는 색인 검은색과 흰색의 대비로 시각적 효과를 집중시켰다. 셋째, 작품의 실루엣은 전체적으로 넓은 A라인을 사용하여 전체 형태의 자체를 캔버스 화 하는 것에 목적을 두고 기법적 측면으로는 원단자체로 글씨를 쓴 듯 한 문자추상의 이미지를 효과적으로 표현했다. 이와 같은 연구의 방법과 내용을 토대로 문자추상화의 선의 율동감을 담아낸 독창성을 지닌 패션디자인 연구를 진행하여 코트 1점, 베스트 1점, 원피스 5점, 팬츠 2점 등 총 6벌의 착장으로 작품을 진행하였다. 본 연구를 토대로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 문자추상에서 표현된 선의 이미지를 패션디자인의 다양한 모티브로 응용하여 표현함으로써 선을 단순히 의복의 구성선이라는 기능적인 측면에서 뿐만 아니라 디자인을 위한 장식적인 측면까지 그 활용범위를 넓힐 수 있었다. 둘째, 텍스트를 이미지화 시킨 문자추상에서 모티브를 얻어 흑백으로 전체 작품을 강렬한 색채대비를 주어 진행함으로써 문자추상화의 색채 조형성을 그대로 구현할 수 있었다. 셋째, 문자 추상화의 2차원 적인 선적 이미지를 패션이라는 3차원적 입체로 접목시켜 표현하고자 선의 율동미와 중첩의 효과를 통해 입체감과 공간감을 극대화 시킬 수 있었다. 넷째, 인터록의 다양한 표현기법을 통하여 선의 역동적인 리듬감 표현의 강조가 가능했고 면사의 두께감의 정도에 따른 섬세함과 조합되어 입체적 재질감과 문자추상화가 가지고 있는 붓으로 그려낸 선의 특징을 나타내기 적합했다. 이와 같이 본 연구는 이론적 배경인 브라이스 마던의 작품의 세계관을 반영하여 인위적이지 않은 색감과 내면의 감성으로부터 자연적으로 진행되는 제작과정에 중점을 두어 작품을 진행하고, 문자추상화가 다양한 모티프와 소재 개발로 무한한 가능성을 지니고 있음을 확인했다. 이러한 연구를 통해 패션디자인의 발상적인 면에서 회화작품이 가지고 있는 선의 다양한 조형미가 중요한 요소가 될 수 있다는 것을 확인하였다. 본 연구를 바탕으로 선의 율동미의 무궁무진한 디자인 발전 가능성을 보았기에 앞으로 새로운 조형미를 가진 디자인 전개 및 재료 개발에 창의적인 모티브로 활용 될 수 있기를 바란다.;The purpose of the study is based on Brice Marden`s latter painting works. As a phrase ‘letters are the drawings of sound' indicates, letters and drawings have been one of the most important essential elements in our everyday life since the primitive ages. Since they are the ways of expressing and delivering ideas and meanings in an inseparable manner, there have been occasions where letters and pictures coexisted. In ancient times, hieroglyphic letters served convenience purposes to enable the illiterate to understand what they meanwhile, in the modern society, a combination of letters and drawings are used as a means of communications in a form of new abstract painting. Clothing we are wearing is a kind of formative art with human sensitiveness incorporated in it Therefore, fashion design is being developed into a piece of art beyond its basic functionalities as one of three bare necessities of human life, that is, food, clothing and shelter. Against this backdrop, this study aims to present a differentiated contemporary fashion design with focus by studying the rhythmical beauty of lines as a basic component of all formative designs with the fine arts of Brice Marden who imaged letters into a form of paintings as a motif source. The study seeks to find its meanings and implications in expanding the soft and strong aesthetic values of straight and curved lines and symbolism contained in character abstract and in creating picturesque images with human sensitiveness incorporated in them. When it comes to research methodologies, I have examined the characteristics of Marden’s works, the concept and definition of lines and their types and characteristics and I took an empirical approach in creating arts. I have conducted investigation of various literatures, including academic theses, relevant books and journals, through which the rhythmic aesthetics of lines and formative aesthetics of lines have been analyzed along with case studies conducted on the methods of expression in fashion through a variety of media, including web and fashion collection. As a method of creating works, first, study on arts has been conducted by directly reorganizing the letter abstraction of an artist to be able to directly use a variety of rhythmic aesthetics in it. Second, various attempts have been made to redefine a text as its associated images with primary focus on maximizing the visual effect through a contract of black and white, the most iconic colors in calligraphic works. Third, the silhouette of the work has been implemented using an overall broad A line with an aim to deploy the entire form itself in canvass and, when it comes to technical aspects, the image of letter abstraction has been effectively expressed as if letters were written with original textile itself. Based on these research methodologies, a study on fashion design with originality that contains the rhythmical sense of lines of letter abstraction has been conducted to create six clothing works, including one coat, one vest, five one-pieces and two pants. The research findings and conclusions are as follows. First, the scope of application of clothing could be widened by expanding the role of line from its functional aspects as part of the clothing to the decorative aspects for the sake of design by applying the image of line expressed in letter abstraction in a variety of motifs of fashion design. Second, I was able to achieve the color formation of letter abstraction with an intense color contrast on the entire work by obtaining motif in letter abstraction from imaging of texts. Third, I was able to maximize the three-dimensional effect and a sense of space through the effect of rhythmic aesthetics and overlap of lines in a bid to express the two-dimensional line image of letter abstraction in a three-dimensional Fourth, I was able to put emphasis on expressing a dynamic sense of rhythm through a variety of expression techniques of interlocks and it was appropriate to depict the three-dimensional sensation and the characteristics of lines drawn by a brush in combination with delicacy associated with the extent of thickness of cotton yarn. This study has been conducted with focus on the production process in a natural manner out of the non-artificial sense of color and inner sensitiveness by incorporating the Brice Marden’s view of the world as the theoretical background of this study and confirmed the presence of endless possibilities of letter abstraction in terms of developing a variety of motifs and materials. It has also been identified that studies like this could be an important element of various formative aesthetics of lines in fine arts in terms of the conceptual aspect of fashion design. This study has identified unlimited design development potentials implied in the rhythmic aesthetics of lines, and hopefully it will encourage their utilization as a creative motif in furthering design development and opening materials with new formative aesthetics incorporated in them.
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