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행복수업이 중학생의 행복, 삶의 만족도, 우울에 미치는 영향

Title
행복수업이 중학생의 행복, 삶의 만족도, 우울에 미치는 영향
Other Titles
The effects of class for happiness on happiness, satisfaction with life, depression of middle school students
Authors
정유정
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구는 행복수업이 중학생의 행복, 삶의 만족도 및 우울 감소에 미치는 영향을 알아보기 위하여 행복수업을 1학년 자유학기제 교양과목으로 운영한 후 효과성을 검증하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 행복수업이 중학생의 행복 증진에 영향을 미치는가? 둘째, 행복수업이 중학생의 삶의 만족도에 영향을 미치는가? 셋째, 행복수업이 중학생의 우울에 영향을 미치는가? 넷째, 행복수업에서 나타난 변화촉진 요인은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경기도 성남시 소재 S중학교 1학년을 대상으로 행복수업을 1개 학급에 자유학기제 교양과목으로 실시하였으며, 또 다른 1개 학급을 비교집단으로 설정하였다. 실험집단에는 총 9회기, 45분 2차시 연속 수업(5, 6교시)의 형태로 행복수업을 실시하였다. 같은 기간 동안 비교집단에는 소비자 활동을 교양과목으로 실시하였다. 실험이 끝난 후 행복수업이 중학생의 행복, 삶의 만족, 우울에 미치는 영향을 알아보기 위한 효과 검증을 위해 두 집단 모두 사전·사후 검사를 실시하여 그 효과성을 검증하였다. 측정도구인 사전·사후 검사로는 행복척도(ROHS), 삶의 만족도(SWLS), 우울(BDI) 측정도구를 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 검사지 반응의 통계적 분석과 행복수업 종결 후 실시한 실험집단의 소감문 내용을 분석하고, FGI(초점집단인터뷰) 형식으로 면담을 실시하였다. 먼저 사전측정치에 대한 독립표본 t검정(Independent samples t-test)을 실시하여 실험집단과 비교집단의 동질성을 검증하였다. 이어서 행복수업의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 비교집단의 사후 측정치에 대한 독립표본 t 검정(independent samples t-test)을 실시했다. 실시한 결과 행복수업에 참여한 실험집단은 비교집단에 비하여 행복척도 점수가 유의미하게 향상되어 행복수업이 중학생의 행복 향상에 효과가 있음을 검증했다. 그러나 삶의 만족도와 우울의 변화는 유의미하지 않았다. 양적 변화의 측정을 보완하기 위해서 소감문 분석과 FGI 면담 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 행복수업을 통해 집단 안에서 모둠활동을 통한 지지적, 허용적 관계와 분위기 속에서 자신의 감정과 생각을 자유롭게 표현하고, 다른 친구들의 의견을 듣고 새로운 관점에서 볼 수 있는, 긍정적인 시각으로 문제를 해석할 수 있는 능력을 함양하게 되어 행복수업이 인지적, 정의적 영역의 변화를 촉진하는 효과가 있음을 검증했다. 이와 같이 본 연구에서는 행복수업을 통해 중학생의 행복을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이를 통해 자유학기제에 행복수업을 실시하여 중학교 1학년 학생들이 행복하고 풍요로운 삶을 살게 하는데 도움을 줄 수 있음을 확인하였다.;The current study aimed at investigating how the class for happiness has affected middle school students’ feeling levels of happiness, satisfaction with life, and depression. For this purpose, this study examined an effectiveness of the class for happiness among students in the first grade of middle school who have been taught as a general objective course during the first free semester. The present study, therefore, has the following research questions. First, does the class for happiness affect middle school students to feel enhanced levels of happiness? Second, does the class for happiness affect middle school students to feel better satisfaction with life? Third, does the class for happiness affect middle school students to feel lower levels of depression? Lastly, what factors have been identified as a change agent with this class for happiness? The present study has collected data from two classes of the first grade of S middle school in Sungnam city, Gyeonggi-do Province. Students in the experimental group have been taught the class for happiness as a general objective course during the first free semester. Students in the comparison group have been taught consumer activity class as a general objective course at the same time during the same semester. For the experimental group, this class has been taught for 90 minutes (i.e. two 45 minutes consecutive courses), with nine sessions. The study conducted a pre- and post- test to examine impacts of the class for happiness on the students’ feeling levels of happiness, satisfaction with life, depression. The Revised Oxford Happiness Scale(ROHS), Satisfaction With Life Scale(SWLS), and Beck Depression Inventory(BDI) were used to measure the three main outcomes respectively. Data obtained from survey questionnaires in both the experimental and comparison groups, and the following in-depth interviews (i.e. students’ vignettes for the class, and focus group interviews) for the experimental group were used for the analysis. The study performed an independent samples t-test to examine homogeneity between the experimental group and comparison group using data from pre-test survey questionnaires. Then, the study also analyzed an independent samples t-test to examine an effectiveness of the class for happiness between the experimental and comparison group using data from post-test survey questionnaires. Findings revealed that the class for happiness was identified as enhancing middle school students’ feeling levels of happiness, as compared to those in the comparison group. This experimental class, however, was not effectively increasing the students’ feeling satisfaction with life nor decreasing their levels of depression. The following in-depth students’ vignettes and focus group interviews results are as follows. First, students who attended this experimental class reported that they were able to freely express their feelings and opinions with group activities in class, with a supportive and a permissive atmosphere. Second, they also had a chance to broaden their perspectives in interpreting or understanding problems, by listening carefully out to other students’ opinions during the class sessions. Therefore, they had a chance to better understand problems with a positive perspective, thereby experiencing the changes in cognitive functioning with this class for happiness. As such, the current study found that the class for happiness has been effectively enhancing middle school students’ feeling levels of happiness. The study identified that the class for happiness could help the first grade of middle school students to experience a happier and flourishing life, by taking this class during the free semester.
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