View : 259 Download: 0

거미줄의 조형적 특징을 활용한 장신구 디자인 연구

Title
거미줄의 조형적 특징을 활용한 장신구 디자인 연구
Other Titles
Study of ornament design based on the formative characteristics of spider webs
Authors
윤은정
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 크래프트디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
자연은 오랜 세월 동안 조화로운 질서와 변화를 통해 자연 발생적인 아름다움을 보여주며 그 형상과 형태는 이상적인 미를 제공한다. 다채로운 자연을 보고 느끼는 것은 예술가들이 아름다움을 창조하는 계기가 되며 자연 그대로의 피상적 관찰과 모방이 아닌 세밀한 지적 탐구가 기본이 된다. 또한, 예술가의 미적 원리와 지적 추리력으로 형태를 재구성하고 시대의 흐름에 따른 표현방법을 반영하여 재창조할 수 있도록 지속해서 연구해야 한다. 자연물 중 거미줄은 조형적인 요소가 풍부한 표현의 대상이다. 거미줄은 직선으로 이루어져 원형이나 정형화되지 않은 도형이 모여 거미그물 형태를 이루며 이러한 형상은 자연적이며 원초적인 다양한 조형미를 제공하여 연구자에게 호기심을 자극하는 미적 대상이다. 이에 본 연구는 정주성 거미그물의 생태학적 구조를 살펴 이론적 토대를 다지고 조형적인 특성을 탐색한 후, 연구자의 감성과 시각을 통하여 거미그물을 조형화시킨 장신구작품을 개발하는 데 그 목적이 있다. 연구 내용은 거미와 거미줄의 이론적 고찰을 위해 문헌조사과 선행연구 자료를 토대로 생태 및 특징을 분석하고 거미줄을 이용한 작품 사례를 살펴보았다. 또한, 정주성 거미그물(정상 그물, 바퀴통이 없는 그물, 흰띠 그물, 위장 그물, 설렁줄 그물, 질라형 그물, 말굽형 그물, 삼각 그물, 접시 그물, 깔대기 그물, 줄 그물, 불규칙 그물, 차일 그물)의 형태와 이미지를 고찰하기 위해 자연 현장을 찾아 직접 살피고 전문서적과 사진 자료를 통하여 형태를 분석하였으며 이는 독창적인 조형 작업을 위한 토대가 되었다. 마지막으로 거미줄의 특징과 조형미를 탐구한 이미지를 구성하고 컴퓨터 그래픽프로그램 중 일러스트레이터을 활용하여 디자인한 후 브로치, 목걸이, 반지를 제작하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 표현 대상으로서 거미그물이 지닌 조형적 가치가 무한함을 인지하였으며 예술가의 지적 탐구, 조형미, 표현 방법에 따라서 독창적으로 재창조할 수 있음을 깨달았다. 둘째, 13 종류의 정주성 거미그물을 관찰하여 균형, 반복, 강조, 탈비례의 조형원리를 살펴볼 수 있었다. 이러한 특징을 연구자의 조형과정에서 미적 원리와 연결해 과장, 삭제, 변화, 재구성하여 거미그물의 조형미를 표현할 수 있었다. 셋째, 거미그물의 특징 중 다공성과 투시성을 표현하고자 금속의 기법 중 양면부식의 사용은 효과적이었으며 일러스트레이터 프로그램을 활용한 정밀하고 정확한 디자인 작업에 따라 부식의 섬세한 결과가 결정되고 투각은 금속의 무게감을 최소화시켜 장신구의 역할로서 장점을 가지며 연구자에게도 거미줄을 조형화하는데 크기에 제한을 두지 않고 표현할 수 있었다. 넷째, 금속의 양면부식기법은 황동의 두꺼운 정도에 따라 섬세하고 예민한 거미그물을 표현할 때 제한적이었다. 판이 얇을수록 선과 선이 만나는 각이 섬세하고 두꺼워질수록 둥글게 표현되었다. 본 연구의 결과를 통하여 거미그물의 생태학적 특징과 조형적 아름다움을 토대로 독창적인 장신구 디자인을 하는 데 의의가 있다. 거미줄(그물)의 조형성은 디자인적 모티브로써 무궁무진하며 앞으로 연구자는 장신구에 제한을 두지 않고 다양한 분야의 영역과 소재의 확장을 통하여 거미줄의 미적, 감성적, 그리고 형태적 시각을 넓히고 급변하는 디자인의 흐름 속에서 새로운 감성을 전달할 것이다.;Nature manifests its autogenic beauty throughout the harmonious order and transformation over the centuries and the form and shape provide an ideal beauty. Viewing and feeling a variety of nature provide artists with the opportunities of creating the beauty, and the base must be built on minute intellectual quest and not on superficial observation and imitation of the nature as it is. Moreover, nature is a field requiring steady inquiry in order for artists to reconstruct its form based on aesthetic principle and intellectual reasoning ability, as well as to recreate it by reflecting the expressive method in the stream of time. Spider webs, among many other natural objects, are an object of expression abundant in formative elements. Spider webs are composed of straight lines and are formed as a pattern of net of spiders gathered by circular figures or non-structured figures. This form is an aesthetic object stimulating my curiosity as a researcher by providing various natural and elemental formative beauties. Hereupon, this study aims to develop ornament works inspired from the shaped form of spider webs through my own emotion and perspective, after inquiring into the ecological structure of sedentary spider webs for theoretical fundament and examining their formative characteristics. As for the research content, literature review and preceding studies were carried out for theoretical considerations of spiders and spider webs, this way, their ecology and characteristics were analyzed and some real cases of works done based on spider webs were inquired into. Moreover, so as to examine the forms and images of sedentary spider webs (normal web, web without the hub of wheel, white-band web, camouflage web, bell rope web, zilla-type web, horseshoe-type web, triangle web, sheet web, hopper web, string web, irregular web, awning web), on-spot field study was carried out and specialized publications and photographic materials were equally used for the analysis of forms. All these elements served for building the basement of formative works full of originality. In the last place, the images exploring the features and formative beauty of spider webs were composed and the Illustrator among many computer graphic programs was used for design. Finally, brooches, necklaces and rings were made. The findings of this study are as follows: Firstly, the formative values of spider webs as an object of expression are infinite and it was discovered that there is a possibility of original recreation depending on intellectual quest as a researcher, formative beauty and expressive method according to the stream of time and trends. Secondly, it was possible to inquire into the formative principle of balance, repetition, transformation and non-proportion, by observing 13 types of sedentary spider webs. These characteristics were linked with aesthetic principle in my own shaping process as a researcher, and they went through exaggeration, elimination, transformation and reconstruction processes for expressing the formative beauty of spider webs. Thirdly, the use of corrosion among metal techniques was effective to express porosity and seeing-though (penetration) traits, and precise design work based on Illustrator Program helped to determine detailed results of corrosion. The bratticing techniques helped to minimize the sense of weight and give advantages to the role as an ornament. For this reason, it was possible to express without the limit of size in modeling the spider webs. Fourthly, the metal corrosion technique of both sides encountered restriction when delicate and sensitive spider web was supposed to be expressed according to the thickness degree of brass. While the plate was thinner and the angle encountering two lines was more delicate and thicker, the expression was closer to be rounder. The formativeness of spider webs (net) can be infinite in terms of design motives, therefore, in quality of researcher, I will not place a limit upon the ornaments but expand the area towards a wide range of field and materials, I will extend the perspective of spider webs in term of aesthetic, emotional and morphological dimension and will convey new emotions in the stream of rapidly changing design.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 크래프트디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE