View : 160 Download: 0

문화적 도시재생을 위한 색채 계획에 관한 연구

Title
문화적 도시재생을 위한 색채 계획에 관한 연구
Other Titles
A Study on Color Planning for Cultural Urban Regeneration : Focus on local festivals in Changwon-City, Gyeongsangnam-do
Authors
조하늬
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
도시의 경쟁력 확보가 곧 국가의 경쟁력 상승으로 이어지는 만큼 세계적으로 도시정비와 관광 진흥에 대한 관심이 높아지고 있다. 도시 관광의 의미와 중요성이 강조되고 있고 도시로의 관광 유인력을 증대시키기 위한 관심이 높아지고 있는 시점에 도시 관광의 활성화를 위해 도시정비에 힘쓰고 있다. 특히 시간과 돈이 많이 소요되는 새로운 시설의 개발보다 기존도시를 개선하는 도시재생이 높이 평가되고 있다. 도시재생은 침체된 도시 경제를 활성화시킬 수 있는 성장 동력이 될 것이며 그에 따른 효과 잠재력 또한 매우 크기 때문에 도시재생을 통해 지역의 새로운 가치를 창출하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 다양한 도시재생의 방법 중 축제를 통한 문화적 도시재생 전략으로 접근하였으며, 축제를 진행하면서 로고와 홍보물을 포함한 지역에 맞는 체계적인 색채를 적용하고 관리할 수 있는 기준을 마련하여 심미성 뿐 만 아니라 지역의 정체성을 살릴 수 있는 고유한 도시이미지를 정립하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 그동안 낙후한 지역들의 도시기능 재생을 위한 마스터플랜을 마련해 적극적으로 도시재생사업 추진에 나서고 있는 경남 창원시를 조사대상으로 선정하여 창원시의 문화적 도시재생을 위한 축제의 색채 계획을 제안하였다. 우선 선행 문헌연구를 비롯한 이론적 검토를 통해 실증 분석에 사용될 속성을 도출하고 대상지 분석을 통해 창원시의 도시재생과 대표 축제 8개를 선정하고 NCS Navigator 프로그램을 통해 각 축제 별 색채 현황을 분석하였다. 다음으로 대상지로 선정된 창원시의 이미지를 파악하고, 창원시의 축제와 축제에 사용된 색채에 대한 평가를 위한 설문조사를 실시하였다. 조사는 창원시민과 타 지역에 거주하는 창원시를 관광할 의향이 있는 잠재 관광객인 일반인 총 130명을 대상으로 총 5일에 거쳐 실시하였으며 연령대는 20대, 30대, 40대 이상 등으로 고르게 분포하도록 하였다. Microsoft Office Excel 과 SPSS PC+ 12.0 프로그램을 사용하여 통계 분석한 결과 창원시의 도시 이미지는 현대적이고, 교육적이며 활력이 도는 신나고 미래지향적인 느낌이 강한 것으로 나타났다. 조사 결과와 I.R.I 이미지 스케일을 접목시켜 창원시 도시 이미지에 맞는 색상과 배색 스케일을 추출하여 창원시의 도시 이미지 스케일을 제작하였으며 여기서 추출한 색상과 배색 스케일은 창원시의 지역정체성을 담은 색상으로 창원시 축제의 색채 계획에 다양하게 적용될 것을 기대한다. 창원시를 대표하는 8개의 축제에 대한 설문의 응답은 진해군항제(93.8%), 마산가고파 국화 축제(42.9%), 마산어시장 축제(35.7%), 고향의 봄 & 천주산 진달래 축제(8%), 불꽃낙화 & 미더덕 축제 / 만날제 / K-POP 월드 페스티벌(7.1%), 세계군악의장 페스티벌(6.3%) 순이었다. 각 축제 별 색채 호감도는 전반적으로 3점대 수준으로 높지 않음을 알 수 있었으며, 그 중 가장 호감도가 낮은 축제는 불꽃낙화 & 미더덕 축제로 색채 호감도에서 2.72점의 결과가 나왔다. 다음으로 낮은 축제는 순서대로 세계군악의장페스티벌(3.00점), K-POP월드페스티벌(3.27점), 진해군항제(3.28점), 마산가고파 국화축제(3.33점), 만날제(3.34점), 고향의 봄 & 천주산 진달래 축제(3.60점) 순이었으며, 마지막으로 마산어시장 축제(3.66점)는 색채 사용 호감도가 그나마 가장 높은 축제로 선정되었다. 다음으로 축제 색채 계획을 위해 각 축제의 색채 호감도 분석의 결과와 창원시를 대표하는 축제의 분석 결과를 취합하여 창원시의 대표성을 띠는 축제 중 색채 호감도가 낮아 색채 계획이 시급한 축제를 선별하였다. 본 연구에서는 진해군항제, 마산가고파 국화 축제, 불꽃낙화 & 미더덕 축제를 선정하여 축제의 상징적인 이미지와 창원시 도시이미지스케일을 통해 주조색, 보조색, 강조색을 추출하고 적절한 배색을 통하여 조화로운 색채를 제안하였다. 이 논문은 도시재생사업을 활발히 진행하고 있는 창원시의 현황에 문화적 도시재생을 위한 축제의 중요성, 창원시의 지역성과 이미지를 담는 색채 계획을 제안하였다는 점에서 주요 의의가 있다고 할 수 있다. 창원시는 매력적이고 풍부한 관광자원이 있음에도 불구하고 관광산업분야에 취약한 편이다. 통합 창원시 출범 이후 구도심의 쇠퇴와 지역 간 불균형 발전이 심화되고 있는 현 상황에서 문화적인 도시재생을 통해 지역발전을 도모한다면 광역시로의 승격을 위해 한 발 내딛을 수 있을 것이다. 지속가능한 관광도시 육성을 위한 체계적이고 균형 있는 축제의 색채계획과 더불어 브랜드 강화, 더 나아가 공공시설물 디자인에 이르기까지 다양한 분야에 적용하거나 참고사항이 되길 기대한다.;There are many case of attention of urban rehabilitation which is important to take competent with city for emerging point of country competition. And many city have an effort with activate the attraction with more attention for raising attractivity. Especially, the urban regeneration which is for conventional city not for newly facility which need to high cost, is highly graded. This is become newly power for activate the recessive city economy. Because of the high potential power of this effect, it is important to create new value for urban regeneration. Through this study, there is approach strategy which focus on festival among many kinds of way in urban regenerations. This is also establish criteria which can manage and apply for their own color planning system, so it’s processed with setting up their own urban image which can be local identity as well as aesthetic value. To make up for this goal, suggesting color planning for cultural urban regeneration in Changwon-City which selected for region with make up master-plan for regenerate the lag region is the key source in this study. At first, draw the characteristic which will be used for analysis of actual proof trough, theoretical review including advance research. Through the investigation of object, select urban regeneration in Changwon-City and 8 representative festivals, and then, investigate status of color planning for each other festivals using NCS Navigator program. Then, figure out image of Changwon-City which selected, I make survey for assess with used color planning and festival in Changwon-City festivals. The survey was processed with potential visitors who willing to see the Chang-won including local people in Changwon-City. They are total 130 people and this last for 5days. The range of age is evenly divided in 20’s, 30’s and more than 40 years old. The statistical investment of result using Microsoft Office Excel and SPSS PC+ 12.0 program is modern and institutional and vital which has future oriented image in city image. I combined investigation result and scale of image for make urban image scale in Changwon-City which extract from customized image color and scale so as to expected for applied in color planning in Changwon-City festival. The representative mark of Changwon-City is 8 festivals and the result of survey with festivals is Jinhae Gunhang Festival(93.8%), Masan Gagopa Chrysanthemum Festival(42.9%), Masan Fish Market Festival(35.7%), The Spring of Home town & Cheonju Mountain Korean Rosebay Festivals(8%), Flame Nakhwa & Warty Sea Squirt Festival / Man-Nal Festival / K-POP World Festival (7.1%), Jinhae Military Band & Honor Guard Festival(6.3%) considering ascending order. The preference toward color planning of each festivals is not high with 3 points. And the lowest point in festival is 2.72 in Flame Nakhwa & Warty Sea Squirt Festival when it comes to test of preference of color. And the following is Jinhae Military Band & Honor Guard Festival(3.00p), K-POP World Festival(3.27p), Jinhae Gunhang Festival(3.28p), Masan Gagopa Chrysanthemum Festival(3.33p), Man-Nal Festival(3.34p), The Spring of Home town & Cheonju Mountain Korean Rosebay Festivals(3.60),and the last of all, Masan Fish Market Festival has the most highest point(3.60p) among other festivals. And then, for planning for color planning in festival, we combine result of preference survey and result of investigation in festivals, so select the festivals which need to color planning because of low preference. In this study, I select the Jinhae Gunhang Festival, Masan Gagopa Chrysanthemum Festival, Flame Nakhwa & Warty Sea Squirt Festival, suggest the harmonious color for extracting highlight color and support color, making color through urban image scale in Changwon-City. and representative festival image. This thesis has importance point in suggestion with image and region in Changwon-City and importance of festival which need to regenerate the status in Changwon-City. Regardless of attractive and abundant sources, they have weak point in sector of Visiting industry. In this situation, it is good for proceed with cultural urban regeneration from regional development, and this also can be megalopolis. I expect to this thesis is good criteria and annex for sustainable development of city and systematic and balance festival with strengthen the brand power which can be designing of public facility.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE