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협력적 신체활동 경험이 유아의 대인문제해결사고와 또래유능성에 미치는 영향

Title
협력적 신체활동 경험이 유아의 대인문제해결사고와 또래유능성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the Experience of Cooperative Physical Activity on Young children's Interpersonal Cognitive Problem Solving and Peer Competence
Authors
노주희
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구의 목적은 협력적 신체활동 경험이 유아의 대인문제해결사고와 또래유능성에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 협력적 신체활동 경험이 유아의 대인문제해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 협력적 신체활동 경험이 유아의 또래유능성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 협력적 신체활동 경험이 만 4세 유아의 대인문제해결사고와 또래유능성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실험연구를 실시하였다. 연구대상은 서울시에 소재한 H공립초등학교병설유치원 만 4세반 유아 43명이며,실험처치는 2016년 3월 21일부터 5월 6일까지 총 7주에 걸쳐 19회의 협력적 신체활동을 실시하였다. 실험집단은 신체활동을 하면서 발생한 문제 상황을 토의하는 시간을 포함한 협력적 신체활동을 실시하였고 비교집단은 생활주제에 따라 계획된 신체활동 및 게임을 실시하였다. 유아의 대인문제해결사고를 측정하기 위해서 Shure(1992)가 개발하고 Youngstrom, Kogos, Schoff, Ackerman과 Izard(2000)가 수정한 ‘유아 대인간 문제해결(Preschool Interpersonal Problem Solving: PIPS)’검사를 번안한 측정도구를 사용하였다. 또한 유아의 또래유능성을 측정하기 위해서 박주희, 이은해(2001)가 개발한 ‘취학 전 아동 또래 유능성’검사 도구를 사용하였다. 실험의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전·사후 검사를 실시하였으며, 그 차이에 대해 t검증으로 비교, 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협력적 신체활동은 유아의 대인문제해결사고 전체와 하위범주인 친사회적 전략에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 협력적 신체활동이 다양한 집단 속에서 문제가 발생했을 때 이를 해결하는데 필요한 전략이나 방안을 탐색하는 것에 도움이 된 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 협력적 신체활동이 유아의 또래유능성 전체와 하위영역인 사교성, 주도성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 협력적 신체활동 경험이 또래와의 긍정적인 관계를 형성하고 유지하며, 또래 관계 속에서 적절한 방법으로 자신의 목표를 성취하는 능력에 도움이 되었음을 의미한다. 결론적으로 협력적 신체활동 경험은 유아의 대인문제해결사고 및 또래유능성을 증진시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 따라서 협력적 신체활동은 유아의 대인문제해결사고 및 또래유능성의 향상을 위해 유아교육현장에서 활용될 수 있음을 시사한다.;The purpose of this study was to determine the effects of the experience of cooperative physical activity on interpersonal cognitive problem solving skill and peer competence of young children. For this purpose, the following questions were set: 1. How does the experience of cooperative physical activity affect interpersonal cognitive problem solving of young children? 2. How does the experience of cooperative physical activity affect peer competence of young children? An experiment was conducted to determine how the experience of cooperative physical activity affected interpersonal cognitive problem solving and peer competence of four years old. 43 four years old children in H Public kindergarten of Seoul were asked to participate in 19 times of cooperative physical activity for a total of 7 weeks from March 21 to May 6, 2016. The experimental group participated in cooperative physical activity, including discussion about problem situations created by physical activity, and the control group participated in physical activity and games, as planned according to life themes. The translation of the Preschool Interpersonal Problem Solving(PIPS) scale, which was developed by Shure(1992) and adapted by Youngstrom, Kogos, Schoff, Ackerman, and Izard(2000), was used to measure interpersonal cognitive problem solving of young children. The Preschool Peer Competence scale developed by Park and Lee(2001) was used to measure peer competence of young children. Pre­test and post­test were performed in the experimental and control groups to analyze the effects of the experiment and comparative analysis of the inter­group differences was carried out using t­test. The results of this study can be summarized as follows: First, cooperative physical activity positively affected young children's interpersonal cognitive problem solving in general and prosocial strategies among its sub­categories. This result implies that cooperative physical activity helped explore necessary strategies and plans to solve any problem in diverse groups. Second, cooperative physical activity positively affected young children's peer competence in general and sociality and initiative among its sub­areas. This result implies that the experience of cooperative physical activity helped establish and maintain positive peer relationships and develop the ability to achieve their own goal properly in the relationships. In conclusion, the experience of cooperative physical activity was effective in improving interpersonal cognitive problem solving and peer competence of young children. Therefore, cooperative physical activity can be applied to early childhood education practice with the objective of improving interpersonal cognitive problem solving and peer competence of young children.
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