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1인 가구의 건강한 식생활을 위한 모바일 앱 디자인

Title
1인 가구의 건강한 식생활을 위한 모바일 앱 디자인
Other Titles
Design of a Mobile Application for the Healthy Dietary Life of One-person Households : Centering on Employed Workers in Their 30s
Authors
황신혜
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
현재 국내 1인 가구는 10년 동안 2배 가까이 증가하면서 소비 지출 비중의 주요 부분을 차지하고 있으며, 솔로 이코노미(Solo Economy), 싱글슈머(Singlesumer)라는 새로운 소비 트렌드를 만들어 가며 소비 시장을 주도하고 있다. 특히 식료품, 비주류 음료, 즉 식생활에 대한 항목은 주거 다음으로 1인 가구 소비에서 높은 비중을 차지하고 있으며 이에 따라 1인 가구의 성향에 맞춘 외식, 간편식 기반의 식생활 환경이 조성되고 있다. 하지만 이러한 식품은 맛을 위해 다량의 첨가물이 과잉 포함되어있고 영양 성분이 골고루 갖춰져 있지 않아 건강에 악영향을 미칠 수 있다. 실제로 최근 국내 1인 가구에 대한 식생활 연구가 활발해지면서 영양 불균형은 큰 문제로 제기되고 있으나 현재까지는 이러한 1인 가구의 건강한 식생활을 고려한 서비스 및 인프라는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 이러한 환경 속에서 1인 가구의 건강한 식생활을 위한 모바일 섭스크립션(Subscription)서비스를 제안하였으며 서비스 설계를 위해 실제 1인 가구의 현황 및 식생활 행태에 대한 문헌 조사 연구를 진행하였다. 1인 가구의 경우 부양가족이 없어 대부분의 수입을 자신에게 지출할 수 있기에 자신에 대한 투자를 아끼지 않았으며, 단 소비 성향은 연령대에 따라 다르게 나타났는데 본 연구는 수입이 안정적이면서 주요 소비 주체인 30대 직장인에 한정하여 연구를 진행하였다. 1인 가구는 특히 식품에 대한 소비가 높은 편인데, 직접 조리하는 것보다는 외식이나 간편식 등 편의성 중심의 식생활을 선호하였으나 연령대가 높을수록 편의성 외에도 건강을 중요한 요인으로 생각하고 있었다. 그러나 국내 및 해외 서비스에 대한 사례 연구 결과 현재 푸드 서비스는 1인 가구에 최적화되어 있기보다는 다양한 타켓층을 대상으로 하고 있었고 간편식을 기반으로 빠르게 해결할 수 있는 배달 앱 서비스가 주로 활성화되어 있었다. 또한, 건강에 기반을 둔 서비스의 경우 제시한 식품이나 재료가 어떻게 사용자의 건강에 기여할 수 있는지 정보 제공 측면에서 부족함이 많다는 사실을 발견할 수 있었다. 따라서 앞에서 조사한 1인 가구에 대한 문헌 조사와 사례 연구를 토대로 본 연구의 타겟 대상자인 30대 1인 가구를 대상으로 심층 인터뷰를 진행하여 실제 식생활 행태와 건강에 대한 요구사항을 분석하였다. 그 결과 현재 식생활에 대해 건강 측면에서 고민이 많았지만 직장 생활로 인해 이를 관리하기가 쉽지 않아 주기적으로 영양제나 대체 식품을 섭취하면서 해결하는 모습을 볼 수 있었으며, 업무를 중심으로 형성한 생활환경이 크게 방해받지 않으면서 더 개선된 식생활 정보를 제공받거나 식단 이용을 원했다. 따라서 이를 고려한 1인 가구의 생활 패턴에 맞춘 건강 식단을 구독하여 정기 배송을 받을 수 있도록 설계하였으며 앞서서 심층 인터뷰를 했던 사용자를 대상으로 사용성 테스트를 진행해 개선점을 도출하고 이를 반영하여 실제 타겟층의 요구 사항을 충족시킨 서비스로 구현하고자 하였다.;One-person households in Korea have almost doubled in the last ten years, and currently account for a significant portion of consumption spending. Creating new trends such as“Solo Economy” and “Singlesumer”, they are becoming leaders of the consumer market. In one-person households, food including groceries and non-alcoholic drinks is the second highest area of spending, following housing, and dining out and convenience foods are changing to cater to such needs. However, these foods contain excessive amounts of food additives in order to make them taste good and can be harmful to health as they do not have a good balance of nutrients. Recently, with increased studies on the dietary lives of one-person households in Korea, nutritional imbalance is being raised as a significant issue but so far there aren’t many services or infrastructures supporting the healthy eating of these households. Against this backdrop, this study proposes a mobile subscription service that promotes the healthy eating of single-person households and to design the service, literature research was conducted on their status and dietary lives. As they have no dependents, single-person households can spend most of their incomes for themselves so they tend to be generous on investing in themselves. However, spending habits differed by age group, so this study was limited to employed workers in their 30s, who have stable income and are main leaders of consumption. One-person households tend to have especially high spending on food, and prefer easiness such as dining out and convenience food over cooking, and with age, in addition to convenience, they consider health as an important factor. Nonetheless, studies on the services offered in Korea and other countries, found that instead of being optimized for one-person households, current food services target a variety of consumers and most of the services are delivery applications offering quick convenience foods. In the case of services promoting health, there is not enough information on how the foods or ingredients contribute to health. Based on the literature research and case studies, in-depth interviews were conducted on one-person households in their 30s, the main target of this study, to understand their actual eating habits and health needs. The findings were that although they are concerned about the health aspect of their current eating habits, due to their work, it is not easy to manage this, so they tend to regularly take nutritional supplements or alternative foods. Also, without disturbing the current living conditions centered on their work, they hope to receive information or utilize improved eating options or meal plans. Based on these findings, this study designed a service that allows one-person households to subscribe to and receive regular deliveries of healthy meal plans tailored to their life styles, identified points for improvement by testing the service on the people that participated in the in-depth interviews and ultimately tried to realize a service that satisfies the needs of the actual target consumers.
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